Första egna hästen. Råd tack.

J

Jenny054

Kort info.
Är snart 27år. ALLTID gillat hästar. Gick på ridskola från jag var 7-14år.
Sen under den tiden har man alltid varit medryttare/skötare och ridit till och från.
Nu har jag "haft" en häst i 3år.

Jag har gjort stort sett allt, mockat, fodring, ridning, fixat vissa sår osv osv.
Ja ni fattar. Har enligt mig bra koll på hästar och dess saker runt omkring.
Så det "vanliga" ansvaret vet jag mycket väl om och vad som gäller.

Jag har med andra ord gjort allt utom det viktiga.
Dvs avmaskat, vaccinering, osv.

Nu har jag fått erbjudande om att köpa denna häst och jag har tackat ja.
Men jag vill ha info. Kan ni rekomendera någon bra bok om hästägande osv?
Jag har noll koll på när på året man avmaskar och vaccinerar.
Hur många sprutor? En bra foderstat som är ordentligt anpassad, eventuella vitaminer och allt sånt jox.

Jag kommer givetvis ha bra folk runtomkring mig som jag kan rådfråga, men jag vill lära mig lite själv. :)

Kan ni ge mig råd?

Sv: Första egna hästen. Råd tack.

Om du vill lära dig själv så tycker jag att du ska läsa mycket på internet, googla efter allt möjligt, gå på biblioteket och låna alla möjliga hästböcker du hittar där så kommer garanterat något fastna på minnet iaf :) Jag kan inte komma på någon superbra bok just nu, men kolla som sagt på bibblan!

Det där med vaccinering och avmaskining kan du ju ringa till veterinären och höra. Annars är det som Somett Jehu skrev, googla!:banana:

Lycka till med hästägeriet! :bow:

Gratulerar till hästköpet!

Vaccinationer för influensan gör 1 gång årligen efter grundvaccination. Om hästen är grundvaccinerad så står det i hästens pass. Denna vaccination krävs för att tävla.

Äter hästen silage är det en bra ide att även vaccinera mo botulims(?).

Angående avmaskning så brukar man ta träckprov gemensamt i stallet och då avmaska de hästar som har mask.

Håll dig kvar på Buke och våga fråga, ingen är fullärd. Trots att man har haft egen häst i många år så kan jag låångt ifrån allt vad som gäller "viktiga saker":angel:

Än en gång, Grattis och lycka till!

Ett bra boktips om foder: Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck (och kanske en medförfattare, minns inte)

Den hade jag jättebra hjälp av. Jag var i precis samma sits som du förra året. Hade varit medryttare i nästan 3 år på den hästen, så jag kunde allt vardagsarbete. Jag köpte honom i november så ägaren hade redan lagt upp en foderstat för vintern, och köpt foder. Så jag fortsatte bara på det, men hon lovade att hjälpa mig nästa år. Nu i år så har jag inte behövt fråga henne, för jag har läst på så mycket och fått så mycket hjälp från en person här på buke, och frågat om det varit något. Har räknat med hippocampus och dubbelkollat med en foderrådgivare.

Vaccination och avmaskning har jag fått hjälp med av stallägaren. Jag har hjälpt till med hennes hästar tidigare, så hon föreslog att vi gör det samtidigt eftersom hästarna går tillsammans. Jag ordnade med träckprov på apoteket.

I övrigt vet jag inte om jag har så mycket boktips. Jag har lärt mig mycket här. Det finns mycket kunnigt folk som kan svara på alla möjliga frågor. Annars har det mesta löst sig med veterinär eller någon i stallet som jag har kunnat fråga om hjälp.

Lycka till med hästen och grattis till det blivande hästägandet!! :D

Hej! Säger som övriga - lycka till och grattis!
Vet inte var i landet du bor - men på flera håll kan man gå "Hästägarkurser" och "Att-köpa-hästkurser". Ex vis har Ridsportförbundet haft sådana tillsammans med försäkringsbolag. Det finns också en hel del bra information på försäkringsbolagens hemsidor. Foderleverantörer brukar också ha kurser.
På flera håll har "lokala hästshopen" temakvällar med olika leverantörer.

.....och så kan man fråga här förstås!

Jag tycker alltid att man ska ta träckprov innan ev. avmaskning. Och sen ska du ha en bra försäkring, kolla gärna upp sånt innan hästen kommit. Ang. foder så är grovfodret A och O, salt och vatten och förmodligen selen som det är lite snålt av här i Sverige.

En grej som en del slarvar med är att se till att hästen har en bra plats att sova på, man snålar med ströet helt enkelt. Sen att se till att hästen får komma ut dagligen och vara med kompisar. Inte täcka i onödan utan vid behov.

Göra en planering är viktig för din häst, ungefär vilka dagar han ska ridas, arbetas från marken, vila och vad målet är, med några delmål. Skriv gärna upp som en liten dagbok.

Det var bara lite skrapning på vad man ska göra, men gör/följer du dessa saker så är du på god väg :).

Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck/Margareta Rundgren och Håll hästen frisk av Harry Pettersson och Bengt Green är utmärkta grundböcker som är bra att ha. Någon bok med träningstips är också trevligt att bläddra i :-)

Kort info.
Är snart 27år. ALLTID gillat hästar. Gick på ridskola från jag var 7-14år.
Sen under den tiden har man alltid varit medryttare/skötare och ridit till och från.
Nu har jag "haft" en häst i 3år.

Jag har gjort stort sett allt, mockat, fodring, ridning, fixat vissa sår osv osv.
Ja ni fattar. Har enligt mig bra koll på hästar och dess saker runt omkring.
Så det "vanliga" ansvaret vet jag mycket väl om och vad som gäller.

Jag har med andra ord gjort allt utom det viktiga.
Dvs avmaskat, vaccinering, osv.

Nu har jag fått erbjudande om att köpa denna häst och jag har tackat ja.
Men jag vill ha info. Kan ni rekomendera någon bra bok om hästägande osv?
Jag har noll koll på när på året man avmaskar och vaccinerar.
Hur många sprutor? En bra foderstat som är ordentligt anpassad, eventuella vitaminer och allt sånt jox.

Jag kommer givetvis ha bra folk runtomkring mig som jag kan rådfråga, men jag vill lära mig lite själv. :)

Kan ni ge mig råd?

Det är inget svårt allt!
Avmaskningen verkar till och från. Där får du rådfråga en veterinär ( se vem de i din närhet tycker bäst om) som ser på hästen och kan berätta om prover osv om ni misstänker mask.
Tydligen är det så att större stall ska alla hästarna vaccineras, men är INTE säker på om detta stämmer.

Kolla om din häst är grundvaccinerad. 3sprutor som görs som första sprutorna. En dag 1, man får inte svetta ner hästen på ett par dagar.
Efter 4-6 veckor görs spruta två.
Efter ca 6mån är det en tredje spruta, vi säger att denna görs ett ex. datum 28 juli, då ska nästa spruta efter spruta tre, göras senast 28 jul året efter.
Är din häst grundvaccinerad, du ser på passet om den fått vaccin inom ett år varje år minst 2 år tillbaka så vet du att den är grundvaccinerad, så räcker de med en gång om året. Glöm för guds skull inte bort månaden, lite surt att missa.. ;)

det kostar ca 500-1000 beroende på vart man bor!

Foderstarter är ju till varje individ, så den får man rådfråga om när någon ser din häst.

Hej!

Vet tyvärr ingen bra bok men det finns nog massor om man söker på tex adlibris. Jag var i samma situation som du när jag köpte min första egna häst i januari. Jag läste mycket på internet och rådfrågade mina hästkunniga kompisar. Jag rådfrågade också veterinären som var väldigt hjälpsam.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 910
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II