Första tiden med valp hemma

KaffeKask

Trådstartare
Imorgon åker jag och hämtar vovve nummer 2, en valp på 8 veckor.
Han är från samma ställe som min första vovve, dom både är blandning mellan Staffordshire Bullterrier / Bullterrier / Norrbottensspets.

Den första hunden jag har är 2,5 år och heter Kask, han är supersnäll i alla lägen och har hittils fungerat med alla hundar han mött, även hundar som bott hos oss har han inte haft något emot.

Där jag åker och hämtar Hugo är som sagt samma ställe som Kask är uppväxt på så han känner till stället, tänkte släppa honom där och låta dom hälsa på varandra tillsammans med deras andra hundar (som Kask redan är van vid), och sen ska dom åka bil tillsammans hem ca 30mil. Och det vet jag inte kommer vara några problem.

Men nu när Hugo (valpen) ska komma och flytta in hos oss på heltid, på riktigt, vad är viktigt att tänka på då? Jag vill ju inte att Kask ska känna sig utanför gruppen bara för att en ny valp flyttar in och vill ju att det ska funka så bra som möjligt.

Så överrös mig med tips och idéer för att få detta att fungera på bästa sätt :)

Sv: Första tiden med valp hemma

Eftersom Kask bara är 2.5 år och snäll med andra hundar borde det inte vara några problem, han är förmodligen tillräckligt ung för att tycka det är kul med en ny lekkompis. Går bara introduktionen bra, och det låter ju som om den hade alls förutsättningar att göra det, så blir det säkert inga problem i fortsättningen heller. Det är betydligt jobbigare för riktigt gamla hundar, när det plötsligt kommer en valp i huset.

När jag fick hem min 8-veckors valp för knappt ett år sedan hade vi två gamlingar i huset, en hane på 14 år och en tik på 12. Både två tyckte det var väldigt jobbigt med en superlivlig valp som klättrade på dem och hängde i koppel och öron, och de visade det mycket tydligt.

Nu ska det mycket till innan en äldre hund gör en valp illa, men båda morrade åt henne, när hon blev för påträngande, och tiken snäste av henne rätt ordentligt ett par gånger. Jag höll ett öga på dem, men la mig inte i det, eftersom det bara är nyttigt för en valp att bli uppfostrad av stabila vuxna hundar, och lära sig hundspråk och lite hövlighet mot äldre.

Det jag gjorde aktivt var att se till att gamlingarna hade ett rum, som de kunde dra sig tillbaka till, när valpen blev för jobbig. Dörren stod alltid öppen dit, och där fanns en hög säng som de kunde gå upp i, vilket valpen ännu inte klarade då. Jag lärde också valpen tidigt att inte gå in i det rummet, även om dörren stod öppen. Eftersom hon hängde mig i hälarna hela tiden från första början, var det inga problem.

Första dagarna tillbringade båda gamlingarna nästan hela tiden inne i sin "fristad", men efter ett par dagar började hanen komma ut och vara med oss i köket istället. Tiken däremot kom i stort sett bara fram när hon ville ha mat eller gå ut, och det tog säkert två månader innan hon helt accepterade valpen. Jag tror det viktigaste är att ge dem en valmöjlighet. Numera går de bra ihop, och den gamla tiken nedlåter sig t.o.m ibland att leka med valpen, som numera är unghund.

En annan sak som man bör hålla koll på är utfodringen, eftersom valpar oftast äter specialmat, och alla hundar verkar tro att de andras mat är mycket godare. Jag löste det så att jag gav dem mat i olika hörn av köket, och hade valpen i koppel, tills de gamla hade ätit upp. (Det blev en bra passivitetsövning för min hyperaktiva valp samtidigt).

Utomhus är det bra om valpen kan vara lös så mycket som möjligt, så att den lär sig att hundar ska följa ägaren och inte tvärtom. Den vuxna hunden kan vara lös eller kopplad, beroende på hur du brukar göra och hur lydig den är. Det viktiga är att valpen lär sig att det är dig den ska följa, och inte den andra hunden. Tiden mellan 2 och 4 månader är den viktigaste i en hunds liv, så ta väl vara på den, genom att träna ögonkontakt, följsamhet och skvallerträning.

Det är också viktigt att din äldre hund får lite kvalitetstid med bara dig. Valpar sover ju mycket, så då kan du säkert passa på att gosa lite extra med Kask. Försök också att få någon annan att titta till valpen de första månaderna, medan du går lite längre rundor med Kask och gör kul saker med honom. När valpen blir gammal nog att hänga med blir det mycket enklare, och de kommer säkert att ha jättekul tillsammans.

Rumsrenheten brukar inte vara några problem ens på vintern, om man bara går ut ofta. Men det är ändå bäst att plocka undan alla mattor den första perioden - fast det vet du säkert redan.

Lycka till med valpen och njut av de första månaderna, då alla valpar är så fullkomligt ljuvliga. Tids nog växer de upp till busiga tonåringar, men den dagen den sorgen... :)

Vilken mix....:crazy:
Varför korsar man så?
Hur ser näsan ut på en sådan blandning? Jag är inte emot blandisar i vanlig mening, men de här tog nog priset i min värld.
Nå ja, Jag hoppas att du fick en härlig valp! Du får gärna visa bilder sen.

*Jenny*

Tack Viveka för ditt svar! Det är alltid skönt att bli lite nyuppdaterad :D

Kamomillo, otroligt onödigt inlägg... Menmen, ägarna till tiken har tyvärr missat löptider och lyckats få dessa kullar, inte så seriöst jag vet, enda anledningen att jag skaffade min första valp med den blandningen var att jag sökte en lagom stor sällskapshund med mycket energi och uthållighet, sen att jag avgudar tempramentet på både modern och fadern spelade stor roll, jag känner dessutom "uppfödaren" sen många år tillbaka, annars hade jag nog inte valt just denna blandning.

Men jag ångrar inte en sekund att jag köpte Kask, för han har ett gudomligt temprament, snäll mot allt och alla och följer med överallt utan problem, otroligt lättlärd och lydig. Min drömhund helt enkelt.

148110_4868005141631_1839850759_n.jpg

Bild på Kask från i höstas

Har tyvärr inga bilder på Hugo än, men samma tigrering men större bläs.

Tar gärna emot fler tips (och inga påhopp)

Det här med släppa ihop med andra hundar fattar inte jag. Eftersom det är 30 mil emellan lär de ju inte träffas regelbundet. Det är ju din hund och valpen som ska ha en relation, inga andra.

Utrustning för ev. åksjuk valp, 30 mil är ganska långt.

Sen väl hemma, valpsäkrat hem, sedvanlig bunt med kompostgaller. Sen är det bara att vara som vanligt. Huruvida man ska sära på äldre och valp vet jag inte. Ryggsäck, om du inte redan har, så valpis kan följa med ut, som du bär framtill, som en baby-björn.

Det här med släppa ihop med andra hundar fattar inte jag. Eftersom det är 30 mil emellan lär de ju inte träffas regelbundet. Det är ju din hund och valpen som ska ha en relation, inga andra.

Anledningen att jag tänkte släppa ut honom till "alla" hundarna är mest för att valpen aldrig förut träffat endast 1 hund själv förut och jag vill undvika att chocka valpen med tanke på att vi ska åka så pass långt tillsammans idag så dom blir van varandra och får nosa lite, lära känna varandra och få en relation till varandra kommer dom bygga upp väl hemma igen.

Utrustning för ev. åksjuk valp, 30 mil är ganska långt..

Det har jag faktiskt tänkt på :p Kask var jätte åksjuk när jag hämtade honom så tanken är att stanna så ofta som möjligt och ut och få lite luft.
Har också bett uppfödaren att inte ge honom någon mat under eftermiddagen, bara dom sista timmarna innan jag hämtar honom.

Tack för ditt svar :)

Förslag på lämpliga väskor och var man kan hitta dem? För min del gäller det en aussievalp...

TS: Min hund får stanna hemma när jag hämtar valpen, sen får de väl träffas inne eller ute. Hopsläppet kommer inte bli några problem, jag har en grymt snäll hund som lär uppskatta en lekkamrat men det jag tänker på är att se till att han inte blir undanskuffad- han är grymt kelsjuk.

Förslag på lämpliga väskor och var man kan hitta dem? För min del gäller det en aussievalp...

Senast blev den en vanlig rygga från Intersport, lite stadigare i modellen med vadderade remmar för axlar och även en stödrem rakt över. Sen får man be om hjälp med stödremmen, sen är det bara att trycka ner valpis där och gå.:D
Du bär alltså ryggan på magen, inte på ryggen, öppningen ganska stor.

Sen går det ju ganska snabbt när palt-valpen väger för mycket för att bäras längre sträckor, men det funkar absolut i början då man inte vill lämna valpen alls.

Jag brukar bära valparna innanför jackan när de är små. Jag drar bara åt dragskon i jackan eller om någon sådan inte finns så tar jag ett skärp utanpå jackan. Det fungerar i varje fall om valpen inte är för stor. :) Jag tycker även att det är ett bra sätt att skapa trygghet på också eftersom de hör hjärtslag och andning.

Det gick superbra att hämta valpen!
Dom fick träffas på plats och var inte så mycket med det, mellanlandade sedan hos en kompis där Kask varit ganska mycket innan, och det är större ytor både utomhus och inomhus för hundarna att lära känna varandra, och på lite mer neutral mark. Det gick superbra, Kask försvarade till och med Hugo när en grannhund kom springandes för att hälsa, men hälsade lite väl "hårt", då gick Kask emellan, skällde till en gång och vallade bort Hugo, det kändes bra.

Igår kom vi hem och natten har gått jättebra, vi bor på 9onde våningen men att åka hiss är inga problem för Hugo. Han har kissat inne en gång och det var mitt fel för jag var för sen ut imorse :D Men annars är det inga problem! Och grabbarna har busat på hela eftermiddagen både inne och ute (nu ligger både i sängen och sover för fullt)

Inga problem med bråk om leksaker, ben, godis eller mat, Kask är väldigt vänlig och tålmodig mot Hugo, när Hugo klänger för mycket säger han till en gång (skäller till) och sen är det inte mer med det.

Så allt har gått bättre än förväntat :) Och jag är så otroligt stolt över mina fina pojkar!

Slänger in en bild på lilla Frans Hugo också :)

20121272156571110_sbig.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 702
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 844
Senast: tanten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 359
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023