Första hunden!

W

Websters girl

Jag och min sambo håller på att leta runt efter en passande hund till oss. Vilket visar sig vara ganska svårt. Dels eftersom det blir vår första "egna" hund. (Bådas föräldrar har haft hund), dels för att vi vill ha en stor hund, dels för att vi bor i lägenhet (80 m2) och plarerar att skaffa hus när jag är färsig med mina studier om två år.

Hade varit underbart med tips på raser. Vi har funderat på Bernard Sennen som vi tycker verkar perfekta.
Naturligtvis räknar vi med att en sådan stor hund kräver mycket stimulans.
Jag skulle vilja ha en Labrador eller en Golden men min sambo tror att de är lite för sävliga och har för lite vaktinstinkt. Vi vill ha en hund som vi kan känna oss trygga med.

Är tacksam för tips!

Sv: Första hunden!

Min första tanke efter att ha läst erat inlägg "hellre berner sennen än golden eller labbe" :p

Dom är ju bra mycket finare *i mina ögon*
Jag skulle själv vilja ha en berner sennen nån gång i livet.
Har en kompis som hade en sån, hur fin och trevlig somhelst!

Schäfer. :D Mest för att jag i princip sitter i samma båt som dig, och vi har bestämt oss för schäfer. ;)

Jag tycker också Schäfer är jättefina hundar men har varit lite rädd att man kanske tar sig vatten över huvudet om man väljer en sådan som första hund? Men de är kanske lättare att fostra än man tror. De kan ju vara ganska "skarpa"!?

Hur tänker ni eller det är inte er första hund?

Sambon har hundvana sedan tidigare, då han är uppväxt med hundar och har haft släktingar med kennel, men det blir min första hund. Vi valde schäfer för att vi vill ha en stor hund som är pigg, aktiv, tuff, en hund som aktiverar oss och som vi måste hålla aktiv. För mig väger även säkerheten in. Jag är aldrig rädd när jag går ut, men om jag måste gå ut sent med en hund, så hellre en stor hund som kan försvara mig, än en liten. Vi är medvetna om att det kan bli tufft att uppfostra en schäfer, men vi har ett stort nätverk av hundkunniga människor kring oss, och som fostrare är vi samkörda och bestämda. :) Min hästvana kommer nog väl till pass - djur och barn kräver fast hand och konsekvens. ;)

Min labbe vaktar supermycket, men hon är ju också speciell...

Ni kan ha en stor hund även om ni bor i lägenhet, inne är det lugnt, ute full rulle ändå. Jag har 3 hundar inomhus och det funkar utan bekymmer, för de leker inte inomhus.

Bernen Sennen är ju en trevlig ras som ni nog får lägga en del energi på att hitta en sund individ.
Det finns hur många raser som helst att titta på.

Vad vill ni göra med hunden (förutom promenader)? Hur mycket tid tänker ni lägga på pälsvård? Vilka egenskaper är viktiga hos hunden?

Schäfer är väl inte direkt något att rekommendera om man inte vill ha en brukshund tycker jag, finns så många andra raser som nog passar er bättre...

//E

Måste oxå säga schäfer... Jag och min sambo hade ingen tidigare hundvana när vi skaffade våran underbara tik, det var den största anledningen till att vi skaffade en vuxen hund. Vi ville inte "förstöra" en hund bara för att vi kanske inte kunde ta uppfostra den. Vi bor i lägenget på 62kvm och det funkar jättebra. Eftersom Bessy är blandras Schäfer/border collie så är hon inte riktigt lika skarp som en schäfer kan vara men å andra sidan så är ju bordern oxå en rätt så tuff hund.

Här har jag skrivit mer om Bessy
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=633175

Är det svår att hitta en bra Bernard sennen? Mycket hälsoproblem?

Vi vill ha en hund som aktiverar oss och som vi kan träna lydnad med eftersom vi båda tycker det verkar roligt. Vi vill dessutom att den ska vara lojal och beskyddande.

Jag har också fått för mig att min hästvana kommer väl till pass även när man uppfostrar hundar. Alla flockdjur vill ju ha en ledare.

De border collies jag träffat på har varit så himla smarta och självständiga så det har verkat som husse och matte haft svårt att överlista hunden, om du förstår vad jag menar. Men det kan ju också ha varit husse och matte som har varit dåliga på att uppfostra?
Har inte border collie en väldigt stark drift att valla? De jag har sett har vallat på allt från cyklar till bilar.

Vi känner också att vi har många att få råd av. Jag har också sysslat med hästar hela mitt liv och har fått för mig att man har nytta av det när man skaffar hund.
Hittar man en bra schäfer under 10 000 ?

Ja, det finns en bra kennel här i trakterna som tar 6000 för en valp, trots bra föräldrar eftersom de tycker att man ska kunna få en bra hund även om man inte kan lägga upp massa stålar.

BC är vallare och inget att rekommendera.

Har ni kollat på Bull mastiff(kanske ingen direkt lydnadshund)? Riesen Schaunzer? Bouvier? De är ju inga hundar man tänker på direkt när det gäller första hund, men jag hade ju hellre satsat på någon av dem än schäfer faktiskt då många schäfrar har mycket mer motor än dessa.

Rottweiler? Kräver sin ägare och man får inget gratis, men de har vakten naturligt iaf.

Grand Danois? Kanske inte heller lydnadshunden nr 1, men stor och många vaktar.

Sen när det gäller Bernen Sennen så har de ju sina hälsobekymmer, men det finns andra sennenhundar, dvs nära släkt med Bernen Sennen, kolla på www.skk.se

//E

Websters girl skrev:
Vi känner också att vi har många att få råd av. Jag har också sysslat med hästar hela mitt liv och har fått för mig att man har nytta av det när man skaffar hund.
Hittar man en bra schäfer under 10 000 ?
8 000-10 000 är siffrorna jag har fått i min tråd om schäfrar. :)

lady_vip skrev:
Ja, det finns en bra kennel här i trakterna som tar 6000 för en valp, trots bra föräldrar eftersom de tycker att man ska kunna få en bra hund även om man inte kan lägga upp massa stålar.
Är det bruks- eller utställningsschäfrar? PM:a mig... ;)

lady_vip skrev:

//E

Var är här i takten??

Vi har funderat på Akita också. Men efter att ha kollat upp priser så kände vi att vi fick leta någon annan stans.:smirk:

movgli skrev:
Eftersom Bessy är blandras Schäfer/border collie så är hon inte riktigt lika skarp som en schäfer kan vara men å andra sidan så är ju bordern oxå en rätt så tuff hund.

En Border Collie är Inte en tuff hund...:smirk:
Var har du fått det ifrån??

En RIKTIG labrador är INTE sävlig!!

Dom är aktiva, pigga och vill alltid jobba och älskar vatten. Vill man ha en bra apportör är labradoren oslagbar! det är något som sitter i dom från början, dom går gärna omkring och bär på saker ;) :D (om dom får)
Det är också en hund som är väldigt lydig, säger du nej så är det nej, även om man inte är där. iaf dom jag vuxit upp med.
En oaktiverad labrador är inte rolig.

Tro mig jag är uppväxt med rasen (mormor o morfar hade kennel).

(observera att jag pratar om den riktiga labradoren nu, inte dom nya tjocka feta utställningslabbarna som inte ens kan gå)

Varken labbe eller golden är väl speciellt sävliga, tvärtom är de ju hundar med ett stort behov av aktivering. När ni tänker er en vakthund, hur ska den vakta? Varna när det kommer någon gör ju de flesta hundar, till exempel.

Är det en stor hund i största allmänhet som är intressant? Hur ställer ni er till pälsvård? (Rätt positivt antar jag, om ni tittat på berner sennen... ;) ) Hur mycket aktivering vill ni ägna er åt, och vilken sorts?

Nä *puh* De är inte sävliga... Understimulerade Labradorer är bland det värsta som finns. Sen finns det då en här i familjen som anser att hon JÄMT är understimulerad ;) Nästan iaf! Jag trodde att hon skulle lugna ned sig med åldern, men det är fortfarande träning träning träning som gäller för att hon ska må bra och känna sig nöjd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 536
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar