Försvara sin hund

Lycanthrope

Trådstartare
Vad får man göra för att försvara sin hund mot andra hundar?

Då menar jag andra hundar som kommer fram och sliter i hunden med avsikt att skada/döda.

Nu skulle jag nog iofs göra vad som krävs, om det så är att ha ihjäl den andra hunden och ta det straffet, för att skydda mina hundar.

Sv: Försvara sin hund

eenligt djurskyddslag o annat sånt så får man egentligen inte göra mkt.... men struntar man i sina egna påföljder för att skydda sina egna 4benta ungar så kan man glra vad som helst!! jag håller med dig... skulle göra allt jag kan. tyvrr hinner man kanske sällan göra nåt för de står ju inte precis stilla o biter ihjöl varann :( :( sen är det ytterst svårt att förutse sin egen chockreaktion på ett eventuellt anfall, för att inte säga omöjligt:(

Jag hamnade i sånt tillfälle i våras. Jag och grabben (äldre cockermix) var och promenixade. Ifrån ingenstans kommer en rottweiler storlek gigantisk springande emot oss.. På dom där 2,5 sekunderna hann jag avgöra att den hunden kommer försöka ha ihjäl min hund. Man ser ganska tydligt om en hund springer för att hälsa eller döda.. :nailbiting:

När jag hamnade i den situationen hann jag inte ens tänka mer än skydda min egen hund. Hans hund hann precis sätt käken över min hunds rygg och min reaktion är att spaka hunden i ansiktet. Hunden släppte greppet och tur nog tog ägaren kopplet i samma sekund.

Det blev aldrig en diskussion om att jag skulle ersätta hans hunds tand och tandköttsfraktur. Han fick betala för och eftervård på min samt på sin egna.
Hade han gått med på det, så hade jag fan dragit det till rätten. :cautious:
Hade hans hund hunnit bita lite djupare så hade den gått igenom ett stort blodkärl, nerver och ryggraden... Efter veterinärens ord, så vill jag inte ena veta vad som hänt om jag inte sparkat. Min hund hade nog inte varit vid livet idag. :cry:

Denna stackaren blev även anfallen av två border terriers som rymde ifrån sin tomt. Den situationen var lite mer besvärlig, fick jag loss en hund så hög den andra fast. Sparka eller skrika funkade inte. Ägaren till hundarna försökte dra loss dom, vilket resulterade i mer skador.... Tur nog hörde andra grannen mig, så han kom med vattenslagen! (Aldrig varit mer tacksam över en människa som tvättat sin bil!) Denna gången resulterade i ett sönderslitet öra och förstört urinrör... Denna kostnaden fick även hundägaren betala..

Senast ändrad:

Jag hamnade i sånt tillfälle i våras. Jag och grabben (äldre cockermix) var och promenixade. Ifrån ingenstans kommer en rottweiler storlek gigantisk springande emot oss.. På dom där 2,5 sekunderna hann jag avgöra att den hunden kommer försöka ha ihjäl min hund. Man ser ganska tydligt om en hund springer för att hälsa eller döda.. :nailbiting:

När jag hamnade i den situationen hann jag inte ens tänka mer än skydda min egen hund. Hans hund hann precis sätt käken över min hunds rygg och min reaktion är att spaka hunden i ansiktet. Hunden släppte greppet och tur nog tog ägaren kopplet i samma sekund.

Det blev aldrig en diskussion om att jag skulle ersätta hans hunds tand och tandköttsfraktur. Han fick betala för och eftervård på min samt på sin egna.
Hade han gått med på det, så hade jag fan dragit det till rätten. :cautious:
Hade hans hund hunnit bita lite djupare så hade den gått igenom ett stort blodkärl, nerver och ryggraden... Efter veterinärens ord, så vill jag inte ena veta vad som hänt om jag inte sparkat. Min hund hade nog inte varit vid livet idag. :cry:

Denna stackaren blev även anfallen av två border terriers som rymde ifrån sin tomt. Den situationen var lite mer besvärlig, fick jag loss en hund så hög den andra fast. Sparka eller skrika funkade inte. Ägaren till hundarna försökte dra loss dom, vilket resulterade i mer skador.... Tur nog hörde andra grannen mig, så han kom med vattenslagen! (Aldrig varit mer tacksam över en människa som tvättat sin bil!) Denna gången resulterade i ett sönderslitet öra och förstört urinrör... Denna kostnaden fick även hundägaren betala..

Men fy vad hemskt :( ...stackars din lilla vovve
Jag måste säga att jag är fördomsfull och vill inte gå med min hund uppe vid centrum i mitt bostadsområde , där har var o en unge en egen "kamphund" och dom är inte speciellt hundvana( absolut sämsta kategorin med såna hundar ) --- Håller mig helst därifrån

Lite fina bilder.

62615_10151525072829277_936016795_n.jpg

Kan meddela så fort adrenalinet släpper på en hund, så börjat det blöda rejält.
Nu är detta dock en rätt "städad" bild. Hade precis kommit hem för att kolla skadeläget. Det var bara att dra fram klippmaskinen och klippa ner halva rumpa/rygg.. Sen dra in till djursjukhuset, då jag inte fick stopp på blödningen och han hade mycket ont.

559388_10151526284514277_2102501728_n.jpg

Vi hade som tur som sagt. Nedre käken tog snett över låret. En "huggtand" hamnade 2 cm ifrån ryggraden och andra övre huggtand lite undre. Hunden bet liksom snett över.. Fy fan vilka ångestfyllda minnen!

Vi slapp sy, men under läkningsprocessen fick han vätske- och varfyllda svullnader som var tvungen att tömmas två gånger. Han tappade grymt mycket muskler och fick gå på lång rehab. :(

Senast ändrad:

Jag har stått i den situationen 2 gånger.

Första gången slet sig 2 tervar från sin matte och skulle kasta sig över min dvärgpinscherhane. Jag insåg vad som skulle hända så jag släppte mitt koppel så han kunde springa undan och fick rejält tag på båda tervarna i ryggen precis ovanför svansen och lyfte uppåt. De hann inte göra honom något som väl var. Att jag släppte min o fick tag på tervarna i exakt rätt sekund var nog rena rama turen. Det är många år sen detta hände, ingen av hundarna finns idag.

Andra gången kom en lös hund emot oss när vi var på väg över en 5-gatskorsning. En hund som var på rymmen många gånger. Han var känd för att vara elak mot andra hanar, en mellanstor blandras. Jag såg honom cirka 20m bort. På de cirka 2 sek jag hade på mig hann jag "slänga" min hund in bakom benen sen röt jag så det hördes i hela kvarteret. Rymlingen nästan kröp därifrån och fortsatte hukande hemåt. Jag fick ett jack i benet för han kom med öppet gap o hann inte stanna. Barnen som var ensamma hemma hade släppt ut honom på tomten. Sen var pappan kaxig när jag fick kontakt på kvällen, men han ändrade sig när han fick reda på att barnen varit ensamma med hunden. Mamman skulle ha varit hemma.

Tydligen lyckades jag göra rätt dessa båda gånger. Men vad och hur man gör beror ju helt på situationen och vad man vet och kan och klarar av. Ryta och skrika ska man egentligen inte göra om man inte är säker på att bryta den anfallande hunden med det. Att jag gjorde det berodde på att jag visste att det gick att bryta den hunden på det sättet. Annars hetsar man den anfallande hunden med skrik. Hade en annan hund fått tag i min så hade jag i första hand försökt strypa luften, då måste den släppa för att få luft. Att försöka dra isär två hundar är helt förkastligt, det ger bara ännu värre skador.

eenligt djurskyddslag o annat sånt så får man egentligen inte göra mkt.... men struntar man i sina egna påföljder för att skydda sina egna 4benta ungar så kan man glra vad som helst!! jag håller med dig... skulle göra allt jag kan. tyvrr hinner man kanske sällan göra nåt för de står ju inte precis stilla o biter ihjöl varann :( :( sen är det ytterst svårt att förutse sin egen chockreaktion på ett eventuellt anfall, för att inte säga omöjligt:(

Var har du fått det ifrån? Klart att man får använda så mycket våld som nöden kräver för att skydda sin egendom. Jag har sparkat några hundar, varav en jättehårt. En annan angripande hund (nästan 40 kg tung) fick finna sig att bli upplyft i ryggskinnet och sedan omkullkastad och så satte jag knät på strupen på den tills matte kom fram. Jag skulle vilja säga att man hinner göra väldigt mycket när man själv får ett sådant adrenalinpåslag, plus att man blir helt övernaturligt stark.

Det tror jag inte.
Vill minnas att hunden räknas som din egendom och du får göra det som krävs för att försvara den.
Vet att jag har läst om det men kan inte minnas var.

Jag skulle inte tveka om ngn anfaller mina.

Om ens hund blir attackerad så gäller reglerna om nöd och nödvärn i BrB 24 kap.

"24 kap. 4 §:
En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse."

Ens egen hund är alltså egendom som man skyddar mot fara (andra hunden). Jag kan inte på rak arm säga om det är nöd eller nödvärn (24:1 BrB). Det beror på om det är en brottslig gärning när den andra hunden kommer framspringande, men i praktiken kvittar det.

Kontentan - du får använda så mycket våld som krävs för att avlägsna hotet.

kl

Jag har varit med om det vid ett tillfälle. En kamphundsblandning sprang ut från sin tomt och högg sig fast i buken på Grima. Den fick jag strypa tills den nästan svimmade för att den skulle släppa, därefter fick jag bära in den till ägaren och stänga dörren då de stod handlingsförlamade. Har aldrig varit så upprörd i hela mitt liv och vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt om den hade börjat tillkämpa sig (jag försökte hålla den still).:(

Jag har sparkat hundar både till höger och vänster här i Bromma. Den som bet min hund värst var dock inte i Bromma och jag var inte med. sambon firade midsommar med hunden hos en barndomsvän och deras granne släppte plötsligt ut en staffe ur huset som rusade rakt på våran och högg och högg och högg. Våran bil stod precis bredvid och sambon slet upp en dörr och våran hoppade in, och på så sätt fick han bort den andra. Självklart framkom det senare att jodå; "Den här har ju bitit en hel del andra hundar förut, men hon skulle ju bara hälsa.":banghead::banghead:
Veterinär med stora dräneringar och påföljande rehab på strömsholm för våran.

Sedan har vi haft närgången och aggressiv påhälsning av lös rottweiler (jag sparkade den i huvudet), lös irländsk terrier (den var galen, den attackerade och attackerade gång på gång, jag sparkade så att den tumlade ut i vägen, den kom tillbaka, jag sparkade osv), två lösa blandrashanar i skogen, (Inte lika aggressiva som de övriga men två stycken, stora och burdusa och min löpte dessutom, återigen åkte foten fram).

Min hund hamnade i slagsmål med en 2 årig schäferhane som var dubbelt så stor som henne. Ägaren stod vid sidan och försökte säga till sin hund att sluta, jag satt på en häst en bit bort, till slut fick jag kasta mig av hästen och släppa den vind för våg. Spranf fram och slet tag i nackskinnet på schäfern och slängde ner honom i marken, fick sen tfycka ner honom med all kraft jag hade eftersom han försökte attackera igen, trots att min hund gick iväg när hon kom loss.

Jag blev sen kallad för djurplågare, det ägaren inte fattade var att om min hund vart överst så hade jag gjort likadant med den! Men om 40kg schäfer ligger över min 25kg hund så tro fan att jag sliter tag i schäfern, vad skulle jag gjort?! Väntat på att schäfern bitit ihjäl min hund? Nej knappast!

Om ens hund blir attackerad så gäller reglerna om nöd och nödvärn i BrB 24 kap.

"24 kap. 4 §:
En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse."

Ens egen hund är alltså egendom som man skyddar mot fara (andra hunden). Jag kan inte på rak arm säga om det är nöd eller nödvärn (24:1 BrB). Det beror på om det är en brottslig gärning när den andra hunden kommer framspringande, men i praktiken kvittar det.

Kontentan - du får använda så mycket våld som krävs för att avlägsna hotet.

Har haft samma diskussion med min mamma som undrade samma sak..
Berättade då om den här "lagen" ...

men även att hon aldrig får använda hunden som "tillhygge".
Men sparkar och andra (om det behövs) tillhyggen (tex sten/grenar) är fullt godkänt om nöden kräver det.

Min hund hamnade i slagsmål med en 2 årig schäferhane som var dubbelt så stor som henne. Ägaren stod vid sidan och försökte säga till sin hund att sluta, jag satt på en häst en bit bort, till slut fick jag kasta mig av hästen och släppa den vind för våg. Spranf fram och slet tag i nackskinnet på schäfern och slängde ner honom i marken, fick sen tfycka ner honom med all kraft jag hade eftersom han försökte attackera igen, trots att min hund gick iväg när hon kom loss.

Jag blev sen kallad för djurplågare, det ägaren inte fattade var att om min hund vart överst så hade jag gjort likadant med den! Men om 40kg schäfer ligger över min 25kg hund så tro fan att jag sliter tag i schäfern, vad skulle jag gjort?! Väntat på att schäfern bitit ihjäl min hund? Nej knappast!

Som du beskriver det låter det ju ändå som du var ganska human, du kunde ju ha tagit till med ridstövlarna (och ev, sporrar) i första hand och antagligen orakat betydligt mer handgripliga skador än vad jag nu antar att hunden fick i form av lite kränkt ego.... Jag skulle antagligen tveka mer än en gång innan jag slog en hund oavsett situation men det ingripandet du beskriver skulle jag inte ens be om ursäkt för. Snarare kräva ett tack för att du stoppad en situation som den andra ägareUppenbarligen var oförmögen att få ett stopp på.

Kl
Sambons jakthund kom i lag med en annan hanne ute i skogen under pågående jakt, ska man tro pailen kan man gissa att hundarna varit samman flera gången under dagen utan att de avbrutit jakten men så träffades de mitt framför den andra hannens ägare (sambon var en km bort) och då small de. Ägaren som fanns på plats röt till och fick på det viset hundar att sluta men sedan beordrar han hundarna att sitta (mitt emot varandra :banghead: ) för att själv gå och hämta koppel i ryggsäcken en bit bort. Självklart small hundarna då ihop en gång till och denna gång provade ägaren sära på hundarna genom att slå med en pinne på dem. De flesta kan ju nu här förstå att pinnen inte gjorde annat än att hetsa hundarna mer men hursomhelst så slutade hundarna till slut att bråka och inga större skador skedde utan jakten kunde fortgå.

Jag kan ju inte påstå att jag var så där jätte nöjd över hundägarens lösning att okontrollerat slå hundarna men jag skulle aldrig falla mig in att ha en uttalad åsikt om saken, karln gjorde ju bara det han trodde skulle få hundarna att inte skada varandra och utan att själv komma till skada.
Båda hundarna kom ju somsagt därifrån utan blodvite (vår hanne något hetsigare mot andra hundar än tidigare dock men det går ändå att träna hyfsat).

Somsagt jag förespråkar inte våld mot djur men är de nöd så kan man inte alltid ta sig tid att fundera ut bästa sätet att lösa det på, man bara löser det och innebär det att bruka någon sekunds våld som kanske istället räddar liv förstår jag inte att folk har mage att protestera.

Har haft samma diskussion med min mamma som undrade samma sak..
Berättade då om den här "lagen" ...

men även att hon aldrig får använda hunden som "tillhygge".
Men sparkar och andra (om det behövs) tillhyggen (tex sten/grenar) är fullt godkänt om nöden kräver det.

Vad menar du med "lagen"? Det är en paragraf i Brottsbalken, vilket i högsta grad är en lag. Nöd/nödvärn är en ansvarsfrihetsgrund som ofta aktualiseras.

Vad gäller att använda hunden som tillhygge så står ju det isf mot det strikta hundägaransvaret. Intressant situation som jag får kolla upp! Eller är det så att du kanske har rättskälla på det redan? :)

Jag hade gjort allt i min makt för att få bort hunden.

En gång tacklade jag en främmande rottweiler som var i full fart med att jaga och bita högdräktiga kor på bete. Jag kastade mig över hunden och fick tag i nackskinnet och slängde ner den. medans ägaren kollade på!

Hunden blev så paff att den bara kollade på mig!

Edit: detta verkade vara en trevlig hund egentligen, bara olydig och busig, inte "dum". Tror inte alla hundar accepterar att en främmande människa kommer och trycker ner dom så!

Senast ändrad:

kl

Tack för alla svar!

En följdfråga, hur stoppar man på bästa sätt en eller 2 attackerande hundar? Eller får loss dom från hunden om man är ensam då.

Vråla för full hals när de närmar sig och sedan börjar du veva med armar och ben för allt vad du är värd. Går den till anfall så kan det vara bra att lyfta upp hunden i ryggskinnet, det blir svårt för den att komma åt och bita dig då. Lyckas den ändå bita sig fast så tycker jag att enda fungerande metoden är att hissa upp ett halsband eller koppel högst upp på strupen, när den inte får luft så släpper den. Att lyfta i bakbenen har jag aldrig fått att fungera och dessutom så kan hunden vända sig och bita den som håller.

Om en främmande hund angriper din tamboskap så har du rätt att döda den.
Däremot om den angriper din hund så riskerar du att få ersätta den angripande hundens ägare för eventuella skador på den hunden. Naturligtvis är den angripande hundens ägare skyldig att ersätta de skador hans hund förorsakar på din hund och på dig.

Om en främmande hund angriper din tamboskap så har du rätt att döda den.
Däremot om den angriper din hund så riskerar du att få ersätta den angripande hundens ägare för eventuella skador på den hunden. Naturligtvis är den angripande hundens ägare skyldig att ersätta de skador hans hund förorsakar på din hund och på dig.

Goddag yxskaft? Det strikta ägaransvaret har inget att göra med att jag skyddar min egendom mot en fara.

Det du pratar om är att om min hund försvarar sig, så säger det strikta ansvaret att jag fortfarande är skyldig att ersätta det min hund orsakat oavsett om jag vidtagit alla försiktighetsåtgärder. Men jag har naturligtvis rätt att påpeka att någon annan varit vållande till skadan och därigenom slippa att betala samtidigt som jag kan kräva den andra hundägaren på ersättning för den skada dennes hund har orsakat mig och min hund.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar