Snurrfian
Moderator
Sv: Forster
Alltså det beror nog en hel del på vilka avelslinjer man tittar på... Här omkring är det en bunt olika Eng springer spaniel uppfödare, och de flesta används inte till jakt. Och jag måste säga att de är få av dem som är otrevliga och odrägliga...
Men visst det är en jakthund och kräver en hel del aktivering, men om man tränar lite lydnad, agility, spår osv så är det ingen extrem hund.
Våran är extremt trevlig familjehund, väl fungerande jakt hund och en riktigt sömntuta på morgonen... Vi kan släppa ut honom själv i trädgården utan staket, trots att han är jakthund, han går med lös på skogspromenader osv. Och nej vi är inte några extremt duktiga lydnadsmänniskor, vi är nog väldigt "svenssonaktiga" när det gäller hundfostran...
Så är man en intresserad första hundägare som vill ha en hund att ha roligt med så kan jag nog rekomendera Springer spaniel, bara man inte tror sig köpa en hund som är nöjd med enbart koppelpromenader.
oh no, ingen engelsk springer spaniel!
det är ingen bra nybörjarhund
mamma har en och jag har en och de har varit ena riktiga jävlar under sin uppväxt. det har varit maktkamper hit å dit, svår att få ordning på i lydnad (gör lite som dom själv vill) mamma har tillåme låst in sig å gråtit för att ludde var så jobbig.
min hund är ju omplacering (luddes enda kullsyskon) men jag vet att han har varit en riktig djävul tidigare, varit hos miljarder hundtränare och psykologer...
nu är ju båda hundarna riktigt trevliga (2.5 år) men det ligger många miljarder timmars träning å lika många tårar bakom.
å ang att det är en jakthund, det finns ju två linjer inom aveln.. en jakt (den är mindre och ofta mer vit) å så utställning (ganska stora, mammas väger 30 å min 24).
de som är från utställningslinjen är inte lika inpräntade på jakt som den andra, givetvis finns det instinkter hos alla hundar men bara mer eller mindre.
men nä, jag skulle inte rekomendera en springer som första hund...
Alltså det beror nog en hel del på vilka avelslinjer man tittar på... Här omkring är det en bunt olika Eng springer spaniel uppfödare, och de flesta används inte till jakt. Och jag måste säga att de är få av dem som är otrevliga och odrägliga...
Men visst det är en jakthund och kräver en hel del aktivering, men om man tränar lite lydnad, agility, spår osv så är det ingen extrem hund.
Våran är extremt trevlig familjehund, väl fungerande jakt hund och en riktigt sömntuta på morgonen... Vi kan släppa ut honom själv i trädgården utan staket, trots att han är jakthund, han går med lös på skogspromenader osv. Och nej vi är inte några extremt duktiga lydnadsmänniskor, vi är nog väldigt "svenssonaktiga" när det gäller hundfostran...
Så är man en intresserad första hundägare som vill ha en hund att ha roligt med så kan jag nog rekomendera Springer spaniel, bara man inte tror sig köpa en hund som är nöjd med enbart koppelpromenader.