Första utställingen - Vad tänka på?

Kakis

Trådstartare
Nu har jag anmält Milla till första utställningen (Gröngölingen i Hässleholm) och jag har massor med saker jag undrar över. Vad ska man ha för koppel(Det finns massor med olika)? Hur ska jag visa henne på bästa sätt? Någon som har lite tips och annat som man bör tänka på? Milla är en dvärgpinscher och ska gå valpklass 4-6 månader.
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Valpklass är inte så noga, dom ska väl kunna gå någorlunda bra i koppel i alla fall. :D
Det jag kan ge tips om är att träna henne på bordet. Ställ henne på nåt bord ofta, ge henne beröm och gör det till "vardagsmat" att stå på bordet. Även bra att träna tandvisning så att hon vänjer sig vid det.

Utställningskoppel ska synas så lite som möjligt, det är hunden som ska synas. Själv har jag ett väldigt tunt, svart utställningskoppel till min dvärgpinscher. En väldigt tunn kedja fungerar också. Huvudsaken är att man ser så mycket av hunden som möjligt.

Ett bra kommando att lära dom är "stå". När du säger stå ska hunden ställa upp sig framför dig. Väldigt skönt om inte annat. Jag ger bara Julie kommandot stå, så ställer hon upp sig snyggt framför dommaren och jag behöver inte hålla på och pilla med hennes ben och liknande. En hund som kan ställa upp sig själv är alltid trevligt att titta på. ;)
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Aningsfull ger mkt bra tips. Trycker på de viktigaste sakerna: hunden ska gå bra i koppel (även valparna enligt mig), stå still då den är uppställd - inte hålla på och sätta sig/skutta runt. Och helst vara glad åt domaren :p Ett tips är att ställa upp hunden med den "finaste" sidan mot domaren (kanske stämmer mer på pälshundar)

Matte/husse/handler bör försöka vara så lugn som möjligt, dvs lämna nervera i tältet eller hemma. Ha så kul!!!
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Kom även ihåg att oavsett vilken kritik din hund får, så har du samma hund med dig hem som du kom dit med.
Finns det nåt värre än att se folk bryta samman på grund av
att kritiken inte blev vad de förväntade sig?

lycka till!
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Tack för tipsen :-)

Jag har har tävlat i dressyr innan så jag har lite erfarenhet av bedömningssporter och vet att domaren inte alltid har rätt:angel: Min uppfödare har även visat vilka bra och dåliga sidor min valp har så jag vet att hon har lite lång kropp men däremot ett mycket vackert huvud :) Sen får vi se vad domren tycker när vi väl är där

Vi tränar redan på att visa tänderna (för det är hon inte så förtjust i), men jag ska även börja ställa på ett bord. Hur ska de stå egentligen, de ska ha bakbenen rätt långt bak eller? Någon som har tips eller vill förklara?
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Man vill ju visa hundens vinklar. Hamnar bakbenen för långt bak kan vinklarna bli dåliga, bakbenen blir helt enkelt för raka.
Här står min tjej ganska bra.

p1010072_1135680021.jpg
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Då kanske vi spriger på varandra där!

Ska ställa min Ella för första gången, rasen är Phaléne. Nervös som tusan och ska på första ringträningen på tisdag. Har köpt ett vitt tunt utställningskoppel till henne, det syns minst mot hennes päls.

Tänk på när du köper koppel att ha ett som är diskret mot färgen på din hund. Man ska se hunden först, inte kopplet.

Lycka till!
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Rasta hunden innan ;) Se också till att hon inte precis har ätit mat eftersom de då kan bli lite slöa och mätta så de inte vill ha godiset om du använder dig av godis vid kommandot "stå"
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Bismark skrev:
Då kanske vi spriger på varandra där!

Ska ställa min Ella för första gången, rasen är Phaléne. Nervös som tusan och ska på första ringträningen på tisdag. Har köpt ett vitt tunt utställningskoppel till henne, det syns minst mot hennes päls.

Tänk på när du köper koppel att ha ett som är diskret mot färgen på din hund. Man ska se hunden först, inte kopplet.

Lycka till!

Ja vad roligt :) Ringträning, det hade jag också behövt, såg att Sydskånska KennelKlubben hade i senare i september, funderar på att bli medlem där.

Jag ska fixa ett tunnt svart koppel
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Komihåg att ni ska ha KUL det är det viktigaste =)
Speciellt när du är inne i ringen! Ha skoj, visa vilken rolig grej utställning är =)

Ha gärna med en liten pip sak om din hund lättare får din uppmärksamhet än med godis ex. Ha gärna en bur till din hund så denne kan gå och "vila" sig, det blir nog en lååång dag =)
Och du kanske vill gå iväg en stund utan hund osv..

Tänk på din klädsel, ha inte för låga byxor då du kanske ska sitta på huk för att din hund ska känna trygghet, ja om du inte vill visa rumpen så klart =) hehe

Ta gärna med ett sämsskinn el likn. så du kan putsa på hunden direkt innan ni ska in.

Tvätta gärna hunden någon dag före, inte dagen före då de ofta fäller väldigt mycket efter bad..

Öva stå på bord med en liten halkmatta under, en sån som man kan köpa på rulle för ca 10:-

Ha mat med dej, men mata inte före innan ni ska in. Händer det en olycka inne i ringen- vem bryr sig, det är ju en VALP hehehe men se till att valpen är rastad.

Glöm nu inte att detta är en bedömmningssport och att det är vad domaren tycker för dagen och mot valpens konkurenter!!

Lycka till!

/matten som precis har lämnat valpringen med sin numera junior psst... vi har fått ett CERT på vår första utställning officiellt =) såå stolt
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Har du ställt din hund mycket? vad har ni fått för kritik på utställningarna? Hur gammal är hon?
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Åh då måate jag bara köra dit och titta. Funderar själv på att ställa ut mina hundar men jag kan ingenting om utställning så det kan ju vara bra och titta på lite innan.
Får man ta sina hundar med sig även om de inte ska ställas?
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Men den utställningen är för sådana som inte har ställt ut tidigare. Så här står det i inbjudan: "GRÖNGÖLINGS UTSTÄLLNING, Du får hjälp med att visa Din hund på bästa sätt."

Jag har aldrig ställt ut tidigare, Milla är min första hund :)

Jag vet inte om man får ta med sig andra hundar.
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

Hon är 2 år. Fast på den där bilden var hon bara strax över året. Jag har ställt några gånger officiellt (tyvärr ganska dåligt om såna här om man inte kan tänka sig att åka över halva landet mer eller mindre). Har aldrig fått annat än 1:or, CK på internationell utställning, HP. På inofficiella har hon blivit placerad i BIS men sånt kan man ju inte räkna direkt. Bästa kritiken har hon fått för sitt vackra, feminina huvud, vacker färg, kort och bra rygg, torr och bra hals, fina rörelser, vackert uttryc, vackra ögon och fina vinklar. Sen har vi så gott som alltid fått gå uppfödarklass också och fått HP osv.
Det roliga är dock att hon alltid får "mycket trevligt temperament" i kritiken då jag tycker att hon är en problemhund när det kommer till temperamentet. :rofl:
Sen är väl det som drar ner på betygen hennes öron som är storlek dumbo. :rofl:
 
Sv: Första utställingen - Vad tänka på?

060915005.jpg


ELLA023.jpg


Här är förresten Ellan, så ser du henne så kom fram och heja på mig som är i andra änden på snöret!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 661
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp