Första utställningen

fryckan

Trådstartare
Jag tänkte ställa ut min lilla goldenpojke mest för skoj skull någon gång och har hittat en inofficiell utställning ett par mil från oss i maj. Jag har bara varit på någon enstaka utställning och har inte så stor koll alls egentligen. Är det helt knasigt att försöka ge sig på att ställa ut honom själv eller om jag lyckas hitta någon person som varit handler förut?

Sv: Första utställningen

Inofficiella utställningar är ju bara att betrakta som träningsutställningar, så där är väl perfekt för både dig och hunden att få träning tillsammans :)?

Kolla lite på youtube på klipp från utställningar så får du ett hum om hur det går till (om du inte hinner åka på någon utställning utan hund innan och sitta vid ringeside och titta) så kan du träna innan :). Alla raser ställs ju annorlunda, så man lär sig mycket av att sitta och titta på sin egna ras.

Lycka till!

Tala om för domaren att du aldrig ställt tidigare, på inofficiella brukar de va hjälpsamma!

Jag har varit på en hundutställning i mitt liv och det var med min foderhund. Det var också på en inofficiell utställning. Det är tänkt att hunden ska användas i avel och därför lät jag ägaren som är en skicklig och erfaren handler visa. Hade jag gjort det för "skoj skull" för min egen del hade jag gjort det själv.

Är det möjligen Open Show anordnad av Golden klubben? :)

Inoff utställningar är en bra inkörsport där man kan öva på att springa i ringen, få en uppfattning om hur utställningar går till och inte lika "stressiga" som jag tycker officiella kan kännas när man är ny och grön.

Golden Klubben brukar anordna ringträningar inför deras Open Shower (deras inoff utställningar), brukar vara populärt. Det är även Spen Show jag har mest erfarenhet ifrån och där brukar dte vara trevlig stämning, domare som tar sig tid att förklara kritiker och även är förlåtande mot att man är ny. Man får ta god tid på sig och slipper stressa in och ut ur ringen.

Självklart ska du våga ställa på en inoff. Alla är nybörjare nångång :)

Nope det är inte open show, men ser nu att en ska anordnas i Boden 7 juli, så jag kanske anmäler oss dit :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 294
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 920
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 725
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka