Sv: Forster

oh no, ingen engelsk springer spaniel!
det är ingen bra nybörjarhund :crazy:
mamma har en och jag har en och de har varit ena riktiga jävlar under sin uppväxt. det har varit maktkamper hit å dit, svår att få ordning på i lydnad (gör lite som dom själv vill) mamma har tillåme låst in sig å gråtit för att ludde var så jobbig.
min hund är ju omplacering (luddes enda kullsyskon) men jag vet att han har varit en riktig djävul tidigare, varit hos miljarder hundtränare och psykologer...
nu är ju båda hundarna riktigt trevliga (2.5 år) men det ligger många miljarder timmars träning å lika många tårar bakom.

å ang att det är en jakthund, det finns ju två linjer inom aveln.. en jakt (den är mindre och ofta mer vit) å så utställning (ganska stora, mammas väger 30 å min 24).
de som är från utställningslinjen är inte lika inpräntade på jakt som den andra, givetvis finns det instinkter hos alla hundar men bara mer eller mindre.

men nä, jag skulle inte rekomendera en springer som första hund...

Alltså det beror nog en hel del på vilka avelslinjer man tittar på... Här omkring är det en bunt olika Eng springer spaniel uppfödare, och de flesta används inte till jakt. Och jag måste säga att de är få av dem som är otrevliga och odrägliga...
Men visst det är en jakthund och kräver en hel del aktivering, men om man tränar lite lydnad, agility, spår osv så är det ingen extrem hund.
Våran är extremt trevlig familjehund, väl fungerande jakt hund och en riktigt sömntuta på morgonen... Vi kan släppa ut honom själv i trädgården utan staket, trots att han är jakthund, han går med lös på skogspromenader osv. Och nej vi är inte några extremt duktiga lydnadsmänniskor, vi är nog väldigt "svenssonaktiga" när det gäller hundfostran...
Så är man en intresserad första hundägare som vill ha en hund att ha roligt med så kan jag nog rekomendera Springer spaniel, bara man inte tror sig köpa en hund som är nöjd med enbart koppelpromenader.
 
Sv: Forster

hundarna är trevliga mentalt sett och har alltid varit, det är bara det att det har blivit en massa problem när de har varit så ranghöga. dessutom var det ju våran första hund så det kan säkert ha med saken att göra.
eftersom jag inte är intresserad av stam/utställning så kan jag inte särskilt mycket om sånt, men jag vet att pappan har varit på massa utställningar i norden med goda resultat.

En hund föds inte ranghög, det var nog ni som gjorde dem till det, se får man jobba från det, men att dömma ut en hel ras för att man själv har gjort fel tycker jag är lite hårt...
 
Sv: Forster

Det förklara faktiskt en hel del om varför dom saknar den extra "will to please" knappen...

Detta är ett antagande från min sida ( efter att ha sett ett större antal sådana typer av hundar )

Som jag skrev ovan så tror jag att i ett försök att göra två sidor av samma hund ( i detta fall en jakthund som man försöker avla mot sällskap) går ofta viktiga bitar förlorade i processen, om man utesluter ( avlar bort ) visst beteende så försvinner också fler rastypiska bitar .
 
Sv: Forster

hundarna är trevliga mentalt sett och har alltid varit, det är bara det att det har blivit en massa problem när de har varit så ranghöga. dessutom var det ju våran första hund så det kan säkert ha med saken att göra.
eftersom jag inte är intresserad av stam/utställning så kan jag inte särskilt mycket om sånt, men jag vet att pappan har varit på massa utställningar i norden med goda resultat.

Mentalitet är så mycket mer än bara vara snäll och trevlig. Det jag försöker få fram är att även om ni var nybörjare med era hundar borde ni inte ha haft så stora problem med en springer - om den var rastypisk fullt ut.
 
Sv: Forster

Nja... Problemet är om du får en hund med mycket motor och så lite samarbetsvilja. Det behöver heller inte handla om att hunden är ranghög, utan att det är så j***a mycket i hunden som den inte får utlopp för. Sen är det nästan omöjligt att låta den få utlopp för allt eftersom att den inte vill samarbeta... Många gånger tror jag att de hundarna kan uppfattas som hårda, ranghöga etc.

En bra spaniel/retriver "ska" man inte misslyckas med. Men man ska ha i åtanke att det material som finns inte är helt perfekt och så är en hund inte misslyckad för att den kräver mycket under sin uppväxt! Köper man en hund med 5:ans växel så får man svettas lite innan de är vuxna och färdiga. Lite unghunds ohyfs är ingen dålig hund!!!
 
Sv: Forster

Nja... Problemet är om du får en hund med mycket motor och så lite samarbetsvilja. Det behöver heller inte handla om att hunden är ranghög, utan att det är så j***a mycket i hunden som den inte får utlopp för. Sen är det nästan omöjligt att låta den få utlopp för allt eftersom att den inte vill samarbeta... Många gånger tror jag att de hundarna kan uppfattas som hårda, ranghöga etc.

En bra spaniel/retriver "ska" man inte misslyckas med. Men man ska ha i åtanke att det material som finns inte är helt perfekt och så är en hund inte misslyckad för att den kräver mycket under sin uppväxt! Köper man en hund med 5:ans växel så får man svettas lite innan de är vuxna och färdiga. Lite unghunds ohyfs är ingen dålig hund!!!


Jag håller helt med dig! Väldigt bra skrivet!
 
Sv: Forster

det du skriver om din hund skulle jag kunnat skriva själv om båda mina, och som någon annan skrev så har vi fått svettas en hel del innan vi blivit "klara".
min omplacering har bott hos två 70+ som trott att han varit en snäll pudel, men det är ju utrett nu tack vare tonvis med timmars träning.
och vad beträffar mammas hund så vet jag inte riktigt hur det skulle gått till att vi gjort honom ranghög? förklara gärna det. det finns ju en alfahanne i varje kull så vitt jag har förstått?

mammas har genomgått ett mentaltest med mycket goda resultat nyligen också (bara med springer)
 
Sv: Forster

Vorsteh är ett starkt uthålligt energiknippe och passar utmärkt till detta:D

Gå in på denna adress och läs lite mer om du är intresserad:

http://www.draghundsport.se/index.html

Gå in på "om draghund/Nordisk stil"

Åååh, ja sånt ser så himla kul ut! :)
Älskar att åka med min lilla skit hund, men inget man ger sig ut på tävlingar med direkt.

Hade vi inte haft lite för mycket andra djur,
så hade drag och med ett sådant energiknippe varit drömmen.

Har tittat på två SM i drag (denna typen alltså) och wow! :love:

Jobbet hos en veterinären lagom till det ena SM'et var i min gamla hemstad, det var riktigt kallt dagarna innan så en stackare (hund alltså) hade lyckats förfrysa längst ut på ena öronlappen :crazy:
Gick väl rätt bra ändå i och för sig, men ägaren var rätt frustrerad.
 
Sv: Forster

det du skriver om din hund skulle jag kunnat skriva själv om båda mina, och som någon annan skrev så har vi fått svettas en hel del innan vi blivit "klara".
min omplacering har bott hos två 70+ som trott att han varit en snäll pudel, men det är ju utrett nu tack vare tonvis med timmars träning.
och vad beträffar mammas hund så vet jag inte riktigt hur det skulle gått till att vi gjort honom ranghög? förklara gärna det. det finns ju en alfahanne i varje kull så vitt jag har förstått?

mammas har genomgått ett mentaltest med mycket goda resultat nyligen också (bara med springer)

Eh nej det finns inte någon alfahane i varje kull, det finns en alfa hane i varje flock, en väsentlig skillnad... En valp "ska" aldrig vara ledare, det ska tiken vara... Mamman till våran var tyvärr lite för vek, (enda kullen hon fick) men då tog de andra äldre tikarna över och fostrade valparna. Även hanen hos uppföfare fostrade en del, dock var inte han pappa till valparna utan morfar... ;)
Hur ni har gjort valpen ranghög är ju att ni helt enkelt har gett besluten till den och inte visat ett tydligt ledarskap. Det är inte så lätt alla gånger, och vi har oxå gjort våra missar, men det har vi då insett att det just vara våra missar och inte hunden som har gjort något fel.
Nej vi har inte svettas så mycket över våran hund, däremot har vi fått lov att tänka till ibland. Men han har en hel del jaktlinjer och en enorm "Will too please" även om han försöker hitta genvägar ibland... ;) Men han fungerar precis så bra som vi vill, vi har inga högre krav än så, även om han säkert med en "bättre" ägare skulle kunna vara ännu bättre, och samma sak åt andra hållet, med en "dålig" ägare så skulle han nog kunna vara odräglig...
Men min poäng var att Eng Springer spaniel i sig inte är någon omöjlig första hund om man har tänkt att jobba med sin hund.
 
Sv: Forster

Jag tycker INTE att man ska rekommendera att nybörjare ska köpa en jakthundsras. Det finns så otroligt många raser av hundar som inte har den "motor" som jakthundarna har.
Den stora delen av nybörjare saknar eller har liten erfarenhet och då är det lätt att något blir fel om man väljer en krävande ras.

Alla jakthundsraserna har jakt i blodet oavsett om de används som jakt- sällskaps- eller utställningshundar. Att de genom en idiotisk avel många gånger har en kroppsbyggnad eller hårlag som gör dem olämpliga till, eller dåligt fungerande, jakthundar innebär inte att de är utan jakt i blodet. Det i sig innebär att de kräver en fast hand, något som nybörjare har svårt att förstå, och då blir det lätt fel.

Inom varje ras oavsett ändamål så är det sällan att man får tag i två hundar med exakt samma mentala förutsättningar. Jag har haft Vorsteh sedan 1967 och har inte haft två stycken som uppträtt lika eller krävt exakt samma hantering. Saker som aldrig påverkat den ena hunden har givit den andra hunden mycket negativa upplevelser. Det innebär att man aldrig kan utgå från en hund och tro att nästa uppför sig likadant. Men det som gäller för alla hundar är att ju mer motor de har, så kräver de mycket mer kunskap och erfarenhet.

Se till att behovet styr rasvalet och inte utseendet eller någon annan fix ide.
Ska du ha en hund för jakt se då till att få ordentlig kännedom och kunskap från sådana som då jagar med den aktuella rasen innan du bestämmer dig.
 
Sv: Forster

Fast jag måste då säga att det är lite skillnad på jaktras och jaktras oxå... Och ja min man jagar och nästa hund lutar åt en beagle, som jag trots att det är en jaktras ändå kommer att prova att träna agility med...
Och det är en ganska så stor skillnad på hur en Springer spaniel är avlad att jaga och hur en beagle är avlad att jaga... Springern ska hålla sig nära sin förare, vara väldigt lyhörd och kunna stanna, exakt när den får order.
Beagle är avlad för att jaga i flock, helst flera timmar åt gången och från början så sket den fullständigt i människor... Numera är den mer avalad för att vara mer inriktad på sin förare, men det är ändå en väsentlig skillnad på jakthundar...

Så jag hävdar fortfarande att Eng springer spaniel är lättlärd, har will to please och ingen omöjlig första hund. Den har inte heller något extremt jaktbehov utan blir nöjd bara den får jobba. Att den sen är mångsidig och fungera som arbetshund inom många ställen tycker jag är ytterligare ett plus.
Problemet dock om det är fler som vill ha dem som sällskaps hundar kan göra att jaktlinjerna försvinner vilket är hemskt tråkigt, men för den sakens skulle anser jag inte att man måste hävda att den enbart ska användas till jakt.

Och du, våran var våran första egna hund som vi hade helt eget ansvar för, och det gick suveränt... Fast vi har då gjort som alla ansvarfulla första gångs hundägare gått kurser, läst på osv. Vi valde att gå valp och unghundskurs hos en ledare so mhade inriktning på jakt. Vi har gått viltspår för att det ska fungera i eftersöket och jag har gått ett antal agilitykurser, och numera är det svägerskans dotter som lånar och tränar och tävlar i agility, vid sidan av jakten.

Men våran är den enda ur våran kull som jagar aktivt, en till har gått viltspår, men annars är de arbetande familje hundar, tränas inom lydnad och agility, och väldigt lyckliga och lydiga hundar...
 
Sv: Forster

Självklart är det skillnad på olika jakthundsraser. De är ju speciellt framavlade för att fylla en viss funktion, drivande, stötande ställande stående o.sv. Men det innebär inte att de saknar den jaktinstinkt som gör att de lätt kan gå ur hand. Nu är spaniel kanske inte det värsta exemplet eftersom den i stort sett är totalt sönderavlad som jakthund. Men en spaniel som inte fostras rätt kan lätt gå ur hand. Mycket synd för det har varit en mycket fin jakthund men som nu inte fungerar som den ska. Det har ju inneburit att man har kommit med jaktspringer spaniel för att ursprunget är så förstörd. Det innebär att det förekommer blandningar mellan jaktspringer och vanlig spaniel och då vet man aldrig hur det slår ut. Stor varning för springer spaniel alltså.

Självklart kan man träna agility och andra saker med en jakthund. Den är minst lika intelligent som andra hundar, men den har ytterligare en eller ett par växlar som den kan lägga in.

Sedan kan man ju undra varför du inte månar mer om rasen om du har en själv? Jag försöker i alla fall få mina hundar så rastypiska som möjligt, jag plågas när jag ser en jakthund som inte får användas till det den är framavlad för. Skall man köpa en tveksam hund kan man ju lika gärna köpa en blandis för halva priset. Du har precis samma möjligheter med en sådan hund som med en förstörd rasren.

En liten varning! Kolla Beageln i flera led bakåt. Den förstördes som sällskapshund redan för 20-30 år sedan. Den kallades för jägarfruns hund förr och avlades i stort sett bara på sällskapsbiten. Det har förekommit många beaglar med dåligt jaktintresse och många som drivit tyst. Men den har varit trevligare i temperamentet än drevern som har varit känd som en sur drevmaskin. Där har aveln numera gått framåt till trevligare och mera samarbetsvilliga hundar.
 
Sv: Forster

Varför jag inte är mer mån om springern... Kanske för att de som finns här omkring till mesta dels är avlad som sällskapshundar/"brukshundar" (alltså sådana som folk håller på med bruks med ;) )
Jag träffar gång på gång urtrevliga familjehundar som inte jagar och som fungerar suveränt, är man bara medveten om deras jaktintresse så är det inga större "problem".
Visst det kanske är synd att göra sällskapshund av en jakthund, men samtidgt förordas både Golden reteriver och Cocker spaniel som sällskaps hundar trots att även de är jakthundar i grund och botten. Man får nog vara beredd på att raser förändras beroende på vad "folk" vill ha... Schäfer var ju från början en vallhund, idag är det inte många som köper en schäfer om det är ute efter en vallhund...

Att det finns liknade problem inom beagle avelen har jag hört, och vi hålla på och läser in oss på stammar, planen är att skaffa en valp till sommaren 08 så det är ju ett tag kvar att leta... :D Sen får vi se hur våra jaktmarker "utvecklas", som det ser ut nu verkar vildsvinen vara på intåg och då måste vi kanske fundera om.
 
Sv: Forster

Varför jag inte är mer mån om springern... Kanske för att de som finns här omkring till mesta dels är avlad som sällskapshundar/"brukshundar" (alltså sådana som folk håller på med bruks med ;) )
Jag träffar gång på gång urtrevliga familjehundar som inte jagar och som fungerar suveränt, QUOTE]


En liten fråga?

Tar man betalt för sådana hundar?
Håller man på med förstörande avel så kan man ju inte sälja valparna som prima eller hur? :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Forster

Varför jag inte är mer mån om springern... Kanske för att de som finns här omkring till mesta dels är avlad som sällskapshundar/"brukshundar" (alltså sådana som folk håller på med bruks med ;) )
Jag träffar gång på gång urtrevliga familjehundar som inte jagar och som fungerar suveränt, QUOTE]


En liten fråga?

Tar man betalt för sådana hundar?
Håller man på med förstörande avel så kan man ju inte sälja valparna som prima eller hur? :confused: :confused: :confused:

Som vanligt handlar det då om vad man är ute efter... Som jag skrev i tidigare inlägg så förändras aveln, våran uppfödare säger inte att hon föder upp jakthundar, däremot att de har jaktanlag. Om det sedan är att förstöra rasen eller förändra den, ja det beror ju på ens egen uppfattning. Så ja hon tar betalt. Våran är nu snart sju år och vi betalde 9 000 kr för honom, så helt gratis tycker ialla fall inte jag att det är. Att vi sedan nog kommer att få lov att betala mer för en lämplig beagle är jag oxå rätt så säker på...
 
Sv: Forster

det känns lite som att du tycker att vi har misslyckats eller varit dåliga hundägare, men vi har gjort precis som du. gått diverse kurser, läst på och rådfrågat kunniga när vi kört fast. dessutom har vi varit extremt noga med att vara konsekvent med hunden. tycker vi har följt konstens alla regler.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp