första dressyrtävling - önskar tips!

vildfantasi

Trådstartare
Hej!
Har nu tagit FT kortet och ska iväg på fälttävlan i maj.
Innan dess ska vi starta min första dressyrtävling.
Har innan endast tävlat hoppning i sju år, så tips på hur man förbereder sig bra, och gör en välgenomförd ritt är jag väldigt tacksam för.
Har även några funderingar, (Ska rida LC:1 2008)

Får man tävla i hoppsadel, bruna tretorn, och svart schabrak med silver kanter? Vet att det är tillåtet men dömer det ner på helhetsintrycket alldeles för mycket?

Har en ponny med kortklippt man på båda sidor, bör man knoppa?

Har tänkt skaffa dressyrsadel och annan utrustning framöver när vi kommit en bit.

Alla tips och erfarenheter är varmt välkomna !;)

Sv: första dressyrtävling - önskar tips!

Hoppsadeln kan ge dig lägre poäng om den påverkar din sits på ett felaktigt sett. Det är rätt svårt att sitta i en korrekt lodrät sits i en hoppsadel. Stövlarna och schabraket ska inte ge dig lägre allmänt intryck om det inte är en mycket grinig domare. ;)

Träna att rida programet så att du vet precis hur du ska rida, i vilket tempo osv för att få till bra hörnpasseringar, övergångar osv. I en LC så tittar de mycket på att hästen är stadig i sin form och att programet rids på ett korrekt sätt.

Om det går att knoppa så gör det, men blir knopparna fula så låt hellre manen vara som den är. :)

Lycka till. :D

Sv: första dressyrtävling - önskar tips!

Hoppsadeln kan ge dig lägre poäng om den påverkar din sits på ett felaktigt sett. Det är rätt svårt att sitta i en korrekt lodrät sits i en hoppsadel. Stövlarna och schabraket ska inte ge dig lägre allmänt intryck om det inte är en mycket grinig domare. ;)

Träna att rida programet så att du vet precis hur du ska rida, i vilket tempo osv för att få till bra hörnpasseringar, övergångar osv. I en LC så tittar de mycket på att hästen är stadig i sin form och att programet rids på ett korrekt sätt.

Om det går att knoppa så gör det, men blir knopparna fula så låt hellre manen vara som den är. :)

Lycka till. :D

så du tycker att man ska ha en dressyrsadel som inte ligger så bra just den hära dagen eller tror du att det är bättre att rida i en brun hopphopp sadel med väldigt mycket flatbak?? jag har en grov och ett fullblod. men ska jag rida fram i hoppsadeln och sen byta prisis innan man går in på banan

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 317
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Äldre Ja nu är det äntligen dags för min första (efterlängtade) utomlands resa :D:bump: I slutet av april drar vi i väg till Cypern/Pafos (All...
Svar
17
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka