Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag vet och jag förstår det. Som jag skrivit tidigare har jag en väldigt nära vän som är MtF trans (eller nu är hon väl kvinna rätt och slätt, men hon har genomgått hela "transprocessen"). Hon var arbetslös under sin transition och ägnade därför all tid som inte gick till transitionen åt att just söka jobb. Och jo, hon tyckte ju det var svinläskigt som du säger! Men hon bemöttes också till 99.99% av förståelse och respekt, vilket jag också gärna vill förmedla till @Tranan :heart Visst är jag smärtsamt medveten om det hat och det våld som förekommer mot transpersoner, men det finns också en annan sida där folk faktiskt är medmänskliga, förstående och vänliga. Ingen, trans eller ej, ska behöva ha det som Tranan haft det på jobbet den senaste tiden!
Jag tror återigen att du har missat hur mycker sämre det blivit de sista fem-sex åren?
 
Hur skulle ett idealt möte med en ny människa se ut för dig?
Jag har mött en främmande människa som log, tittade på pappret med mina personuppgifter och frågade mig om vilket pronomen jag föredrar. Skatteetaten här i hålan i bergen, av alla ställen.

"Vilken könstillhörighet har du?"
"Det står "hon" där sa jag
"Jag ser det, men är det det du vill att jag säger?"
"nej, jag ser mig själv som han"
"Då använder vi det!".

Jag var glad i flera dagar...
 
Som när jag gick till läkaren med min infekterade tå, (jag krossade den och nageln bröts loss).
Läkaren ville inte hälsa på mig, höll sig så lång bort som möjligt.
Ringde in en sköterska för att titta på den som sen fick beskriva den för läkare.
sen fick jag gå ut ur rummet. och sköterska sa senare till mig vad jag skulle ha för mediciner och hur mycket.
Har aldrig känt mig så motbjudande som han behandlade mig.
Jag har liknande erfarenheter, från kvinnokliniken när jag sökte hjälp för PMDS. Trots att jag uttryckligen sa till i förväg att jag har dåliga erfarenheter och vill ha någon med transkompetens.
 
Jag har liknande erfarenheter, från kvinnokliniken när jag sökte hjälp för PMDS. Trots att jag uttryckligen sa till i förväg att jag har dåliga erfarenheter och vill ha någon med transkompetens.
Men vad är det för FEL på folk?!? En läkare måste kunna förhålla sig professionell till sina patienter oavsett kön, könsidentitet och en hel massa andra saker!!!
 
Men vad är det för FEL på folk?!? En läkare måste kunna förhålla sig professionell till sina patienter oavsett kön, könsidentitet och en hel massa andra saker!!!
"Men du har ju massor av år av kvinnlighet kvar som vi ska bevara!" Med förskräckt och äcklad min. Och detta är NORMALT och den typ av bemötande vi förväntar oss från vården, transvården är ofta i princip lika illa.

Precis som för övriga minoriteter så tror jag det är omöjligt att förstå hur mycket microagressioner och påhopp vi möter. Utöver extremerna då, som SVTs serier och de politiska utspelen som görs.
 
"Men du har ju massor av år av kvinnlighet kvar som vi ska bevara!" Med förskräckt och äcklad min. Och detta är NORMALT och den typ av bemötande vi förväntar oss från vården, transvården är ofta i princip lika illa.

Precis som för övriga minoriteter så tror jag det är omöjligt att förstå hur mycket microagressioner och påhopp vi möter. Utöver extremerna då, som SVTs serier och de politiska utspelen som görs.
Men allvarligt?!? Varför bevara kvinnligheten hos en vuxen människa som uppenbarligen INTE VILL det och dessutom har medicinska problem av just denna kvinnlighet?? Varför inte bara hjälpa till med problemet på enklast möjliga sätt?
 
"Men du har ju massor av år av kvinnlighet kvar som vi ska bevara!" Med förskräckt och äcklad min. Och detta är NORMALT och den typ av bemötande vi förväntar oss från vården, transvården är ofta i princip lika illa.

Precis som för övriga minoriteter så tror jag det är omöjligt att förstå hur mycket microagressioner och påhopp vi möter. Utöver extremerna då, som SVTs serier och de politiska utspelen som görs.
Det känns så väldigt mycket de fjorton orden att vilja bevara kvinnlighet till varje pris.
 
"Men du har ju massor av år av kvinnlighet kvar som vi ska bevara!" Med förskräckt och äcklad min. Och detta är NORMALT och den typ av bemötande vi förväntar oss från vården, transvården är ofta i princip lika illa.
Nu har jag funderat sedan jag läste detta. Vad betyder ens det här?
Hur länge finns det en kvinnlighet att bevara? tills man passerat klimakteriet? tills man är medelålders och inte "snygg" längre? Slutar man vara kvinna vid någon tidpunkt om man föds som flicka?
Alltså jag förstår inte (annat än att idioten uppenbarligen har avancerade problem och borde krypa ner under en sten)
 
Nu har jag funderat sedan jag läste detta. Vad betyder ens det här?
Hur länge finns det en kvinnlighet att bevara? tills man passerat klimakteriet? tills man är medelålders och inte "snygg" längre? Slutar man vara kvinna vid någon tidpunkt om man föds som flicka?
Alltså jag förstår inte (annat än att idioten uppenbarligen har avancerade problem och borde krypa ner under en sten)
Är det kvinnoklinik så gissar jag på att massor med år av kvinnlighet betyder: det finns ännu tid att "växa upp" och inse att det ännu finns tid att göra det mest kvinnliga = föda barn och inse att meningen med livet är moderskapet.
 
Nu har jag funderat sedan jag läste detta. Vad betyder ens det här?
Hur länge finns det en kvinnlighet att bevara? tills man passerat klimakteriet? tills man är medelålders och inte "snygg" längre? Slutar man vara kvinna vid någon tidpunkt om man föds som flicka?
Alltså jag förstår inte (annat än att idioten uppenbarligen har avancerade problem och borde krypa ner under en sten)
Vad är ens "kvinnlighet" i sammanhanget?

Jag fastnar liksom i att det är svårt att tolka det som annat än = reproduktionsförmåga.
Och då borde i konsekvensens namn det resonemanget leda till att vården skulle sluta ge ut alla former av preventivmedel som påverkar mensen. (oavsett orsaken till att de förskrivs)
 
Vad är ens "kvinnlighet" i sammanhanget?
Exakt!
Jag fastnar liksom i att det är svårt att tolka det som annat än = reproduktionsförmåga.
Och då borde i konsekvensens namn det resonemanget leda till att vården skulle sluta ge ut alla former av preventivmedel som påverkar mensen. (oavsett orsaken till att de förskrivs)
Det är den känslan jag också får därav mitt val att nämna klimakteriet som ett potentiellt slut för kvinnoperioden för människor med en feminin kropp.
 
Man får liksom bita i tungan hela tiden.
Har haft tre intervjuer sen jag kom ut som de frågade om mina genitalier.
har inte mött något våld ännu. men det beror nog på att jag är inte jätte öppen offentligt.
Vad i hela fridens namn.
Hur gränslösa är folk egentligen?
 
Vad i hela fridens namn.
Hur gränslösa är folk egentligen?
Förstår inte varför man ens är förvånad? Som kvinna är man inte ens säker på intervjuer. Där frågas det om förhållanden, barn - ska det skaffas snart?, kommentarer på utseendet, uppmuntringar om att man kan ringa närsomhelst - dom skulle svara mitt i natten osv. Så att en ännu mer utsatt grupp skulle ha problem med gränslösa människor är inte alls oväntat - om än sorgligt.
 
Förstår inte varför man ens är förvånad? Som kvinna är man inte ens säker på intervjuer. Där frågas det om förhållanden, barn - ska det skaffas snart?, kommentarer på utseendet, uppmuntringar om att man kan ringa närsomhelst - dom skulle svara mitt i natten osv. Så att en ännu mer utsatt grupp skulle ha problem med gränslösa människor är inte alls oväntat - om än sorgligt.
Just frågor om faktiska genitalier på anställningsintervjuer är väl lite utöver vad de flesta kvinnor har upplevt. I övrigt delar jag nog din icke-förvåning. Jag tycker att vi har sett ett antal transkvinnor vid det här laget som en efter en blir förvånade och skakade av att bli behandlade som just kvinnor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 961
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp