Sv: Forster

Men ni skyller fortfarande på hunden... Eller skyllde för nu fungerade de visst? Jag tycker fortfarande att det är "dumt" att säga att en ras är helt omöjlig för en första gångshundägare för att man själv har haft problem, när det är allmänt känt att Eng springer spaniel är känd för sin Will to please...
oh no, ingen engelsk springer spaniel!
det är ingen bra nybörjarhund
mamma har en och jag har en och de har varit ena riktiga jävlar under sin uppväxt. det har varit maktkamper hit å dit, svår att få ordning på i lydnad (gör lite som dom själv vill) mamma har tillåme låst in sig å gråtit för att ludde var så jobbig.
min hund är ju omplacering (luddes enda kullsyskon) men jag vet att han har varit en riktig djävul tidigare, varit hos miljarder hundtränare och psykologer...
nu är ju båda hundarna riktigt trevliga (2.5 år) men det ligger många miljarder timmars träning å lika många tårar bakom.
Det var det här du skrev och det var det jag vände mig mot, jag har inte stött på några andra där folk har låst in sig och gråtit... Däremot har en hel del konstaterat att det kanske inte är så lätt att ha hund som man trott och man får lov att lägga ner mer jobb än vad man hade räknat med. Jag räknade kallt med att gå kurser, det låter på dig som om ni var tvugna att göra det pga hundarna... Det kan vara helt och hållet missuppfattning av mig, vi har kanske samma inställning egentligen, men det är svårt att göra sig förstådd via det skriva mediet när man inte kan höra tonfall osv.
Skönt att höra att det fungerar bra med era hundar nu ialla fall.
 
Sv: Forster

Som vanligt handlar det då om vad man är ute efter... Som jag skrev i tidigare inlägg så förändras aveln, våran uppfödare säger inte att hon föder upp jakthundar, däremot att de har jaktanlag. Om det sedan är att förstöra rasen eller förändra den, ja det beror ju på ens egen uppfattning. Så ja hon tar betalt. Våran är nu snart sju år och vi betalde 9 000 kr för honom, så helt gratis tycker ialla fall inte jag att det är. Att vi sedan nog kommer att få lov att betala mer för en lämplig beagle är jag oxå rätt så säker på...

Alltså man försöker ta bort jaktegenskaperna för att göra en sällskapshund.
Det är ju helt befängt att göra om en hundras och fortfarande sälja den som ett prima original. Finns det ingen etik bland uppfödare. Att sedan ta fullt pris för hundar som inte uppfyller kraven för rasen är ju ytterligare ett lågvattensmärke. Det är ju klart att man under ett förändringsarbete kommer att råka ut för både positiva och negativa avkomma. Detta vet man ju aldrig i förväg hur det ska bli, och håller man på med icke rastypiska blandningar så ska de banne mig inte saluföras under namn av en rastypisk hund till fullt pris.

Att understödja sådan verksamhet och rekommendera sådana hundar som nybörjarhundar tyder ju på att man inte har någon som helst förståelse för alla de som utvecklat hunden till den ursprunglige godkända rasen. Är inte en jakthund avlad för jakt då ska den ju inte kvarstå som jakthund. Vet man inte om det blir en sällskapshund eller en jakthund så ska den inte heller rekommenderas till nybörjare.
 
Sv: Forster

kanske var lite otydlig i början.. :p hade lite bråttom när jag skrev.
du skrev tidigare att mamman/systrar fostrar valparna när dom är små, men våra hundars mamma var sjuk under tiden då de var små (var i princip bara med dom vid matdags) och nån syster fanns inte heller (var bara 3, men en dog efter nån vecka). jag är övertygad om att vi inte hade det ultimata utgångsstadiet eftersom valparna blev "ovanligt" jobbiga.

vi hade ju räknat med att gå åtminstonde valpkurs, men eftersom ludde var så jobbig så gick vi flera lydnadskurser. ofta slutade varje lektion i kaos eftersom ludde hatar lydnad (går med på vad man gör ett tag men sen får han nog och det var väl det jag syftade på när jag sa att den där "will to please" saknades en aning).

jag vill inte skylla på hunden men jag kan heller inte se var vi har brustit som hundägare? nånstans är det ju uppenbarligen..
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp