Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)
Hej hopp, jag är ingen expert på nåt sätt om islandshästar, ni har kanske sett min tafatta tråd om tölt vice trav hos unghästen...
Men jag har gjort en massa annat med andra raser... bland annat fjordhästar faktiskt
Min första häst var en fjording på 8 år som bara skrotat som avelsto på någon rutten gård. Jag kunde ut o rida henne, hon var jättelat, envis och fet.... Typiskt tänkte ni... ja typiskt för en häst som är stabil och bara gått i en hage hela livet, inte typiskt för fjordingar... ville bara få det sagt
Hon efter ett tag började som din häst TS fast tusen resor värre, vi tröttnade och skickade henne till en tillridare som till sin fasa fann att vi hade en toktrång sadel och hon hade en böld i munnen. Jag var liten tjej då och min mamma kunde inget om hästar alls så vi hade inte sett detta.... jättesorgligt!
Han bytte sadel och behandlade munnen och började rida denna häst försiktigt, han fick sig ett par turer över murar och åkrar. Efter ett tag kom hon hem och jag fick rida i paddock och med supersmalt bett och jobba utifrån det. Hon är idag fortfarande en allmänt hyperpigg häst att rida, hon har ett jättefint steg och är väldigt lyhörd för sin ryttare.
Det jag vill säga med detta är att du ska kolla följande:
Mun och Sadel... Ta ut hästtandläkaren för att vara säker och sedan en equiterapeut som kollar om den har ont. Har den ont ta ut en sadelutprovare. Detta är dyrt ja, men det prutar du på hästen helt enkelt. Ägaren vill väl hästen väl främst än att ha pengar i plånboken?
Om allt det där är okey, då ska du börja från marken och bygga förtroende och kondis, miljöträna lite kanske där du kommer rida med mera. Tömkör om du har möjlighet på både volt och ute, då kan du lättare korrigera när hästen ökar än om du longerar. Du behöver bara en billig tömkörningsgjord och en töm.... jätteenkelt faktiskt. Annars kan du tömköra med gramantyglar och gå bredvid hästen istället, då kan du klappa och berömma för varje rätt den gör, typ vid halvhalter med mera.
SEN hoppar du upp och rider. Jag ger dig all lycka till och tror du kan få en rolig ridhäst men ge den några månader först.
Hoppas jag inte trampar på någons tå nu... jag skriver ur min synpunkt och min erfarenhet med liknande hästar.