Sv: Första hunden!
Missförstå mig rätt... Jag älskar Border Collies
Från början så skulle vi ha köpt en border, men jag tycker inte att dom hör hemma i stan på 8:e våningen, om man inte kan se till att dom får jobba (med huvudet
& kroppen) så mycket som dom faktiskt behöver. Men jag ville ju ha border så därför blev det en blandis med det...
...
Jag tycker att bordern är en ganska tuff hund, just eftersom att den är så smart, den behöver huvudbry... Känner några som har tre stycken, Mor och två valpar med 2 års skillnad, dom är hur sunda och trevliga som helst. Dom aktiveras inte på något speciellt sätt men dom är med husse i skogen (skogsröjare) under dagarna och när dom är hemma så kan dom gå ut och in som dom vill. På gården händer det alltid något, massor av ungar, hästar, grannar som kommer och går m.m. Där är det full rulle och hundarna funkar. Det är kul när det är så. :smirk:
Men jag har oxå sett vad som kan hända när en border hamnar hos en familj som inte förstår deras behov av arbete. Utan att säga för mycket: Familj med 1 barn ca 12 år har haft hunden sen den var 9veckor, den är nu 4 år, kastrerad hane. Dom ger hunden motion ca 4 gånger /dag ca 15- 40 minuter. Däremellan så är hunden antingen hemma eller med mamman till jobbet = får ligga i bilen ca 4h (Deltidsjobb= hemma mycket). Hunden börjar plötsligt uppföra sig konstigt, hemma river han på tapeterna, möblerna, allt som han kan komma åt har han sönder. I bilen tuggar och river han på allt som han kommer åt. Han har oxå börjat kissa både inne och i bilen. När dom går ut så hänger och drar han i kopplet, attakerar andra hundar och struntar fullständigt i den som håller i kopplet... Inte så kul, förändringen hände succsesift(?) under ett halvår, se gav dom upp... Som tur var så avlivade dom inte hunden, dom gav bort honom till en släkting eller vän (minns inte riktigt) Nu tränas han i agility och kan göra konster som värsta cirkus hunden, i övrigt så är han nu den perfekta familje hunden. cool som en filbunke hemma när nya familjen är på jobbet och i skolan. Dessutom så älskar han numera att åka bil, det kan ju betyda agility träning...
Oj det blev långt, men slutsatsen är att bordern är en underbar hund, men om den inte stimuleras rätt så kan det gå åt skogen. Givetvis så är det ju från individ till individ, och kan hända alla hundar, men den rutinen som den första familjen hade, tycker jag borde fungera på en lättare familjehund.