Förslag på ras önskas

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Katinka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 146
K

Katinka

Mina föräldrar fick avliva sin hund i fredags pga ålder och de har redan bestämt sig för att skaffa en ny hund fram mot våren/sommaren.

Nu tänkte jag att ni skulle få komma med lite bra förslag på vad det finns för raser som skulle kunna passa dem. De har tidigare bara haft blandrashundar (hon som gick bort i fredags var en korsning mellan golden och border) men har nu bestämt sig för en renrasig.

De vill ha en hund som är pigg, glad och "lätt" i temperamentet och som mår bra psykiskt även om man inte "tränar järnet" med den varje dag, en sällskapshund helt enkelt men som ändå ska gilla att vara ute mycket i naturen. Vad jag har förstått så är de också intresserade av en lite mindre hund den här gången, de börjar ju bli lite till åren mina föräldrar och då kanske det är lättare men en mindre och mer behändig hund... :smirk: Som sista "krav" kanske jag ska skriva att hunden inte ska kräva ALLTFÖR omfattande pälsvård dagligen, det är nog varken mammas eller pappas grej att kamma och borsta en hund x antal timmar varje dag... :)

Själv har jag en dvärgschnauzer som de är väldigt förtjusta i och jag är själv lyrisk över den rasen så de är lite inne på en sådan. Men som sagt - mer förslag på raser mottages tacksamt!

äsch då.
Tyckte hela tråden lös DVÄRG SCHNAUZER så jag
tänkte tipsa om rasen..
Men det behövdes ju inte :)

Jag har själv en Schnauzer :)

Jag tror faktiskt det kommer bli en dvärgschnauzer... :)

Dvärgpinscher känner jag inte till alls - hur är de i temperament osv?

borzoi är en underbar ras. viss dom är stora med hur lungna som hälst. vi har haft många hundar och två borzoier. vi hade den ena shifen då i flera år och han skällde bara en gång och det var för att våran andra hund skällde så mycket. ;) he he men antingen tycker man dom är fina el fula=) he he mvh zandra

Dom är envisa som synden ;)
Gillar o va me jämt, vare sej det är en låång promenad i skogen eller ligga o slappa på soffan! :)
Tycker om o träna, speciellt med rätt motivation, men klättrar inte på väggarna om inte tränar varje dag. Dom flesta är riktiga sol/värmedyrkare! Men inte lika förjusta i kyla och väta, kan behöva ett täcke vintertid..
Doris borstar vi knappt en gång i månaden med en gummikarda, mest för att hon tycker de e så mysigt :)
En dvärgpinscher som tackar nej till att ligga o sussa under täcket är ingen dvärgpinscher! :D

Vill bara säga att innan de säger nej till rasen som jag ska föreslá, sá máste de träffa en.... ;)
Fransk Bulldogg sá klart!
De är av behändig storlek, en stor hund i liten förpackning.
De är användbara till det mesta....Agility, lydnad, bara promenader i skogen och jakt *fniss*.
Om det t ex är regnigt en dag sá gár de gärna en kort runda, men om matte vill kan de gá en längre.
De är alltsá väldigt anpassningsbara. De är glada, lite envisa, intelligenta mm.
En nackdel är att de lätt fryser pá vintern. Ett täcke löser lätt det problemet.
Detta är ocksá en av anledningarna till att de gärna kryper ner i sängen under täcket, om de fár förstás... :D
Lycka till!

mellanpudel, underbar ras , pigg och glad alltid. De behöver klippas förstås, men har man de kortklippta är pälsvården minimal, och det bästa är att de inte fäller. :love:

Dvärgpinscher är en jättretrevlig hund, men som kan vara lite skällig. Funderar själv på att skaffa ännu en pinscher då vår förra gick bort för ett par månader sedan. En mer lättskött hundras finns nog inte. Det enda vi behövde göra med henne var att bada henne ibland. Hårar nästan ingenting, små tassar som inte smutsar ner, liten i maten (man måste hålla efter dom så dom inte får för mycket) men som ngn skrev här ovan, man får allt ha ett täcke eller två på vintern för dom hatar kyla. Vår hade rosa polotröja o svart yttertäcke........mycket trendigt (+ ett par till i sin garderob). Hon älskade att ta på sig sitt täcke. Lika lätt att ha med sig i skogen som i stan.

Förstår igentligen inte varför den rasen numera är så ovanlig. Många äldre personer kom fram till mig o sa - ohh en sådan hund hade vi när jag var liten........

Den enda nackdelen är bjäbbigheten tycker jag. ;)

Tycker en lite pudel låter utmärkt, bara man håller dom nerklippta krävs inte extra mycket pälsvård.

Andra raser som kanske skulle passa, fransk bulldogg, bostonterrier, schipperke.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 865
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 057
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 959
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10