Första förlossning vs andra...

Till att börja med måste jag säga att jag har haft tre väldigt lätta förlossningar. Men just tvåan var värst, faktiskt.

Med första fattade jag inte att det var allvar förrän det nästan var för sent, var 10 cm öppen när de undersökte mig när vi kom in (hade kanske varit inne en halvtimme då?) och vi var på förlossningen i två timmar innan han föddes. Ingen smärtlindring, jag ville iofs ha, men det klassiska "nja, vi hinner nog inte" och "det värsta är redan över" gjorde att jag i min enfald tyckte att det var ok.

Med andra åkte vi in för tidigt. Så många hade hetsat om att vi absolut måste åka in i tid, så det gjorde vi. Var inne vid 21 på kvällen med lätta värkar, 1-2 cm öppen. De ville skicka hem oss eftersom förlossningen inte hade startat. Promenerade, väntade osv och vid 01 var det ingen skillnad men jag lades in pga av att första gått så snabbt och det var förskräckligt oväder (=inte så bra att köra). Skickade tillbaka till förlossingen strax efter 03, 7-8 cm öppen "nej, nu har vi ingen tid att ge eda..." och dottern föddes strax innan 05 (var innen 1h20min). Fick visserligen smärtstillande dropp med det hjälpte inte. Allt blev stressat, ingen trodde på att jag skulle föda barn och sedan var det för sent (hade till och med fyllt i eda-papprena första vändan på förlossningen och sagt att jag ville ha det).

Trean gick ännu snabbare och jag hade lite is i magen så var öppen 8-9 cm när vi kom in och var jättebestämd med att jag ville ha eda. Även min man pratade med barnmorskan om det i enrum och när de försökte med "vi hinner nog inte..." så sa jag bara att det gjorde vi nog inte om vi väntade längre, så det var bäst att vi började NU och tack och lov tog de mig på allvar. Det var min allra bästa förlossning. Helt smärtfri från det att edan lades, barnet var piggt och alert hela tiden (de andra två var jättetrötta efter de snabba förlossningarna). Vi var inne knappt tre timmar på förlossningen innan han föddes, och jag åkte hem utan att passera BB (de andra två låg på neo).

Ni som fött fler än ett barn, hur var er andra förlossning jämfört med den första?
Mer/mindre smärta, längre/kortare tid, smärtlindring, allmän upplevelse och så vidare?

Väntar mitt andra barn i dagarna och börjar bli bra nervös nu! :nailbiting:

Andra var snabbt, lätt och okomplicerat. Lite lustgas och barnet var ute på några minuter. Helt fantastiskt. Första var också okomplicerad, men krävde ryggbedövning och tog längre tid. Måste tillägga att numer två kom... snabbt :-)

Första - hemsk med värkar i fem dygn, ett och ett halvt på förlossningen. En ryggmärgsbedövning som inte fungerade alls, moderkaka som vägrade släppa vilket blev operation under narkos och många påsar blod. Andra förlossningen - vattnet gick vid nio, kom till sjukan vid 14.00. Vid 15 började värkarna, vid 16.20 bad jag om smärtlindring (vilket jag inte fick då jag uttryckligen skrivit att jag ville klara mig utan på grund av att den ändå inte funkade första gången), 16.45 är han född efter två krystvärkar. Just utdrivningsskedet gjorde betydligt ondare än första förlossningen, men då hade jag inte ens lustgas och det gick ju så fort så det kunde jag ta (sved mer när de sydde efter andra än själva förlossningen, han kom så snabbt så det blev ett stygn).

Sammantaget betydligt bättre efter andra, kunde till och med kissa utan att det sved. Efter första sved det i flera veckor, något gick säkert sönder mot urinröret men de sydde inget och jag kollade inte upp det heller.

Andra gick snabbare eftersom dom tog hinnorna på mig (öppen 4cm då) och en kvart efter var hon ute. Hade nog blitt lika drygt värkarbete som med första annars. Det bara small till så kom ungen ut båda ggr och jag hann inte med annat än lustgasen en kort stund. Det som var bra andra gången var att jag var på plats och inte kom in fullt öppen med kryatvärkar :p Samtidigt var det skönt att va hemma så länge första gången.
Tycker jag haft två bra förlossningar där jag återhämtat mig snabbt :)

Första tog typ 12 timmar, inne på förlossningen i 6 timmar innan han föddes. Det gjorde dödsont, fick EDA som tog bort allt, inklusive krystvärkar. Hjärtljuden sjönk lite och då fick jag plötsligt hjälp med hur jag skulle krysta. Jag var väldigt missnöjd med förlossningen och besviken på min kropp som inte fixat det själv. Jag kände aldrig det där man hade hört om att "kroppen tar över".

Förlossning nummer två var klar mindre än två timmar efter att jag förstått att det var på riktigt. Hann vara på förlossningen i 20 minuter innan han var ute. Verkligen en revansch mot första gången. Det var mindre smärta, kroppen bara gjorde det den skulle och jag var faktiskt rätt chockad när det var klart. Jag hann inte riktigt med. ;) Efteråt var jag mest besviken på att jag inte hunnit prova kvaddlar som jag var så nyfiken på. :D

Första förlossningen: 48h från vattenavgång, typ 30h med värkar, eda vid ~3 cm, mycket lustgas, morfin, cortison, smärta, panik, värkstimulerande dropp, antibiotika, sjunkande hjärtljud, larmknapp av BM, bebis som inte andades, panikspring till barnbord. Sammanfattar ungefär händelseförloppet. Stora N klarade sig. Mamman not so good. Känslan var panik, rädsla, maktlöshet, oro. Jag har minnesluckor och är inte medveten riktigt av vad som hände. Maken grinar fortfarande när han pratar om förlossningen för snart 6 år sedan.

Andra förlossningen: bokad tid kl 8:00, ombyte till operationskläder, selfie i operationskläder, promenad till operation, hälsa på hela gänget, lokalbedövning, ryggbedövning, tvättning, kejsarsnitt, 09:07 lilla C skrek innan de hunnit få ut henne helt, liten bebis hos maken som mådde prima, ihopsyning, uppvak tillsammans alla tre i typ 2h. Känslan var kontroll, glädje, vakenhet. Jag kommer ihåg allt och var med. Otroligt nöjd.

Mvh Miks

Första blev det igångsättning och jag åkte in på söndagen och hon är född med akutsnitt på natten mellan mån-tis eftersom det inte hände något trots värkarbete i 24 h...
Andra barnet åkte vi också in för tidigt men å andra sidan hann jag få ordentligt smärtlindring, där var det nog lite krisigt på slutet, han är tagen med sugklocka men det förstod jag inte så mycket av just då. :D Jag mådde väldigt mycket bättre efter andra förlossningen, trots att jag tyckte att jag mådde bra efter första. :D

Har öht inte förstått varför det är bra att inte ha smärtlindring och ha ont istället?

Jag har fått två barn, utan och med EDA, och jag känner mig tvärtom mycket mer nöjd med att det gick att lägga en EDA andra gången, som jag ser det finns det inget positivt med smärta. Det är inte duktigt eller bra om man har ont, det bara är som det är, och bättre om man slipper ha ont.

Jag kan förstå att man är nöjd över att inte behövt ha så ont, men om det sedan berodde på att det inte gjorde ont eller på att man fick EDA, vad spelar det för roll? Är man tvärtom nöjd för att man hade ont och inte slapp smärtan genom smärtlindring, då förstår jag nog inte riktigt hur man är funtad.

Jag har fött två barn utan smärtlindring. Jag var öppen för att ta hjälp om det behövdes, men tyckte aldrig det var så illa (men utan min profylaxandning hade det varit ohanterbart). För mig var den största anledningen till att försöka utan att det finns risk att förlossningen blir utdragen pga smärtlindringen. Det var ingen duktighetsgrej alls.

Vad gäller ursprungsfrågan så tyckte jag största skillnaden mellan förlossningarna var hur det kändes efteråt. Efter första var jag supersvullen länge och kände mig otroligt mörbultad (blev lagad på operation efter). Förlossning två krävde några stygn men jag blev inte minsta svullen utan kände mig som vanligt från dag ett.

Första:
Vattnet gick vid 6 på morgonen, kl 7 åkte vi in och 7:30 blev jag inskriven, öppen 8 cm! Börja krysta när jag kom in på rummet några minuter senare, 8:04 föddes sonen. Hade lustgas, tycker de funkade bra. Men huvudet hängde inte med när de gick så fort!

Andra:
Vattnet gick vid 2 tiden. Åkte direkt och han sitta med ctg och fatta vad som var på g. Lustgasen hjälpte inte men fick bra hjälp av bm. Gick från 4 cm till 10 på 20 minuter och krystade sen 2 gånger och tog emot dottern själv 04.40.

Tredje:
Igångsatt vid 9 med cytotec. Glad för det för jag kände inte mina värkar! Vid 6 på morgonen kändes de som vattnet gick men de var blod, jag gick upp och kissade sen tog bm vattnet, var öppen typ 2 cm och bebis låg högt så jag fick sätta mig på en pilatesboll och studsa. Lustgasen hjälpte inte den här gången heller! Men hoppa funkade bra. Sen gick de fort kom upp i sängen och sen fick jag typ krystvärkar och 1 timme senare föddes trean.

Jag blödde väldigt lite och sprack inte med nån, trean var jobbigast att få ut fast hon var minst (44 cm 2660g de andra var 48 och vägde 3320 och 3220)

Eftervärkarna där emot var sjukt hemska med tvåan och ännu värre med trean!

Haft två okomplicerade förlossningar, om än att nr 2 var väldigt nära att födas i bilen på väg till bb.
Första trollungen tog väl förlossningen ca 6h, lite värkar före förstås, men det är tiden vi var på förlossningen.
Nr 2 så vaknade jag med lite molvärk, som gick till krystvärkar på ca 30min. Och när krystvärkarna kom så hade vi i princip precis satt oss i bilen, med 30min kvar att resa till bb. Så, hon är född precis innanför dörrarna. Då hade vi hjärtat i halsgropen båda två. Eller kanske alla tre ;)

Jag ställde rätt mycket frågor om det här inför min andra förlossning och enligt barnmorskan så i normalfallet tar den andra förlossningen halva tiden mot första. Hon hade aldrig varit med om någon som tagit lika lång tid. Det stämde också på mig, det gick snabbare och gjorde inte alls lika ont.

1. Första var lang och utdragen men i efterhand ser jag det ända som en bra förlossing. Pa fredagkvällen hade jag en känsla av att ngt var pa gang. Vaknade sen vid 5 pa lödagen med regelbunda värkar med 10 min mellan, blev snabbt 6 min mellan, och sa fortsattade det hela dagen. Det gjorde ont men gick att hantera, hade under hela värkarbetet vara värkar i ryggen. Akte in vid 7 pa kvällen för en kontroll, 3 cm öppen och valde att aka hem (10 min till sjukhuset). Hemma blev värkarna ondare sa vid midnatt akte vi in igen. 4 cm öppen och inskriven. Da började jag bli trött. Värkarna blev intensivare, vid 5 bad jag om eda efter att ha provat lustgas som inte fungerade. Fullt öppen vid 7 men inga krystvärkar. Krystvärkarna kom sen vid lunchtid och pa 20 min är hon född. Hon hade svalt bajsigt fostervatten och kom inte igang med andningen men med hjälp blev madde hon snabbt bra igen. Sydde 3 stygn. Jag var trött och mörbultad efter men madde ok. Stannade en natt pa bb.

2. 1,5 ar efter ettan. Den här förlossningen smygstartade, hade lite oregelbunda värkar pa morgonen men inget som gjorde direkt ont. Pa förmiddagen hade jag tid hos läkaren och han konstaterade 3 cm öppen. Hem och vänta pa värkar. Vi var och handlade och hade ngt oregelbunda, svaga värkar. Runt 3 pa eftermiddagen kom det igang mer, kraftiga värkar men med 10 min mellan. Akte in vid midnatt, 5 cm öppen och staxt satte det igang ordentligt. Sen gick vattnet och da kom kraftiga värkar helt utan paus, trodde jag skulle dö. Koll 8 cm öppen och bm lämnar rummet, hon hinner knappt ut innan jag känner att nu kommer bebisen. Behövde knappt krysta, hon kom av sig själv vid 2.. Sprack inget och akte hem pa förmiddagen.Det var nog den jobbigaste förlossningen, jag var inte bered pa att det skulle ga sa fort pa slutet och värkarna innan var sa intensiva. Kroppen madde fort bra igen men psykiskt madde jag sämre.

3. Vaknade pa natten av värkar. Var ganska täta men gjorde inte sa ont. Sambon fick sova till hans klocka ringde. Lämnade ettan och tvan i Kindergarten vid 7.30, jag ville aka hem igen men sambon vägrade sa jag gick med pa att aka för en kontroll iaf. För barnmorskan där fanns inga alternativ än att jag skulle bli inskriven, vid kontroll 6 cm öppen, fortfarande täta men helt hanterbara värkar. Sen gick vattet och da blev värkarna kraftigare men inte utan paus som med tvan. Bm sa att sa fort jag känner ett tryck nedat maste jag ringa pa klockan direkt. När jag kände det sa jag till och hon bad mig lägga mig pa rygg (lag pa sidan innan) för nu kommer bebisen. Nä, sa jag, jag har inga krystvärkar än. Hann bara över pa rygg sa kom bebisen pa tva krystvärkar sa barnmorskan hade rätt :) Hon föddes 9.30, vi var inne 1,5h. Det här var den absolut bästa förlossningen och jag madde jättebra efter. Kände mig direkt pigg, hade kunnat hämta barnen kl 12 igen.

Jag har haft två väldigt lätta förlossningar, men den andra var mycket jobbigare än den första. Det tog länge tid, var på natten och gjorde mer ont.

Förlossning 1 startade kl 13 med vattenavgång. 13:40 kom första värken. Värkarna var intensiva, täta och regelbundna redan från början. Kl 15 var vi inne på förlossningen och 16:22 är han född.

Förlossning 2 startade med minivärkar kl 01. Under flera timmar var det bara lätta korta värkar som jag inte alls upplevde första gången, så jag trodde inte det var på riktigt. Fram på morgonkvisten insåg jag väl att det trots allt var på riktigt, så efter att ha inväntat barnvakt så var vi på förlossningen 7:15. 20 minuter senare är han född.

Första förlossningen.
Värkarna började av sig själv på bf. Tog ett tag innan jag fattade att det var värkar dock. Åkte in till sjukhuset runt 13. Öppen 3 cm. Ut kom hon vid 16:45 efter 20 min krystvärkar. Använde bara lustgas. Helt klart nöjd med den förlossningen. Bortsett från att de erbjöd mig en stor jäkla portion kebabtallrik en timme innan hon var ute.

Andra förlossningen, 3 dagar innan bf. Värkarna började på morgonen och åkte in runt 13 då med. 6 cm öppen. Tog spinal som gjorde att skiten stannade upp helt. Dessutom bidrog spinalen till världens klåda som kan jämföras med att ha rullat runt bland massa brännässlor samtidigt som man har mässling och vattkoppor. Ut kom han till slut vid 18 efter 10 min krystvärkar.

Tredje,
Mkt bättre än de andra två. Och snabbare. Vattnet gick vid 02 på bf. Värkarna startade vid lite smått vid 03. Var på sjukhuset vid 05:15, 6 cm öppen och ut kom hon vid 06 efter 4 min krystvärkar. Mkt bättre upplevelse än de andra två gångerna. Även om jag inte kan klaga på första förlossningen. Hade inte speciellt onda värkar heller. Det var mest när jag skulle gå den långa jävla korridoren mellan akuten och förlossningen som det kändes rejält. I bilen, 3 mil, kände jag ingenting, så där hade jag kunnat sitta utan problem tills hon var ute.

Första föddes +8 dagar efter BF och jag hade värkar närmare 30 timmar innan han föddes. Var tvungen att ta EDA ca 4 h innan födsel för jag var så slut och fick inte sova.

Andra födde 1 dag innan BF och från första värken tills hon var ute tog det ca 8 timmar. Ingen bedövning behövdes heller.

Kan ju uppdatera såhär i efterhand hur andra förlossningen blev... ;)

Igångsatt med Cytotec, först hände ingenting, sen ingenting, sen helt plötsligt var jag öppen 4 cm och på den kvarten det tog att flytta in på förlossningen öppnade jag mig till 8 cm.

Tio minuter senare krystade jag ut henne på två värkar.

Smärtan var värre, men så hann jag inte få EDA heller.
Så kort men intensivt skulle man kunna säga.

Kan ju uppdatera såhär i efterhand hur andra förlossningen blev... ;)

Igångsatt med Cytotec, först hände ingenting, sen ingenting, sen helt plötsligt var jag öppen 4 cm och på den kvarten det tog att flytta in på förlossningen öppnade jag mig till 8 cm.

Tio minuter senare krystade jag ut henne på två värkar.

Smärtan var värre, men så hann jag inte få EDA heller.
Så kort men intensivt skulle man kunna säga.

Grattis!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka