Första hästen?

Zoya

Trådstartare
Hur gamla var era barn när de fick sin första häst? Svalnade intresset fort eller blev de än mer intresserade när de väl fick en egen?
.
Mina barn, och speciellt då min 3-åriga dotter, är helt tokiga i hästar. Nu har jag dessvärre ingen egen längre - sålde henne när dottern var dryga året (tidsbrist).

Men nu funderar jag på att eventuellt införskaffa en shettis eller B-ponny till barnen - då får de en ponny att rida och jag får utlopp för min hästabstinens även om jag inte kan rida (köra går ju).
Som det är nu så tjatas det om ponnyridning, hästar och stall var och varannan dag och det blir ju ganska dyrt i längden så det känns lite som att man lika gärna kan ha en egen då.

Tänker jag tokigt?

Sv: Första hästen?

Nej det tycker jag väl inte direkt.

Men köp hästen som din och så får barnen vara med och dela :)

Mina döttrar fick sina första ponnyer när de var 5 och 8 år gamla. Vi köpte först en trevlig c-ponny som de skulle dela på men de höll på att driva mig till vansinne för de bråkade om henne. Så vi köpte en b-ponny till den yngsta efter några månader. Det är 15 år sedan och nu har vi egen gård och 4 hästar. När flickorna planerar sin framtid finns hästarna med. En av dem tänker dessutom arbeta med hästar på något sätt. Så nej här har inte intresset falnat. De har i och för sig fått mycket stöd och hjälp av oss föräldrar. Gården inköptes med tanke på hästintresset vilket säkert underlättat att fortsätta hålla på med det.

Jag tycker inte alls att du tänker tokigt. Sen är det ju självklart att du som vuxen får ta 99,9% av allt ansvar, men det vet du säkerligen redan.

Det är jättebra att ha olika typer av husdjur så man lär barnen att det finns massor med olika individer och alla behöver olika typer av omvård och skötsel för att må bra.

Dessutom skapar man ett ansvarstänkande hos barnen från tidig ålder och det tycker jag är bra. Dessutom är frisk luft och motion bara positivt i längden.

Jag fick en häst tillsammans med mina syskon och kusiner när jag var sex år gammal. Jag har inte varit utan häst en dag sedan dess oc hhar varit yrkesverksam med hästar alternativt pluggat om hästar sedan jag gick ut nian. (Är 36 år nu.) Så jag tappade inte intresset.
Min äldsta dotter som nu är sex år fick en ponny när hon var tre, då hon började be om en ponny. Hon blir mer och mer intresserad hela tiden.
Yngsta dottern är ju bara knappt två och rider på storasysters ponny. Jag hoppas att de ska kunna fortsätta dela tills det är dags för en storlek större ponny för storasyster. Just nu har de en liten B-ponny.
Vi har eget stall och ridhus, så för oss är det ju väldigt lätt att hålla barnen med ponny.

Tycker inte du tänker fel men precis som Calazirya skrev, köp hästen som din häst. Intresset kan hålla i sig likaväl som det kan försvinna totalt helt plötsligt, men hästen måste ju ha omvårdnad och stimulans iaf.
Ett tips är att inte köpa för liten häst, köp hellre för stor så ni kan ha kvar hästen i flera år (om intresset håller i sig). Jag antar att en 3-åring inte rider själv och då kan hon ju lika gärna "åka" på en ganska stor ponny.

Vi hade lite dåligt ställt när jag var liten så mina föräldrar resonerade så när jag skulle få en cykel. Så när jag var 9 år fick jag så stor cykel som bara gick och den hade jag till jag gick på gymnasiet :D

Finns det ingen shettis i närheten ni kan bli medryttare/halvfodervärd på till att börja med?

Köp en ponny om du vill ha en ponny, barnen kommer knappast att protestera! ;)

Själv har jag min pyttelilla svårklasshäst pensionerad hos en barnfamilj som tog honom när äldsta flickan var 2,5 år. Då hade hon redan åkt häst på kusinens halvblod sedan hon var liten. Månaderna innan hon fick min ponny sov hon med hjälmen och säkerhetsvästen bredvid sig i sängen... Nu har det gått 2,5 år och även om det tar emot lite vissa dagar så är det oftast bara roligt med häst. Lillasyster, ett år och några månader, rider också och har hur kul som helst. Mamman är gammal hästtjej, men är inte så intresserad av att rida och tävla för egen räkning. Pappan har blivit helfrälst i hästar, så ponnyn är något för hela familjen att samlas kring.

Fördelen med shettis är att shettisklubbarna har en del barnaktiviteter, med tävlingar som passar hela familjen. Ridklasser för barn av alla åldrar, från ledtygelklasser och tiocentimetershoppning till riktiga ridklasser, och så köring, tömkörning och agility.

Jag fick min första egna häst när jag var 12 år, men hade innan det varit "fodervärd" (tog hand om hästarna utan att betala ett jota) på shetlandsponnysar i flera flera år.

Och mitt intresse är fortfarande kvar efter 10 år :)

Hej!

Klart du ska köpa ponny om det känns OK!! Det får ju som sagt räknas som "din" till en början eftersom de är så små, men om du är hästvan sen innan är det väl inga problem!! :confused::D

Jag fick min första ponny när jag var 4, en shettishingst som nästan var ohanterad. Mina föräldrar var inte alls kunniga, men det gick bra ändå (inget jag skulle rekomendera idag dock). Mitt hästintresse håller i sig än idag (29 år senare:eek:)

Min dotter fick sin häst i 3-månaders present:o
En stor minishettis som var riden och körd. Jag har kört henne hela tiden och dottern börja "rida" lite som 1,5 åring blir bara mer och mer intresserad och är nu snart 3 år och leder, rider och kör henne själv vid min närhet!!!
Jag tycker du absolut kan skaffa en ponny till din 3-åring, men utan krav, låt henne rida, borsta när hon vill och gör det inte till något måste tror jag:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 653
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 899
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 568
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm