första dressyrtävlingen....

lovehorses

Trådstartare
....på 7 år dock!

Om någon vecka ska jag vara med i en dressyrtävling, det är "bara" LC program.Men jag vill inte göra bort mig totalt.

Har ni något bra tips hur jag ska lära mig programmet och komma ihåg det?
Senast jag var med så fick jag black out mitt i.:(
JAg sitter och nöter det då och då! men annat?

Har ni andra bra tips?
Jag tänkte att jag ska vara där ca 1 timme före det startar, vare sig jag är först eller sist, att hästen hinner vänja sig och jag hinner fixa allt i lugn och ro, ska ta med mig en hästskötare som håller kolla på allt.

Jag är dock inte där för att vinna utan för att se vad jag får för poäng, mera tävla med mig själv, nästa gång man är med så ska man få lite högre poäng m.m och vet vad man ska träna på.

Hoppas någon kommer med tips!

Sv: första dressyrtävlingen....

Låter som att du har en bra inställning till tävlingen i alla fall! :) Det viktigaste är att du har roligt och slappnar av så kommer det gå jättebra.
Jag brukar öva på programmen genom att springa dom själv! :D Jag stegar upp ett rektangulärt område som får motsvara dressyrbanan, och så är det bara att träna. Brukar gå det ett par gånger först och sen tar jag med lite trav och galopp också :p Hehe det ser säkert lite dumt ut men funkar!

Lycka till på tävlingen! :)

När jag ska lära mig program brukar jag gå in på youtube, sen söka på programmet ifråga, finns massor med filmer på programridningar och jag tycker det bli himla mycket lättare om man ser någon rida programmet :)
Lycka till!

Jag kör på samma taktik som Zasso, spring programmet på lämplig rektangulär plats. Brukar även försöka visualisera hur jag rider programmet i huvudet - och allt går självklart perfekt i fantasiversionen ;)

Jag har lätt för att memorera men läser ändå in programmen noggrant så dom säkert sitter till hundra.

Jag börjar med att rita upp en dressyrbana på ett papper, sen ritar jag hela programmet så jag har full koll vad jag har alla övergångar och rörelse. Gör olika "sorters" linjer för dom olika gångarterna. Tex rakt för trav, vågigt för skritt m.m.

Efter det springer jag programmet på min "dressyrmatta" :p (en vanlig rektangulär matta :D) Första gången med programmet, sedan utan.

Sen lägger jag mig i sängen och rider programmet i huvudet tills jag somnar :p

På tävlingsdagen springer jag programmet på morgonen innan jag åker. Väl framme tar jag mig tid att titta på ett eller två ekipage. (Under förutsättning att jag inte rider först). Springer programmet en sista gång innan jag sitter upp.

Om du inte ridit programmet innan så rid genom det hemma ett par gånger först. Tragla inte bara så hästen lär sig det, bättre att plocka ut delar i programmet att tragla på om du känner att det behövs. Vitsen med att rida genom det ska bara va att du ska få en känsla för var du ska vända och förbereda övergångar m.m. Blir lätt annars att man blir lite överrumplad om man rider det första gången på tävlingen.

Ja det är så jag gör iaf, sen har alla olika sätt att lära sig på och minnas :)

Om du inte ridit programmet innan så rid genom det hemma ett par gånger först. Tragla inte bara så hästen lär sig det, bättre att plocka ut delar i programmet att tragla på om du känner att det behövs. Vitsen med att rida genom det ska bara va att du ska få en känsla för var du ska vända och förbereda övergångar m.m. Blir lätt annars att man blir lite överrumplad om man rider det första gången på tävlingen.

Av ren nyfikenhet, varför är det inte bra att hästen lär sig det? :) Det skulle väl vara ganska bra att hästen är förberedd på vad som komma skall?

Jag kör på samma taktik som Zasso, spring programmet på lämplig rektangulär plats. Brukar även försöka visualisera hur jag rider programmet i huvudet - och allt går självklart perfekt i fantasiversionen ;)

jag kör på varianten visualisera i huvudet. men i min version går allt inte perfekt, utan jag vet just vilka problem jag kan få på vissa platser och moment. så då kommer jag på olika lösningar om hur jag kan rida just där. Gäller att framhäva allt som är riktigt bra och dölja det sämre delarna.

Hej!
Precis som det sagts i tidigare inlägg är det bra att springa programmet själv på en matta eller liknande. Träna även programmet med hästen. Hästen måste känna sig trygg i programmet och inte uppleva det som något nytt och oväntat på tävlingen, dock ska man vara uppmärksam på att den inte börjar förekomma dig (precis som någon annan också skrev) - så lagom mycket programträning är bäst.
Rid även igenom programmet mentalt. Då ska du passa på att visualisera det på allra bästa sätt - att du och din häst gör alla rörelser/programdelar jättefint. Jag brukar kolla in tävlingsbanan när jag är på tävlingsplatsen och visualisera min ritt just på denna tävlingsbana.
Ett annat tips är att du namnger varje moment i programmet - något kort/enkelt ord - så du kan rabbla det snabbt i huvudet. T ex låter det så här i mitt huvud om jag ska rida en öppna på långsidan, volt vid C och därefter en ökning på diagonalen: "öppna-volt-igenom" (exakt vid vilka bokstäver minns jag rent visuellt sett).
Får du nu mot förmodan en blackout - fortsätt rida - snabbare än man tror kommer minnet tillbaka. Gör det inte det och domaren skulle blåsa - så brukar de ju säga till vad man har missat och då rider manhelt enkelt om det och så brukar det gå bra därefter.
Lycka till med tävlandet!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar