Sv: Förslag på raser?
Okänd ras för mig, men de såg ju inte helt tokiga ut! Har läst lite om rasen och det låter rättså "rätt"
Men två frågor dök upp... Först och främst, eftersom de är vallhundar, blir de understimulerade om de inte får valla?
Och sedan ser jag päls... Päls... Och mer päls
Men den kanske inte kräver så mycket som det ser ut?
Vår hund vallar inte, men hon är med oss jämt! Hon är ingen hund som vill ligga hemma i timmar och vänta..
Vi är rätt aktiva, så hon är alltid med där det händer.
Hon älskar att vara i stallet, och följer gärna på er ridtur.
Vi har spårat lite med henne, hon älskar att klura ut svårigheter, har ALDRIG rymt, trots hundlucka och väldigt mycket frihet.
Hon åker båt, bil, 4-hjuling, skoter osv med samma glada humör.
Älskar barn!!! Hon kan leka på ett bra sätt i timmar, och hon vaktar vart 2 1/2 år gamla barnbarn, så jag törs lämna dom på gården korta stunder själv.
Barnen leker gärna agillity med henne, och "tunneln" vi köpte springer hon ut och in i när hon själv vill.
Hon har liten jaktlust, blev faktiskt lite rädd för den döda älg som hon såg igår.
Men hon har stor lust att döda lämlar och råttor. Å vi har ju ett rekord år i år
Pälsen håller vi nerklippt, spec på nosen. Jag är ingen vän av hundar med hår i maten
Vi borstar henne ca 1 ggr/vecka, och visst kan hon tova ihop till en filttoffla, men då tar jag saxen och klipper de värsta, hon har ändå så det blir över.
Hon är ingen utställningshund, inte för att hon är ful, utan för att vi ALLTID har minst 40 mil till en utställning, och det funkar inte i vårt liv.
Jag har haft lapphund, tax och bichon frise tidigare, men aldrig en så lätt hund som Impa
Hon var född uppfostrad, och gladare positivare hund får man leta.
Måste erkänna att jag bara träffat hennes mamma och morbror av samma ras, och så en 1 år gammal syster. Så jag kan inte tvärsäkert säga att hon är som rasen ska vara, Men ägaren till systern sa samma sak som jag. Det är en lätt och trevlig hund!
Nu ska vi snart börja lydnads kurs, och det ska bli kul att träna med "störning" Jag tror vi kommer att fixa det galant!
Då jag gick med bichon frisen hade jag ångest inför varje kurs, han behövde 3 kurser innan han fattade "något"
* Jenny *