Sv: Forster

Inte som renrasiga hundar men det är väldigt populärt att blanda vorsteh och siberian husky/alaskan malamute för att få en idealisk slädhund.

Jo renrasiga Vorsteh används till drag! Man åker skidor och har en eller två hundar framför sig som drar. Det är väldigt populärt! Men det är även som du säger att Vorsteh blandas med de raser du nämner ovan och används som slädhundar.
 
Sv: Forster

joo alltså dom tycker ju att det mesta är roligt och går med på allt, men jag tycker inte riktigt att den där "willing to please" eller vad det heter finns där.. båda mina hundar gör så gott de kan, oftast..
 
Sv: Forster

Jo renrasiga Vorsteh används till drag! Man åker skidor och har en eller två hundar framför sig som drar. Det är väldigt populärt! Men det är även som du säger att Vorsteh blandas med de raser du nämner ovan och används som slädhundar.

aha, då vet man det:idea:
Hur kommer det sig egentligen?
 
Sv: Forster

joo alltså dom tycker ju att det mesta är roligt och går med på allt, men jag tycker inte riktigt att den där "willing to please" eller vad det heter finns där.. båda mina hundar gör så gott de kan, oftast..

Det låter mer som om ni har dåligt avlade exemplar än rastypiska springar.

Vår springer skulle lätt funka som första hund - vilket hon också gjort. Äldsta dottern fick henne som 13-åring och har skött den mesta träningen själv. Will to please finns det gott om i den hunden.
 
Sv: Forster

jo det vet man ju hehe:D , men det är ju inte precis polarhundar.
Hur väl förhåller dom sig till kallt klimat egentligen?
 
Sv: Forster

Ja inte är de några jättefrusna hundar inte. Dom är ju givetvis inte lika köldtåliga som en polarhund, men att jobba i kyla har dom inga problem med vad jag vet iaf! Det kan ju vara de att när dom är still och ska vila och det är väldigt kallt får man ta på dem lite extra värme....;)

Dessutom är det väldigt sällan det är extrem kyla. Man vanlig kyla tål dom då.....;)
 
Sv: Forster

Det låter mer som om ni har dåligt avlade exemplar än rastypiska springar.

Vår springer skulle lätt funka som första hund - vilket hon också gjort. Äldsta dottern fick henne som 13-åring och har skött den mesta träningen själv. Will to please finns det gott om i den hunden.

Ja jag måste säga att jag har aldrig ägt någon springer spaniel, men en nära släkting har en och jag skulle hellre vilja säga att den hunden har FÖR mycket "willing to please" om man nu kan ha det:D Men det är känslan jag får för den gör allt den kan för att vara till lags!
 
Sv: Forster

*kl*

Sedan måste jag bara få tillägga en sak när det gäller Vorsteh. Den är uppmålad nu i denna tråd lite som en skräckhund tycker jag, men om man bara dresserar den rätt, har ledarskap och jagar med den och även övrig tid på året stimulerar den, så har man en kanontrevlig hund. Visst är det så att det finns exemplaren som inte väjjer utan bara tar mer fart för att ta sig igenom, men tiken min familj hade när jag var liten var helt underbar.

Aldrig att hon skulle ha krökt ett hårstrå på mig. Sa jag fot åt henne så gick hon fot med lilla 5-6åriga mig. Aldrig att hon skulle ha lämnat min sida eller dragit omkull mig eller hoppat ner mig......mm. Men givetvis låg det väldigt många dressyrtimmar bakom hennes beteende, men som sagt om man är villig att offra så pass mycket tid som krävs för att få till en bra Vorsteh så är det en jättetrevlig hund du får!
 
Sv: Forster

Ja visst vet jag att det finns avarter av jakthundar s.k showvarianter. Det är ju det som gör det hela än mer skrämmande.
Dels att man har förstört en ren jakthund och dels att hundarna säljs till intet ont anande människor som träffat en trevlig hund och tror då att alla av samma ras är likadana.

Det elementära när det gäller att skaffa en hund är ju att utgå från kunskap och behov.
Har man liten eller ingen hundkunskap sedan tidigare, ja då ska man naturligtvis inte sikta på en jakthund som ju kräver mycket.
Ska man jaga så följ med hundmänniskor som har den intressanta rasen på träningar och jakt innan hund inskaffas. När det blir klart hur mycket jobb det är med en jakthund så brukar många tioöringar falla ner.

Som hundspekulant varför inte börja med att vara med som åskådare när hundklubbarna har sina träningar? Det måste ju vara tillåtet att titta på även om man är utan hund. Då kan man ju se olika raser och se vilka som verkar lätta eller svåra att jobba med. Det måste ju vara mycket bättre än att börja i andra änden med att köpa "grisen i säcken".
Har man riktigt hundintresse så kan det ju inte vara besvärligt att försöka lära sig först.
 
Sv: Forster

Fast i ärlighetensnamn, pga av all "fel" avel av dessa spaniel och retriver raser som man ska försöka göra om till sällskapshund så har mycket av "will to please" försvunnit, kvar finns en extremt aktiv hund som har tappat en av det viktigaste egenskaper hos en spaniel/retriver..

Förstår du mitt luddiga inlägg ?

/C
 
Sv: Forster

Jag håller med dig om att det otroligt snälla, vänliga hundar, som
kan vara riktigt kanon i rätt händer.
Men min erfarenhet av dem säger att de kan vara rätt "hårda" mentalt. Det är ju en jakthund, vilket man ska vara medveten om.
Men just tiden det tar, samt den där förmågan att vara benhårt konsekvent som de i mitt tycke kräver, gör att jag ser det som en
tuff, krävande ras.
Kanske för att de exemplar jag träffat bott i stockholm, och generellt sett har varit understimulerade och inte använts som just jakthundar i någon större utsträckning?
 
Sv: Forster

Ja visst finns det en del "teflonpannor" inom rasen, men det har tydligen blivit lite bättring på den fronten motför tidigare (om man ska lyssna på ryktena;) ).

Men visst är en jakthund alltid en jakthund med självständighet, envishet, jaktlust, mycke energi.....mm.

Stående fågelhundar:love: :love: :love: :D
 
Sv: Forster

Jag har nu en väldigt fin vorsteh men vägen dit har varit lååång och inte helt utan gropar och dikeskörningar.
Fortfarande är det lätt att jaktlusten tar över men nu kan jag åtminstone ta fram min "vorstehröst" och få stopp på jycken!
Däremot har jag aldrig haft en så snäll hund trots alla varningar om griniga vorstehrhundar.
Både mot barn, vuxna och små (i betydelsen bebis)-djur är det världens försiktigaste jycke.
Så det är en ytterligt fin hund men ack så krävande.
 
Sv: Forster

Det låter mer som om ni har dåligt avlade exemplar än rastypiska springar.

Vår springer skulle lätt funka som första hund - vilket hon också gjort. Äldsta dottern fick henne som 13-åring och har skött den mesta träningen själv. Will to please finns det gott om i den hunden.

så vitt jag vet har de väldigt bra stam.. och föräldrarna var/är mycket trevliga.
våra hundar är väldigt envisa men lättlärda, ludde kan alla konster mellan himmel och jord.
men största anledningen till att de båda har varit så besvärliga under uppväxten har nog att göra med att de båda är väldigt ranghöga och hela tiden testat gränser. när dom hela tiden testar var gränsen går leder det till en massa konflikter som är jobbig både för hund och förare. som tur är så lugnade båda ner sig efter en kastrering + lite ålder.
 
Sv: Forster

Fast i ärlighetensnamn, pga av all "fel" avel av dessa spaniel och retriver raser som man ska försöka göra om till sällskapshund så har mycket av "will to please" försvunnit, kvar finns en extremt aktiv hund som har tappat en av det viktigaste egenskaper hos en spaniel/retriver..

Förstår du mitt luddiga inlägg ?

/C

Jag förstår helt och fullt, och håller med om att det har gått utför med många linjer. Mest för att avelsfolk har så f-bannat många hundar att de inte har tid (eller lust för all del...) att träna med sina hundar och därigenom utvärdera avelsmaterialet.

Fast det spelar ingen roll vad man vill ha för ras, man måste inse att det inte är en video man köper och att rastandarden inte är bruksanvisningen. Ska man köpa hund måste man se rasstandarden som ett ideal, och sedan leta föräldrar som har bevisat att de kommer nära - i generationer.
 
Sv: Forster

så vitt jag vet har de väldigt bra stam.. och föräldrarna var/är mycket trevliga.
våra hundar är väldigt envisa men lättlärda, ludde kan alla konster mellan himmel och jord.
men största anledningen till att de båda har varit så besvärliga under uppväxten har nog att göra med att de båda är väldigt ranghöga och hela tiden testat gränser. när dom hela tiden testar var gränsen går leder det till en massa konflikter som är jobbig både för hund och förare. som tur är så lugnade båda ner sig efter en kastrering + lite ålder.

Har inte era hundar alltid varit trevliga när de träffat folk hemma hos er? Är det inte i andra situationer ni har sllitit ert hår?

Min poäng är:
Man kan inte utvärdera hur nära rasstandarden en hund kommer genom att träffa några snälla hundar hos en uppfödare. Det enda du kan se där är att hundarna är sociala och trevliga - vilket iof är nog så viktigt. Men för att få någon närmare hum om "will to please" och dresserbarhet behöver man lämna hemmets lugna vrå och se dem jobba i annan miljö. Har de oficiella arbetsmeriter är det bra, men annars får man faktiskt göra sig omaket att se det med egna ögon.


mamma har en och jag har en och de har varit ena riktiga jävlar under sin uppväxt. det har varit maktkamper hit å dit, svår att få ordning på i lydnad (gör lite som dom själv vill) mamma har tillåme låst in sig å gråtit för att ludde var så jobbig.

Det här är inga rastypiska springrar mentalt, och eftersom de kommer ur samma kull är det svårt att hävda "undantaget som bekräftar regeln". De har nog avlats på enbart utseende i några generationer, och då är risken stor att man tappar mentaliteten som från början gjorde rasen så populär.
 
Sv: Forster

hundarna är trevliga mentalt sett och har alltid varit, det är bara det att det har blivit en massa problem när de har varit så ranghöga. dessutom var det ju våran första hund så det kan säkert ha med saken att göra.
eftersom jag inte är intresserad av stam/utställning så kan jag inte särskilt mycket om sånt, men jag vet att pappan har varit på massa utställningar i norden med goda resultat.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp