Förstorad lymfknuta

Ellyne

Trådstartare
Min nya häst har en förstorad lymfknuta på ena sidan av insidan på ganaschen. Inga andra sjukdomssymtom. Vet. trodde det kunde vara en kronisk inflammation, men hon var inte orolig- sa bara att jag skulle hålla koll så den ej blev större.
Läste nyligen att det kunde uppkomma av att hästen går och spänner nacken och går i bakåt-uppåt form eller vad man ska kalla det. Denna häst har nämligen blivit riden i form (vilket inneburit att hon i princip krökt på nacken..) med kort hals och hon har byggt underhals.
Kan lymfknutan bero på detta??

Sv: Förstorad lymfknuta

Min har också en förstorad lymfknuta vid ganaschen. Hon har haft den i flera år och aldrig haft några bekymmer med den. Veterinär säger att det är helt ofaligt och inget att bry sig om.

Ok jag kanske inte ska vara så orolig då.
Undrar mest om man kan få klarhet i vad det beror på? Hästen har aldrig varit förkyld eller haft snuva eller likn...

Jag kan berätta att vet. förmodligen hade fel. Knölen har vätskat ur sig och krympt. Funderar på att det nog var en tillfälligt infekterad/inflammerad knuta (pga ridningen? vem vet) alt. insektsbett eller nåt liknande.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 252
Senast: Lisa2014
·
Träning Min generella inställning till inspänningstygel är negativ och jag tillhör skaran som anser att man inte får hästen att gå i form för...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 297
Senast: doleron
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Karminnie
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 981
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar