Förstör "vanlig ridning" gångarterna?

cristobal

Trådstartare
Jag har en medryttare på gång, och då hon inte ridit islandshäst tidigare, men är väldigt erfaren på många andra sätt, så undrar jag om det kan förstöra gångarterna på min häst om hon blir riden med "storhästhjälper?

Sv: Förstör "vanlig ridning" gångarterna?

Hur ska de kunna förstöra gångarterna??
En islandshäst är som vilken annan ponnyras som helst förutom att de har 1 eller 2 extra gångarter.
Men de ska jobbas lika.. de måste trampa under sig och arbeta med ryggen som vilken ras som helst.

Hur ska de kunna förstöra gångarterna??
En islandshäst är som vilken annan ponnyras som helst förutom att de har 1 eller 2 extra gångarter.
Men de ska jobbas lika.. de måste trampa under sig och arbeta med ryggen som vilken ras som helst.

Nej det tror jag inte. HAr själv en tjej som ridit som inte kan islandsridningen. Men hon jobbar bara med dom andra gångarterna. Och sen får man succesivt börja lär den "vanliga ryttaren" gångartsridning. Jag har kört lite lektion för henne.... /Lina

Jag undrar för att jag dels bara ridit i ett par år, dels för att jag aldrig ridit storhäst, men också för att jag hörde någon säga att det inte skulle vara bra.
Hur skiljer sig hjälperna egentligen?
Att vi har längre läder är ju en sak, som också påverkar hur hjälperna går fram, och det borde ju också påverka sitsen?
Linisen: har det gått bra? Tänkte faktiskt samma sak med min påtänkta medryttare...

Jag tror inte du behöver oroa dig :)

Jag är själv fd storhästryttare, och jag sedan jag bytte fått tänka om och bli uppmärksam på lite andra saker än tidigare - men det är inte så mycket som skiljer sig.

Förstöra gångarterna tror jag bara det är risk för om hästen är ung och hyfsat nyutbildad sas. Om du vill kan du ju be din medryttare låta bli tölten till en början och passen helt (om din häst är femgångare vill säga) tills du har visat hur hon ska göra.

En storhästryttare kan ju också skritt, trav och galopp som vilken ryttare som helst. Sen kan du ju alltid ge din medryttare tips på vad hon bör vara uppmärksam på med just din häst, vad avser ev. taktfel och hur man löser dessa, vilka akilleshäl(ar) just din häst har etc.

Jag är bara tacksam om min medis-hästs ägare ger mig tips och råd vad som behövs tränas och vad jag bör vara uppmärksam på. På unghästen som jag gått över till nu så lät jag helt bli tölten de första 2-3 mån och tölt-tränade endast när ägaren var där och gav mig tips/råd.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det har funkat bra.... Grundridning på isis är ju den samma som vanlighäst... Det är när man rider de andra gångarterna det kan bli problem. Men hon får inte rida pass på min häst. Det sköter jag själv. Men eftersom min häst är lätt töltad är det inga problem... *skönt att ngn jobbar med traven eftersom jag föredrar att jobba med tölten :idea: *

Det går nog bra ska du se... /Lina

Jag undrar för att jag dels bara ridit i ett par år, dels för att jag aldrig ridit storhäst, men också för att jag hörde någon säga att det inte skulle vara bra.
Att vi har längre läder är ju en sak, som också påverkar hur hjälperna går fram, och det borde ju också påverka sitsen?
Det beror ju helt på ryttaren. Mjuk, uppmärksam och följsam, lyhörd för taktrenhet så fixar det sig säkert.

Det jag kan tycka mig märka när jag sett en del "storhästryttare" rida islandshäst är att man gett för stora och för långvariga hjälper i förhållande till vad den islandshäst de suttit på är van vid. En känslig häst kan bli spänd av sådant och det påverkar gångarterna negativt. Men som sagt, är ryttaren uppmärksam så anpassas ju hjälperna.

Hjälperna skiljer sig inge åt i större utsträckning än vad det gör när du rider dressyr på stor häst med långa läder;)

Mitt hbl kan hjälper både ur western och ur klassisk ridsynpunkt och det går kanoners bra=)

Som någon här sa låt medryttaren till en början bara tida de 3 grund gångarterna och låt henne rida mycket lektioner för dig när det gäller att röltsätta och rida korrekt i tölt

Vad är storhästhjälper?
Islandshästar och stora hästar ska alla ridas i lodrät sits, man ska hålla tygellinjen och rida med så små hjälper som möjligt. Hästen ska arbeta i en ändamålsenlig form. Jag förstår inte problemet.

Man rider alla hästar (oavsett ras) med samma hjälper, och du säger att islandsryttare har lägrre stifläder, men i dressyren även på t.e.x halvblod har man ju långa läder :)
Det enda som är annorlunda är ju att rida i tölt och flygande pass ...

Inte alls skulle jag vilja säga, har själv gått över från stor häst till islandshäst och är erfaren på stor häst. Använder precis samma hjälper, det som är lite annorlunda är att man får lära sig hur man ska få till traven på bästa sätt men det är ju olika på olika hästar oavsett om det är stor häst eller islandshäst. Det är ju mer att hålla reda på med fyra eller fem gångarter än tre.

Har inte längre läder på islandshäst än när jag rider dressyr på stor häst så det är inget att oroa sig över. När jag började med islandshäst så frågade jag ridläraren första gången hur långa läder jag skulle ha (delvis för jag hade gjort ett uppehåll på 13 år) och hon sa att tänk dressyrläder så jag tycker inte det är någon skillnad. Sen kortar jag något hål eller två när jag ska rida i skogen för att lättare kunna avlasta hästens rygg genom att använda trepunktssits eller tvåpunktssits i uppförsbackar.

Jag har en medryttare på gång, och då hon inte ridit islandshäst tidigare, men är väldigt erfaren på många andra sätt, så undrar jag om det kan förstöra gångarterna på min häst om hon blir riden med "storhästhjälper?

Det viktigaste är att hon rider med lätta hjälper och inte sitter och bankar fram hästen (vilket jag sett hos både storhäst och island).

När hästen svarar för t ex drivning skall hästen gå framåt och då ska man inte fortsätta sitta banka på hästen - den har ju gjort som vi ville.

Har koll på eftergift och mjuka händer.

Jag skulle be få se henne rida och så diskutera så vi var överens. Hon kanske är jätteduktig och kan hjälpa dej - vem vet?

har en medryttare 1 ggr veckan och det funkar bra.
hon hade ingen erfarenhet av islandshästar.
i början fick hon inte till traven men nu går det bra.
tölt på hästens villkor annars låter hon bli.
är han pigg och glad så töltar han.

Tack för alla svar!
Frågan om storhästhjälper kommer sig av att jag hört tjejerna prat om att det skulle vara skillnad, och jag vet som sagt inget om detta, därför var det väldigt bra att få svar! Tack
Sedan är ju jag inne på detta med att försöka rida med så små och känsliga hjälper som möjligt, och eftersom medis är rutinerad så tror jag att hon kan förstå vad jag vill i detta.
Och, som någon sa, så kan jag nog lära mig ett o annat...
Har satt igång hästen efter ganska lång konvalescens, så det kommer inte på fråga med pass inom ett år, och tölten, som är väldigt ren, har jag precis börjat jobba med i korta sträckor.
Annars har det vart markarbete, långa skritturer och lång o låg-jobb.Muskelbygge.

Jag ska nog låta henne få prova, så får vi se om de funkar ihop.
Tack igen, jag har åter lärt mig mer här på Buke!

Senast ändrad:

Vad är stor hästhjälper? En stor skillnad jag kan se på halvblodsryttare och erfarna islandshästryttare, halvblodsryttare rider oftare med mera skänkel medan islandshästryttare rider med mera säte. I övrigt finner jag ingen skillnad alls i ridstilen, ridningen går ut på samma sak oavsett vilken häst man sitter på.

Sen kommer vi till gångarter, har du en häst i behov av mycket töltträning så kanske den blivande medryttaren behöver rida lite lektioner för gångartens skull. Pratar vi om ridning i rena grund gångarter och ryttaren är mycket duktig, slå till. Behöver sen ryttaren hjälpen med tölt så kan man ta det i ett senare skede i form av lektion/kurs eller dyl.

Då kommer jag då som enda människa i denna tråd som säger annorlunda :rofl:

Jag har haft 2 medryttare som inte kunnat rida islandshäst som har ridit min islandshäst vissa dagar i veckan och även varit på kurs.

Efter kursen med en av tjejerna töltade inte min islandshäst längre, utan bara travtaktade / passtaktade. Gick inte att få honom samlad inför tölten utan han drog bara emot. Tölten fanns liksom inte där :( Hon hade hela tiden ridit honom på långa tyglar och det funkar inte på min häst...Efter träning med bara mig på ryggen gick det bättre och bättre. Och tölten är nu tillbaka.

Den andra tjejen fick inte tölta med han så mycket, med red honom mycket i dressyr osv... vilket självklart var superbra :d Hon tog han dom honom när jag var bortrest och han var inte samma häst efter jag kom hem.

Men det är självklart skillnad på människor, dom kanske inte red han likadant som mig och det är mina hjälper han är van. Efter att dom ridit han hade han lärt sig annorlunda och jag visste inte vart deras hjälper hade varit. Sen kanske inte dom var de bästa ryttare på stora hästar heller, det vet jag inte?!

Så nu har jag inga medryttare och kommer endast skaffa mig någon ifal jag hittar en islandsryttare. Bäst att rida honom själv, mig han känner bäst och passar bäst tillssammans med :)

Hmmm, intressant!
Jag har ju haft min häst på en anläggning en månad, och där blev hon riden ett par gånger bara, och nu idag tex, då vi tog första längre uteturen sen hon kom hem igen, så var det endast passaktig tölt, något hon ägnat sig åt bara nån gång ibland tidigare.
Det är ju inte säkert att det berodde på att ngn annan hade ridit henne, men man undrar ju.:(
Det kanske också beror på hur väl man har lyckats befästa gångarterna i hästen?
Min påtänkta medis tror jag är väldigt duktig på dressyr, så jag hade tänkt att hon skulle få köra igenom sådant som jag tycker är svårt att få till på ett bra sätt.

Hmmm, intressant!
Jag har ju haft min häst på en anläggning en månad, och där blev hon riden ett par gånger bara, och nu idag tex, då vi tog första längre uteturen sen hon kom hem igen, så var det endast passaktig tölt, något hon ägnat sig åt bara nån gång ibland tidigare.
Det är ju inte säkert att det berodde på att ngn annan hade ridit henne, men man undrar ju.:(
Det kanske också beror på hur väl man har lyckats befästa gångarterna i hästen?
Min påtänkta medis tror jag är väldigt duktig på dressyr, så jag hade tänkt att hon skulle få köra igenom sådant som jag tycker är svårt att få till på ett bra sätt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka