Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just frågor om faktiska genitalier på anställningsintervjuer är väl lite utöver vad de flesta kvinnor har upplevt. I övrigt delar jag nog din icke-förvåning. Jag tycker att vi har sett ett antal transkvinnor vid det här laget som en efter en blir förvånade och skakade av att bli behandlade som just kvinnor.
Visst, men det är väl å andra sidan inte så konstigt. Lägg dessutom till att transkvinnor ofta behandlas lite sådär av cis-kvinnor också, så det blir lite dubbelt upp.
 
Visst, men det är väl å andra sidan inte så konstigt. Lägg dessutom till att transkvinnor ofta behandlas lite sådär av cis-kvinnor också, så det blir lite dubbelt upp.
Ja, det är verkligen inte så att det är män som är enda förövarna när det kommer till transhat. Tragiskt nog så har jag betydligt större erfarenhet av det är cis-kvinnor som är farliga/hatiska/gränslösa. Tittar man på transhatet online så är det definitivt vita kända cis-kvinnor som är farligast.

Transkvinnor i högsäkerhetsfängelse i Kalifornien blir mer accepterade än transkvinnor i vården i sverige. Det är JÄVLIGT talande.
 
Visst, men det är väl å andra sidan inte så konstigt. Lägg dessutom till att transkvinnor ofta behandlas lite sådär av cis-kvinnor också, så det blir lite dubbelt upp.
Nej, kanske inte konstigt. Men. Ja, jag vet inte. Har lite för många gånger hört personer med mycket kort tids kvinnoerfarenheter göra lite väl stor sak av desamma.

Kanske för att det påminner om de där männen som blir feminister, enligt sig själva, när de får en dotter. Att ha en mamma, en fru, systrar, räckte tydligen inte.
 
Nej, kanske inte konstigt. Men. Ja, jag vet inte. Har lite för många gånger hört personer med mycket kort tids kvinnoerfarenheter göra lite väl stor sak av desamma.

Kanske för att det påminner om de där männen som blir feminister, enligt sig själva, när de får en dotter. Att ha en mamma, en fru, systrar, räckte tydligen inte.
Det här är ju egentligen killgissningar, men jag föreställer mig att transkvinnor redan innan de kommit ut och börjat leva som kvinnor tänkt på kvinnors situation mer än gemene cis-man, sedan blir det såklart en sak när man kanske upplever det själv för första gången liksom. Så tror att det ytterst sällan kan liknas vid männen som blivit feminister efter en dotter..
 
Ja, det är verkligen inte så att det är män som är enda förövarna när det kommer till transhat. Tragiskt nog så har jag betydligt större erfarenhet av det är cis-kvinnor som är farliga/hatiska/gränslösa. Tittar man på transhatet online så är det definitivt vita kända cis-kvinnor som är farligast.

Transkvinnor i högsäkerhetsfängelse i Kalifornien blir mer accepterade än transkvinnor i vården i sverige. Det är JÄVLIGT talande.
Gud, apropå det fick jag upp någon tweet från kära Genspect (känt från SVT 🤡) i dagarna där det officiella kontot alltså gjorde narr av en 11-årig flicka, felkönade henne och raljerade. Kul att ge sig på barn liksom.
 
Gud, apropå det fick jag upp någon tweet från kära Genspect (känt från SVT 🤡) i dagarna där det officiella kontot alltså gjorde narr av en 11-årig flicka, felkönade henne och raljerade. Kul att ge sig på barn liksom.
Jag är tyvärr inte det minsta lilla förvånad. Det passar helt in i det moderna samhället där har är huvudingrediensen i den kultur som håller på att skapas.
 
Det här är ju egentligen killgissningar, men jag föreställer mig att transkvinnor redan innan de kommit ut och börjat leva som kvinnor tänkt på kvinnors situation mer än gemene cis-man, sedan blir det såklart en sak när man kanske upplever det själv för första gången liksom. Så tror att det ytterst sällan kan liknas vid männen som blivit feminister efter en dotter..
Det får ju i så fall transkvinnor själva visa genom tal och handling. Det känns ju inte riktigt som något att forska om, utan förblir väl en fråga där ens egna erfarenheter är vad man har att luta sig mot.
 
Ja, det är verkligen inte så att det är män som är enda förövarna när det kommer till transhat. Tragiskt nog så har jag betydligt större erfarenhet av det är cis-kvinnor som är farliga/hatiska/gränslösa. Tittar man på transhatet online så är det definitivt vita kända cis-kvinnor som är farligast.

Transkvinnor i högsäkerhetsfängelse i Kalifornien blir mer accepterade än transkvinnor i vården i sverige. Det är JÄVLIGT talande.
Det verkar vara både mycket starka negativa och mycket starka positiva känslor/attityder kring transpersoner, där då transkvinnor tycks vara i fokus för båda.

Tex har vi ju här i tråden en transkvinna med en egen fan club, och troligen är de flesta i den just vita kvinnor.
 
Det får ju i så fall transkvinnor själva visa genom tal och handling. Det känns ju inte riktigt som något att forska om, utan förblir väl en fråga där ens egna erfarenheter är vad man har att luta sig mot.
Enligt mig är det liksom ganska naturligt att göra en grej av något första gången det händer en själv, så förstår inte varför det skulle ses som så störigt?
 
Det verkar vara både mycket starka negativa och mycket starka positiva känslor/attityder kring transpersoner, där då transkvinnor tycks vara i fokus för båda.

Tex har vi ju här i tråden en transkvinna med en egen fan club, och troligen är de flesta i den just vita kvinnor.
Men alltså, "fan club"? Det finns mängder med olika trådar på buke där någon har nåt slags process, säg nykterhet, sjukdoms utredning osv osv. det brukar finnas rätt många som stöttar då, ser inte detta som annorlunda?
 
Det verkar vara både mycket starka negativa och mycket starka positiva känslor/attityder kring transpersoner, där då transkvinnor tycks vara i fokus för båda.

Tex har vi ju här i tråden en transkvinna med en egen fan club, och troligen är de flesta i den just vita kvinnor.
Jag förstår inte varför du behöver låta nedlåtande? @Tranan är någon jag känner genom buke och har träffat några gånger, det är väl självklart att man stöttar någon som vän och oavsett om jag kände henne eller inte IRL så är hon en uppskattad bukefalist sedan väldigt många år tillbaka.
 
Nej, kanske inte konstigt. Men. Ja, jag vet inte. Har lite för många gånger hört personer med mycket kort tids kvinnoerfarenheter göra lite väl stor sak av desamma.

Kanske för att det påminner om de där männen som blir feminister, enligt sig själva, när de får en dotter. Att ha en mamma, en fru, systrar, räckte tydligen inte.
Per definition kan man inte riktigt uppleva omfattningen av något man aldrig själv utsätts för, det ligger ju lite i ett privilegiums natur. Så när det privilegiet faller bort bör kanske ändå omfattningen av diskrimineringen och förtrycket komma som en överraskning, hur mycket man än "läst på" innan.

Jag kan förstå störningen i att det ändå är erfarenheter som kvinnor och flickor berättat om i årtionden eller egentligen betydligt längre än så, så har man varit vuxen ett tag kan man inte ha missat förekomsten av det, men å andra sidan hade det kanske också varit nästan mer tragiskt om insikten om hur omfattande eller hur drabbande det är för individen hade gått helt obemärkt förbi. Att den bristen på reaktion å sin sida hade varit ett tecken på en ännu större normalisering i samhället av en i grunden sjuk situation.

För jag tänker att just det tidigare privilegiet i att kunna delvis avskärma sig från och hålla sig smått lyckligt ovetande om omfattningen av ett förtryck är en rätt stor del i att det upprätthålls. Och en omedvetenhet kan man ändå nå fram till, åtminstone i teorin, medan en fullständig medvetenhet och en aktiv ovilja att ta tag i problemet är betydligt mer lömsk. Ur det perspektivet ser jag det ändå på sätt och vis som lite positivt när det görs en stor sak av det, att det finns en slags förvåning eller en reaktion, hade den reaktionen inte funnits alls så hade jag verkligen hoppats att samhället vid det laget hade sett annorlunda ut på riktigt.
 
Senast ändrad:
Förstår inte varför man ens är förvånad? Som kvinna är man inte ens säker på intervjuer. Där frågas det om förhållanden, barn - ska det skaffas snart?, kommentarer på utseendet, uppmuntringar om att man kan ringa närsomhelst - dom skulle svara mitt i natten osv. Så att en ännu mer utsatt grupp skulle ha problem med gränslösa människor är inte alls oväntat - om än sorgligt.
Jag har absolut fått alla dessa frågor och kommentarer, men mina genitalier har ingen frågat om.

Så att en ännu mer utsatt grupp skulle ha problem med gränslösa människor är inte alls oväntat - om än sorgligt.
Håller verkligen med - men fan alltså
 
Men alltså, "fan club"? Det finns mängder med olika trådar på buke där någon har nåt slags process, säg nykterhet, sjukdoms utredning osv osv. det brukar finnas rätt många som stöttar då, ser inte detta som annorlunda?
Om jag har skapat en fan club så var det helt av olyckshändelse.
Jag ville bara dela med mig en av sakerna som betyder mycket för mig med de jag respekterar.
Ser buke som en samling av folk som ger stöd år varandra.
Men jag håller med dig @EmmaBovary
 
Om jag har skapat en fan club så var det helt av olyckshändelse.
Jag ville bara dela med mig en av sakerna som betyder mycket för mig med de jag respekterar.
Ser buke som en samling av folk som ger stöd år varandra.
Men jag håller med dig @EmmaBovary
Jag tycker det är stort av dig att dela med dig av din process. Det finns säkert fler som funderar i samma banor men inte tagit steget ännu eller redan börjat men håller tyst av rädsla för tråkiga kommentarer. Jag hör inte till någon fanclub men jag ogillar starkt diskriminering och/eller mobbing och även om vi inte är nära vänner så hoppas jag ändå att du ser mig som en vän och på din sida. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 961
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp