Förslag på raser?

Taefill

Trådstartare
Mest för skojs skull, eller låååångtidsplanering... Det är ingen mer hund på väg in i huset än på flera år iallafall :D
Hursomhelst, hunden jag söker ska...:
* Vara liten nog att kunna ha med överallt utan problem (buss, tåg osv)
* Vara stor/stadig nog för att kunna leka vilda lekar med stora hundar
* Inte vara "BC-krävande", men ingen soffpotatis heller. Ska kunna hänga med på ridturer, springrundor osv.
* Inte kräva jättemycket hårvård (jättemycket = mer än borsta dagligen och trimma någon gång ibland)
* Ska inte vara vaktig och inte ha alldeles för mycket jakt i mig

Så vad har ni för bra förslag? :)

Sv: Förslag på raser?

Mest för skojs skull, eller låååångtidsplanering... Det är ingen mer hund på väg in i huset än på flera år iallafall :D
Hursomhelst, hunden jag söker ska...:
* Vara liten nog att kunna ha med överallt utan problem (buss, tåg osv)
* Vara stor/stadig nog för att kunna leka vilda lekar med stora hundar
* Inte vara "BC-krävande", men ingen soffpotatis heller. Ska kunna hänga med på ridturer, springrundor osv.
* Inte kräva jättemycket hårvård (jättemycket = mer än borsta dagligen och trimma någon gång ibland)
* Ska inte vara vaktig och inte ha alldeles för mycket jakt i mig

Så vad har ni för bra förslag? :)

schapendoes!:love:

* Jenny *

Finns ju hur många raser som helst som passar in på den beskrivningen. Mer detaljer please!

Okej... Jag ska försöka komma på mer grejer då, men det blir mer en önskelista än en kravlista... :)
* Hellre sängvärmare än enstöring
* Jag är inte så förtjust i hundar av modellen amstaff, fralla, bullterrier osv utan har mer dragning åt spaniels, spetsar och mer lite "lättare" modell på hund (men inte vinthundssmala). Kort sagt ska den vara robust, men inte grov.
* Jag har dåliga erfarenheter av schnauzer och små terriers, men jag är inte helt omöjlig där
* Den ska vara bra med andra hundar och kunna vara lös, men det är väl få raser där det är ett rasrelaterat problem
* Den ska kunna pyssla med lydnad först och främst, men för skojs skull även lite agility och spår till exempel. Inte lydnad på någon superhög nivå (antagligen) men "lite lagom"
* Ingen "macho-ras"

Det är allt jag kommer på på önskelistan... Blev det lättare? Jag är inte sååå specifik i mina krav/önskemål.

Okänd ras för mig, men de såg ju inte helt tokiga ut! Har läst lite om rasen och det låter rättså "rätt" :)
Men två frågor dök upp... Först och främst, eftersom de är vallhundar, blir de understimulerade om de inte får valla?
Och sedan ser jag päls... Päls... Och mer päls :eek: Men den kanske inte kräver så mycket som det ser ut?

Engelsk Springer Spaniel eller Welsh Springer Spaniel? Personligen föredrar jag ESS, de brukar ha ett bättre temperament och lägre stressnivå änn WSS enlig mig.

Pälsvård finns det ju, men den är ju överkomlig. Mjuka, glada, föriga hundar som är med på det mesta.

Okänd ras för mig, men de såg ju inte helt tokiga ut! Har läst lite om rasen och det låter rättså "rätt" :)
Men två frågor dök upp... Först och främst, eftersom de är vallhundar, blir de understimulerade om de inte får valla?
Och sedan ser jag päls... Päls... Och mer päls :eek: Men den kanske inte kräver så mycket som det ser ut?

Vår hund vallar inte, men hon är med oss jämt! Hon är ingen hund som vill ligga hemma i timmar och vänta..
Vi är rätt aktiva, så hon är alltid med där det händer.
Hon älskar att vara i stallet, och följer gärna på er ridtur.
Vi har spårat lite med henne, hon älskar att klura ut svårigheter, har ALDRIG rymt, trots hundlucka och väldigt mycket frihet.

Hon åker båt, bil, 4-hjuling, skoter osv med samma glada humör.

Älskar barn!!! Hon kan leka på ett bra sätt i timmar, och hon vaktar vart 2 1/2 år gamla barnbarn, så jag törs lämna dom på gården korta stunder själv.
Barnen leker gärna agillity med henne, och "tunneln" vi köpte springer hon ut och in i när hon själv vill.

Hon har liten jaktlust, blev faktiskt lite rädd för den döda älg som hon såg igår.
Men hon har stor lust att döda lämlar och råttor. Å vi har ju ett rekord år i år:eek:

Pälsen håller vi nerklippt, spec på nosen. Jag är ingen vän av hundar med hår i maten:angel:
Vi borstar henne ca 1 ggr/vecka, och visst kan hon tova ihop till en filttoffla, men då tar jag saxen och klipper de värsta, hon har ändå så det blir över.

Hon är ingen utställningshund, inte för att hon är ful, utan för att vi ALLTID har minst 40 mil till en utställning, och det funkar inte i vårt liv.

Jag har haft lapphund, tax och bichon frise tidigare, men aldrig en så lätt hund som Impa:love:
Hon var född uppfostrad, och gladare positivare hund får man leta.

Måste erkänna att jag bara träffat hennes mamma och morbror av samma ras, och så en 1 år gammal syster. Så jag kan inte tvärsäkert säga att hon är som rasen ska vara, Men ägaren till systern sa samma sak som jag. Det är en lätt och trevlig hund!

Nu ska vi snart börja lydnads kurs, och det ska bli kul att träna med "störning" Jag tror vi kommer att fixa det galant!
Då jag gick med bichon frisen hade jag ångest inför varje kurs, han behövde 3 kurser innan han fattade "något"

* Jenny *

Fast en DSG kan ju vara lite vaktig, dom talar ju gärna om när det kommer någon. Men det brukar ju vara bra sen. Men lite vaktiga tycker jag nog att dom är, det har ju även varit en av deras uppgifter på gårdarna.

Jag har själv aldrig träffat någon särskilt vaktig dsg, men det klart, det beror väl på vad TS menar med vaktig förstås. Om hunden inte får reagera eller säga till alls att det kommer någon kanske inte dsg är rätt val. Jag har två dsg själv. Den ena säger boff om det kommer någon, den andra säger inget. :)

De flesta jag träffat har "talat om att det kommer någon" genom att skälla men oftast är det något/några skall sen är det bra. Jag tycker inte att rasen är en skällig ras i övrigt. Min egna skäller i stort sett aldrig men om det ringer på dörren eller om någon okänd skulle klampa in i lägenheten så skulle hon signalera genom att skälla.
Men när husse stiger in och kommer hem från jobbet så är det aldrig något skall, då kanske hon gnäller lite innan han kommer in för att hon är ivrig. Likadant med övriga medlemmar i den "utökade" familjen som kommer på besök.

*Tar första bästa knapp*

Här har det ramlat in förslag ser jag :)
Dansk/svensk gårdshund, japansk spets och schipperke tycker jag känns lite i minsta laget. Labbe är å andra sidan lite i största laget, annars hade det inte varit något att fundera på, utan jag hade direkt valt labbe eller golden :)
Så kvar har jag då Schapendoes, som jag tycker verkar intressanta men inte vet mycket om. Shetland sheepdog, som jag bara har träffat ett par av men de har varit väldigt trevliga. Engelsk Springer Spaniel som också är en av favoriterna, och Welsh Springer Spaniel som enligt min uppfattning är lite mer nervösa/stressade än engelsk, så de är tyvärr inte lika högt på listan (fast personligen tycker jag de är finare). Och så slutligen pudel, då tänker jag mig en Mellanpudel. Men kräver de inte väldans med pälsvård? Eller i och för sig, om man klipper ner dem lär det inte bli mycket. Eller?

Två andra raser dök upp i mitt huvud också, Lagotto och Lapphund. Fast Lapphundarna är väl ganska vaktiga kanske... Men hur som helst, ni som kan de raserna bättre, hur tror ni de stämmer in på mina önskemål och krav? :)

Okej
* Hellre sängvärmare än enstöring
* Jag är inte så förtjust i hundar av modellen amstaff, fralla, bullterrier osv utan har mer dragning åt spaniels, spetsar och mer lite "lättare" modell på hund (men inte vinthundssmala). Kort sagt ska den vara robust, men inte grov.
* Jag har dåliga erfarenheter av schnauzer och små terriers, men jag är inte helt omöjlig där
* Den ska vara bra med andra hundar och kunna vara lös, men det är väl få raser där det är ett rasrelaterat problem
* Den ska kunna pyssla med lydnad först och främst, men för skojs skull även lite agility och spår till exempel. Inte lydnad på någon superhög nivå (antagligen) men "lite lagom"
* Ingen "macho-ras"

Här har du en Lagotto älskare. För mig är det rasen med stort R
Min vovve är den perfekta sängvärmaren, inte påträngande men mysig. Rasen är enligt mig perfekt i storlek och robusthet. Stadig och tålig men ändå lätt.

Min hund är bra med andra hundar, inte överdrivet social men inte enstörig. Han har minimal jaktinstinkt och enda problemet när han ska vara lös är att han älskar vatten.
Gizmo har aldrig förstått sig på lydnad, det är inte hans grej att gå och glo mig i ansiktet, han följer med vid mitt knä om jag vill men inte med entusiasm. Platssittning och liggning fungerar om det inte finns något annat mer intressant osv. Detta kan ju dock vara ett resultat av mig som förare. Rallylydnad är däremot Gizmos grej även om vi inte tävlar. Han gör allt som jag hittar på med mer eller mindre entusiasm. Klättra på saker och person samt godissök är väl favoriterna.

Pälsen är väldigt lättskött, jag klipper ner honom när han börjar bli för långhårig bara. Jag har dock hört att pälskvaliten är väldigt individuell och varierar mellan färgerna. Jag träffade en vit lagotto som fick tovor på sidorna av svansroten när hon viftade på den såsom sagt, lite av ett lotteri där. Sedan är väl värt att nämna håret i örongångarna som måste ryckas. Vi gör det hos vetrinären för att undvika obehag.

Vad gäller vakt, ja han larmar men är vänlig när folk väl kommer in.

Något mer du vill veta?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 523
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 529
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 476
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka