Första last/åkturen...hjälp

MagicaDeHex

Trådstartare
Hej alla. Man brukar få väldigt bra tips av att läsa alla inlägg och oftast svar på frågor man själv har

Men det är en fråga jag har letat svr efter men helt enkelt inte hittat.

Så här är det: Ska hämta hem en d-ponny på 4 år nu till helgen.
Hon har aldrig åkt transport innan. Aldrig ens stått i en. Alltså aldrig blivit lastad.

Tror inte att lastningen i sig blir något större problem (hoppas jag) då hon är lugn i sig och ganska medgörlig med allt annat man gör med henne.

MEN, det jag undrar är om man kan åka så långt med en häst första gången i transport?
Är rädd att hon får panik längs motorvägen och börjar krångla? Vi ska åka ca 50 mil. Har ju inte lust att stå med tomt släp på motorvägen och se hästens bakdel på väg upp mot Sthlm

Vi har ingen möjlighet att träna innan
Är faktiskt lite orolig för detta!
Behöver jag vara det?

Hoppas ni kan ge mig några lugnande svar

kram katta

Sv: Första last/åkturen...hjälp

Ni har ingen möjlighet att skicka henne med lastbil istället? Blir oftast billigare lite längre sträckor (billigare än att köra själv alltså) och hästen åker MYCKET bättre än i släp.

Jo, vi tittade på detta, men då kör dom först ner till malmö där hästen får övernatta och sen dagen efter upp längs västkusten mot Göteborg.
Ett jäkla hit och dit tyckte jag. Då måste hon lastas 2 gånger av och på och sova på främmande ställe där hon dagen efter rycks bort från igen. Sen vet jag ju inte alls hur förhållandena ser ut där hon övernattar.
Då blir det MYCKET mer timmar hon måste stå i bussen än mot i transporten med oss. Ca 4 1/2 timme om vi kör.
Kände att detta kanske är ännu mer stressande med övernattning och allt:( Dessutom , håll i dig nu, gick det på ca 3000 kr!!!! Höll på att svimma! Och då har jag ändå kollat på massa olika transportfirmor. Känner att det är väldigt dyrt....

HU, va jobbigt det känns.

A o O är att du tar det lungt.

Du ska nu etablera hela åkkonceptet, som den kommer att grunda sina erfarenheter av.
Be säljaren lasta.
Sen måste du köra varsamt.

Ovana hästförare brukar bromsa för sent o köra för fort i svängar. Det finns även de som sitter o parerar med ratten eller släpper gasen plötsligt.
Nu får vi förutsätta att du kan köra häst:angel:

se till att ha gott om tid o ha all nödvändig reservutrustning med- extra grimma+ skaft, träns, lina, kniv, reflexväst o ficklampa mm mm mm.

Är den inte skodd- ha inga skydd på.

Det går säkert bra- lycka till med nya ponnyn:laugh:

A o O är att du tar det lungt.

Du ska nu etablera hela åkkonceptet, som den kommer att grunda sina erfarenheter av.
Be säljaren lasta.
Sen måste du köra varsamt.

Ovana hästförare brukar bromsa för sent o köra för fort i svängar. Det finns även de som sitter o parerar med ratten eller släpper gasen plötsligt.
Nu får vi förutsätta att du kan köra häst:angel:

se till att ha gott om tid o ha all nödvändig reservutrustning med- extra grimma+ skaft, träns, lina, kniv, reflexväst o ficklampa mm mm mm.

Är den inte skodd- ha inga skydd på.

Det går säkert bra- lycka till med nya ponnyn:laugh:

Jo, har ju kört en del hästar i mina dagar:) Ser mig själv som lugn och sansad med förnuftigt hästvett;)
Det är egentligen inte lastningen jag är bekymrad över, den kommer jag och sambon sköta.
Anledningen till att den ej är lasttränad är pga att ägaren har dålig erfarenhet utav lastning och inte ville smitta av sin oro på hästen. Och hennes dotter har drabbats av sjukdom. (därav försäljning kan jag tillägga).
Så på ett sätt är det väl bra att hon ej försökt, så hästen är ju inte skrämd av transport och lastning iaf.

Ja,mig spelar det ingen roll om jag så får vänta in hästen i 3 timmar innan hon självmant går in, sålänge hon ej blir skrämd.
Har även själv tränat lastning med unghästar en del men vi har har alltid bara åkt ca 1 km och därefter avbrutit med massa beröm och sen successivt ökat på detta. Ja, du förstår nog själv.

Det jag va orolig för, är dom 4 timmarna. Har aldrig åkt så långt med en ovan häst första gången. Detta oroade mig lite.

Men ni tror alltså att det går bra? Tycker ni jag ska stanna lite då och då för att "titta till " henne eller ska jag bara köra på om jag känner att hon står stilla där bak?

mvh Katta

Tanka fullt!
4 h är nog ganska orealistiskt om det är 50 mil.
Räkna med 7h.

Nej jag skulle nog köra på- kanske stanna en gång.
De flesta hästarna är lugna sålänge det rullar.

Ja, 4 timmar va lite optimistiskt ;)

Du har nog rätt. Bäst att inte göra onödiga avbrott.

Puh, det ska nog gå :laugh:

Tack för uppmuntran

Jag förstår dig.
När jag köpte min stora märr som 2½åring var den 175 i manken o hade aldrig åkt. Uppfödaren som är Vet. körde upp henne åt mig- 35 mil o hade en lugnande spruta med sig- som ej behövdes.:bow: Han var ensam på färden.

När vi köpte vår femåring (då var han tre) hade han aldrig åkt förut, vi lastade bara och körde, hade ca 40 mil att köra.
Stannade en gång på vägen (på ett lugnt ställe) och gav lite vatten. Det gick superbra, det var nog bara när vi stannade som han rörde på sig lite.

Såklart var han trött efteråt, men inga problem att lasta efter det, så han tyckte nog inte att det var så illa.

När ridskolan köpte ett par tvååriga nordis-tvillingar var de helt ohanterade i princip. De fick åka gotland-stockholm i ett svep, och det gick också fint.

Jag undrar om inte det är bättre att göra en lite längre tur första gången egentligen? Att köra en längre sträcka på landsväg, så hinner hästen lugna sig (om den var stressad) och upptäcka att det faktiskt går bra. Tar man bara en kortis så blir det väl mest bara en massa svängar, stopp och starter för hästen...

Lycka till!

Jag tror absolut det är bättre med längre turer! Hästen hinner lära sig balansera, hinner komm över "hjälp, jag vill ut"-stadiet och inser att de kommer att överleva. De hinner bli lite trötta vilket ökar chansen för att de accepterar situationen. Om man sedan stannar en stund (mat/vattenpaus för alla inblandade) kan de få trampa om lite i transporten så de får en chans att vila kroppen.

Ja,det har ni nog rätt i=)
Bäst att köra på bara.

nu känns det lite bättre att åka:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 979
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka