Första hunden!

Sv: Första hunden!

Inte tuff på det sättet. Jag menar att de inte är så lätta att fostra eftersom de ofta är för smarta för att lite blint på sin ägare.
Kanske har jag fått fel uppfattning.
Jag tror det är en jättefin hund men jag tror den kräver enormt mycket stimulans.

Vi ägnar oss gärna åt pälsvård. Vi tänkte oss aktiviteter i form av skogspromenader, apportlekar och lydnadsträning.
Vi har hittat valpar nu som är korsning mellan New Foundland och Bernard sennen och vi är jättetända på dem.

Jag hade gärna haft en labbe. Det är min älskade sambo som sätter käppar i hjulet.
Tilläggas ska att han har dåliga erfarenhetar av labbe och mina är jättebra.

Det varierar mycket inom rasen. Mina är som natt och dag trots att de kommer från samma uppfödare...

Bessy är ju en korsning med schäfer, så hennes smarta border "halva" blandas ju med schäferns vilja... Det lät livsfarligt första gången jag hörde det men i henne är det är perfekt.
Den ända gången Bessys valnings instinkt kommer fram det är när jag är i ett rum och husse är i ett annat.... hon vill ju hålla ihop flocken, så då ligger hon en stund hos mig, sen går hon och lägger sig hos husse. Efter ca 20 minuter så kommer hon tillbaka. Så håller hon på ett tag tills hon är säker på att alla stannar på "sina" platser, även om hon lämnar rumet. Då går hon och lägger sig.... och snarkar som 17!!!

Missförstå mig rätt... Jag älskar Border Collies :love: Från början så skulle vi ha köpt en border, men jag tycker inte att dom hör hemma i stan på 8:e våningen, om man inte kan se till att dom får jobba (med huvudet & kroppen) så mycket som dom faktiskt behöver. Men jag ville ju ha border så därför blev det en blandis med det...:D ...
Jag tycker att bordern är en ganska tuff hund, just eftersom att den är så smart, den behöver huvudbry... Känner några som har tre stycken, Mor och två valpar med 2 års skillnad, dom är hur sunda och trevliga som helst. Dom aktiveras inte på något speciellt sätt men dom är med husse i skogen (skogsröjare) under dagarna och när dom är hemma så kan dom gå ut och in som dom vill. På gården händer det alltid något, massor av ungar, hästar, grannar som kommer och går m.m. Där är det full rulle och hundarna funkar. Det är kul när det är så. :smirk:

Men jag har oxå sett vad som kan hända när en border hamnar hos en familj som inte förstår deras behov av arbete. Utan att säga för mycket: Familj med 1 barn ca 12 år har haft hunden sen den var 9veckor, den är nu 4 år, kastrerad hane. Dom ger hunden motion ca 4 gånger /dag ca 15- 40 minuter. Däremellan så är hunden antingen hemma eller med mamman till jobbet = får ligga i bilen ca 4h (Deltidsjobb= hemma mycket). Hunden börjar plötsligt uppföra sig konstigt, hemma river han på tapeterna, möblerna, allt som han kan komma åt har han sönder. I bilen tuggar och river han på allt som han kommer åt. Han har oxå börjat kissa både inne och i bilen. När dom går ut så hänger och drar han i kopplet, attakerar andra hundar och struntar fullständigt i den som håller i kopplet... Inte så kul, förändringen hände succsesift(?) under ett halvår, se gav dom upp... Som tur var så avlivade dom inte hunden, dom gav bort honom till en släkting eller vän (minns inte riktigt) Nu tränas han i agility och kan göra konster som värsta cirkus hunden, i övrigt så är han nu den perfekta familje hunden. cool som en filbunke hemma när nya familjen är på jobbet och i skolan. Dessutom så älskar han numera att åka bil, det kan ju betyda agility träning...:bump:

Oj det blev långt, men slutsatsen är att bordern är en underbar hund, men om den inte stimuleras rätt så kan det gå åt skogen. Givetvis så är det ju från individ till individ, och kan hända alla hundar, men den rutinen som den första familjen hade, tycker jag borde fungera på en lättare familjehund.

Hej!
Som du kanske ser så har jag en fransk bulldogg! Jag har även en golden retriever. Måste säga att båda är helt underbra raser!! Det är ju alltid svårt att ge en rekomendation till ngn, men köp hundböcker o läs på framförallt om själva rasbeskrivningen. Som jag såg på ett inlägg så passar ju tex inte en border collie i lgh, dom blir helt enkelt för rastlösa. Själv tycker jag att en golden skulle vara ett bra alternativ som första hund, den är inte alls så sävlig (iallafall inte min):) Det finns ju olika typer av golden, de som är mer av jaktretriever är ju lite smärtare, piggare o smidigare, en sådan typ av hund kanske skulle passa för er. Fördelen med alla retriever raser är väl att de är enkla och väldigt lätta att arbeta o uppfostra. Som ras så vill dom ju vara sin matte/husse till lags. Tänk bara på att stora hundar behöver få plats i bilen, gärna ha bur vilket tar plats. Dom fäller ju en aning oxå, själv kan jag ibland bli tokig på alla hundhår. Men man får stå ut för man har så mkt igen av att ha en hund. Den lille bulldoggen är annars ngt jag varmt kan rekomendera, det är min första småhund men jag kan lova att det blir fler av den sorten. Har aldrig varit med om en mer personlig hund. Trots sin storlek så känns han inte som en liten hund, han tar liksom över var han än kommer med sin rättframma o självsäkra attityd... Nä som sagt det är svårt att ge ett bra svar, men träffa hundar gå på utställningar o titta på flera raser o prata framförallt med uppfödarna. Sen är det bara att känna efter antar jag. När ni väl bestämt er så ta kontakt med SKK för lista på godkännda uppfödare så slipper ni problem som smuggelhundar o annat skräp som florerar runt på blocket tex. Lycka till!!!

Websters girl skrev:
Vi ägnar oss gärna åt pälsvård. Vi tänkte oss aktiviteter i form av skogspromenader, apportlekar och lydnadsträning.
Vi har hittat valpar nu som är korsning mellan New Foundland och Bernard sennen och vi är jättetända på dem.

Kolla bara att de föräldrarna är testade enligt rasklubbens krav, och att uppfödaren har en dolda fel-försäkring. Jag kikade lite snabbt på bernerklubbens krav (http://www.sshk.a.se/), och det är ett gäng krav som ska uppfyllas.... Tro mig, ni vill inte behöva ta bort er hund vid ett års ålder pga höftledsfel, som mina föräldrar fick göra. Eller se er hund tyna bort av njurfel vid fem års ålder, som jag fick göra i somras. Det finns naturligtvis inga garantier om man köper en renrasig hund, men oddsen blir mycket bättre!

Dessutom kanske ni en dag blir intresserade av utställning och att tävla bruks, även om ni inte är det nu. Då är det kört om ni har en blandras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 536
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar