Jag hamnade i sånt tillfälle i våras. Jag och grabben (äldre cockermix) var och promenixade. Ifrån ingenstans kommer en rottweiler storlek gigantisk springande emot oss.. På dom där 2,5 sekunderna hann jag avgöra att den hunden kommer försöka ha ihjäl min hund. Man ser ganska tydligt om en hund springer för att hälsa eller döda..
När jag hamnade i den situationen hann jag inte ens tänka mer än skydda min egen hund. Hans hund hann precis sätt käken över min hunds rygg och min reaktion är att spaka hunden i ansiktet. Hunden släppte greppet och tur nog tog ägaren kopplet i samma sekund.
Det blev aldrig en diskussion om att jag skulle ersätta hans hunds tand och tandköttsfraktur. Han fick betala för och eftervård på min samt på sin egna.
Hade han gått med på det, så hade jag fan dragit det till rätten.
Hade hans hund hunnit bita lite djupare så hade den gått igenom ett stort blodkärl, nerver och ryggraden... Efter veterinärens ord, så vill jag inte ena veta vad som hänt om jag inte sparkat. Min hund hade nog inte varit vid livet idag.
Denna stackaren blev även anfallen av två border terriers som rymde ifrån sin tomt. Den situationen var lite mer besvärlig, fick jag loss en hund så hög den andra fast. Sparka eller skrika funkade inte. Ägaren till hundarna försökte dra loss dom, vilket resulterade i mer skador.... Tur nog hörde andra grannen mig, så han kom med vattenslagen! (Aldrig varit mer tacksam över en människa som tvättat sin bil!) Denna gången resulterade i ett sönderslitet öra och förstört urinrör... Denna kostnaden fick även hundägaren betala..