Första lägenheten

emmeloy

Trådstartare
Hallå!

19, snart 20-åring som är på g och ska flytta ut från det trygga stooora boendet ute på landet. Var på en lägenhetsvisning igår... http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-centrum-koping-kopings-kommun-asgrand-3-c-7029416
Några plus och minus:

+ Skitbra läge. 50 meter till Netto, 150 meter till tågstationen, 1 km till stallet, 100 meter till centrum.
+ Ljus, fin lägenhet, nytt kök. Vem gillar inte det?
+ Litet lägenhetshus = inte så mycket grannar att ha koll på, eller nå mycket spring i trappor.

- Första våningen. Känner mig väldigt nära marken...
- Litet badrum. Det kan jag väl ta, men...
- Ingen balkong.
- Bostadsrätt. Hyresrätt vore väl kanske bättre att börja med?

Vad säger ni, vad ska man kolla efter på första lägenheten? Kan säga att utbudet inte är jättestort. Bor i en stad på ca 30000 invånare. Vill jag bo kvar i stan så vill jag bo centralt. Sedan står jag här i valet och kvalet. Jag har jobb fram till hösten, men sedan vet jag inte längre. Ska jag börja plugga på annan ort? Går det isåfall bra att pendla från denna lägenhet, eller kommer jag ändå behöva flytta då? Ska jag ut och resa? Ja, ni förstår.
 
Min första lägenhet var en bostadsrätt. Andra våningen. Det fanns inte hyresrätter att tillgå, hyresrätter är ju dessutom en sämre affär på sikt.

Det enda jag gick på var om det kändes som hemma. Den lägenheten du länkar till tycker jag var superfin! På första våningen hade jag inte velat ha balkong, och jag har inte tillbringat en minut ute på de balkonger jag haft (vare sig det varit i lägenhet eller i hus). Jag är ingen balkongmänniska, jag vill ha gräs under fötterna.

Du listar upp viktiga saker som plus, frågan är vad som känns i hjärtat? Är det hemma?
 
Mina föräldrar (världens bästa) har sagt att de tänker köpa lägenheten till mig om jag vill. Så betalar jag bara månadshyran. Eftersom jag inte har något fast jobb kommer jag ändå inte kunna ta något lån, och 200000 har jag inte riktigt kommit upp i ännu... Grejen med hyresrätt är ju att det är en bra idé om jag bara ska bo där ex fram till jul eller något. Å andra sidan kan jag ju hyra ut denna om jag ska ut och resa några månader... Åh jag vet verkligen inte haha!

Nej, det ända jag tänker med balkong är vid tex fest, om någon vill stå på balkongen och röka ex... Fast då är det iofs en halv trappa ner till porten ;)
Ja, visst är den fin! Åh, jag vet inte hur det känns... Funderar på att gå dit på måndag igen på andra visningen och känna efter lite.
 
Om det är enkelt att sedan få lägenheten såld så är det ingen nackdel med en bostadsrätt även om du bara ska bo där en kortare tid. De är dessutom ofta finare än vad hyresrätter är. Och bättre rent ekonomiskt.
 
Köp såklart! Alltid bättre än att hyra eftersom du förhoppningsvis får tillbaka en del av de pengar du stoppar in i lägenheten. Personligen skulle jag vilja ha balkong men det är ju en smaksak. Däremot tyckte jag avgiften var ganska hög för en så pass liten lägenhet?
 
Ja engill, visst är avgiften ganska hög? Men det verkar vara runt det priset på tvåorna i stan... Och en etta tycker jag är för litet, om det inte finns en sovalkov = svårt att hitta här i stan.

Har pratat med mamma i telefon nu en stund, och jag går dit på måndag igen. Har pratat med grannen som bor över denna lägenhet, och hon säger att huset är ganska lyhört, men att hon trivs jättebra! Så jag ska dit och känna efter lite... :) Vad kostar det att bo ensam? Jag tänker med mat och så. Kan man räkna 7000 i månaden ungefär med mat, kläder, hyra och resor? Jobbar ca 2 mil bort från stan. Har dock bara anställning där 2 månader till, sen sommarjobbar jag i Köping (där lägenheten ligger), och då blir det cykel!
 
Ja engill, visst är avgiften ganska hög? Men det verkar vara runt det priset på tvåorna i stan... Och en etta tycker jag är för litet, om det inte finns en sovalkov = svårt att hitta här i stan.

Har ni kollat något i BRFs årsredovisningar varför avgiften är så hög?
 
Nej, hur och var gör jag det? Det kanske mamma min vet. :p

Mäklaren borde iaf kunna hjälpa er att få senaste årsredovisningen.
Det är viktigt att kolla i den hursomhelst eftersom du blir medlem i en förening och tex om den går i konkurs förlorar dina pengar.
 
Inget fel med att köpa kan ha sina fördelar tycker jag.

Månadsavgiften tyckte jag var lite dyr tills jag kollade vad som ingick: AVGIFT:3 920 kr/mån inkl. värme, vatten, sopor, kabel-tv.

Kan get exempel jag betalar nästan 3 200 kr för min etta centralt i närheten av tågstation, 10 min till centrum promenad. Men då har jag el utöver det på 250 kr i månaden. En tvåa här hyres ligger på strax under 5 000 i månaden eller strax över då ingår inte elen.
 
Jag läser era kommentarer! För mig är allt sånthär helt nytt... Har fått årsredovisningen skickad till mig av mäklaren, så tänkte kolla på den ikväll :)
 
Nu har jag gått på visning nr 2 och bestämt mig för att lägga ett bud! Så spännande! Budet ligger nu på 175000, tänkte lägga 180. Var ca 5 andra unga singlar som gick på visningen igår, kände igen flera av dem. Tänker att de säkert inte heller har så mycket pengar att lägga. Årsredovisningen förstår jag tyvärr inte ett skvatt av :(
 
Hur ekonomin i föreningen ser ut är ganska viktigt att ha kännedom om. Kan mäklaren hjälpa dig tror du?
 
Hur ekonomin i föreningen ser ut är ganska viktigt att ha kännedom om. Kan mäklaren hjälpa dig tror du?

Jo så mycket tror jag att jag förstod att den såg bra ut! Mina föräldrar kan nog men de kommer inte hem förens på söndag... Har en kompis så bor i lägenheten ovanför denna, och hon är jättenöjd säger hon! Hon hade bott där ett par år.
 
Jo så mycket tror jag att jag förstod att den såg bra ut! Mina föräldrar kan nog men de kommer inte hem förens på söndag... Har en kompis så bor i lägenheten ovanför denna, och hon är jättenöjd säger hon! Hon hade bott där ett par år.
Hittade en artikel som behandlade ganska viktiga punkter rörande att köpa bostadsrätt. http://www.gp.se/bostad/juridikekonomi/1.132335-sa-har-fungerar-en-bostadsrattsforening Den kan säkert vara till nytta när du spanar in årsredovisningen :) Kul att du kanske snart har lägenhet! Det är ju faktiskt himla trevligt att ha ett boende som är mer ens eget än t.ex hyresrätt.
 
Nix, budgivningen tog fart igår! Nu ligger budet på 200k och det är inte jag som lagt det. Men jag lägger mig där. Är ju här och funderar på vad jag ska göra i höst och nu tänker jag att jag kanske bor hemma till hösten och sticker iväg i tre månader istället :D Gud livet har så mycket att erbjuda!
 
Tänk att kunna köpa en tvåa för 200.000! Hade jag möjlighet att köpa en såpass billig lägenhet hade jag inte ens övervägt en hyresrätt, den hyran får du ju aldrig tillbaka igen.

Lycka till :)

Flytta till Köping, där kostar en lägenhet inte mer! Tror inte att den lägenheten kommer stiga speciellt mycket mer i värde. Det är inte så attraktivt att bo här på byn ;) Tack! Nu kikar jag vidare :D
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 831
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 371
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej på er! Jag är ny användare här, men har läst på forumet i flera år. Så jag är inget troll:) Önskar att jag kunde få lite tankar...
Svar
12
· Visningar
1 651
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp