Förskoletider

P

Pem

Efter att ha läst många trådar där ämnet med förskoletider avhandlas måste jag säga att jag inte förvånad. Den bild jag får här stämmer inte alls med hur det fungerar på vår förskola.

Här verkar alla ha uppfattningen att det är i linje med en dödssynd att ha barnen på förskolan om man ska gå till tandläkaren eller frisören. All tid som inte är arbets-eller restid är förbjudet att ha barnen på förskolan.

På vår förskola och bland våra vänner jobbar så gott som alla föräldrar heltid, men gör sitt yttersta för att barnen inte ska få för långa dagar. Det flexas och pusslas väldigt mycket för att få det att fungera och nästan inga barn är kvar efter kl 16.00. Alla barn får långa sommar och jullov. Däremot är de flesta väldigt öppna med att de lämnar barnen på förskolan för att hinna med ärende eller ibland bara för att vara lediga. När jag berättade att jag skulle jobba en helg, och därmed få en ledig dag i veckan, utbrast en av pedagogerna: "Gud så skönt för dig att lämna A här och vara ledig själv utan man och barn en hel dag!"

Nu vet jag detta skiljer sig åt lite mellan kommuner, jag bor i Stockholm som är väldigt generöst i detta avseende. Föräldralediga och arbetslösa får ha barnen 30 timmar om veckan i förskoleverksamhet o s v. På vår förskola finn det inga föräldrar som över utnyttjar denna generositet. Alla skulle kunna motivera mycket längre dagar eftersom båda föräldrarna jobbar heltid.

För min del kan jag tycka att det är ganska skönt att slippa stressen med att pappan måste vara hemma till kl 10.30 i morgon bara för att jag ska till tandläkaren då.

Sv: Förskoletider

Skulle aldrig fungera för mig att åka och hämta barnet på förskolan, ta med det till tandläkaren, lämna barnet och åka och jobba klart. Ännu mindre för min man som jobbar 15-20 mil hemifrån.

För mig personligen så är det stor skillnad på läkarbesök/tandläkarbesök och fritidssyssla ( rida, dansa, shoppa osv).

Jag har inte min dotter på förskolan för att kunna utöva min fritidssyssla, men om jag ska till läkaren m.m under tiden jag och min sambo(pappan) studerar så är hon kvar på förskolan. Hur andra föräldrar gör är inte min sak att bry mig om.

Vi har ju diskussioner jämt om detta, men föräldrar talar inte om sånt innan liksom.
Idag hade vi en som lämnade in tider där hennes barn skulle vara kvar att äta, oavsett vad så betalar man för 15 timmar får de vara mån-ons, betalar man inte har man mån-fre 8:-11:30. Denna har sitt barn gratis, alltså ingen mat ingår.
Det får man i så fall ansöka om eller på nåt sätt meddela.
Ingen ny information utan dessa regler har varit ett bra tag

Jag tycket att det förra inlägget (alltså det du svarade på) kändes lite lösryckt från det som tråden handlade om. Tror Sputnik syftar på sk allmän förskola, som många kommuner erbjuder alla barn fr om hösten de blir tre år. Det innebär att barnen får gå kostnadsfritt tre timmar om dagen , men inte över lunch, och vad det gäller just allmän förskola så får barnet gå i den även om föräldern inte jobbar eller studerar de tiderna. Det är dock fullkomligt frivilligt om man vill delta.

Det är antagligen allmän förskola, det är gratis. Så var det hos oss också förrut, att de som gick allmän förskola gick 3 tim 5 dagar i veckan (utan lunch), men det har ändrats så nu får man välja på den tiden eller 5 timmar 3 dagar i veckan (då ingår lunch).

För mig personligen så är det stor skillnad på läkarbesök/tandläkarbesök och fritidssyssla ( rida, dansa, shoppa osv).

Jag har inte min dotter på förskolan för att kunna utöva min fritidssyssla, men om jag ska till läkaren m.m under tiden jag och min sambo(pappan) studerar så är hon kvar på förskolan. Hur andra föräldrar gör är inte min sak att bry mig om.

Håller med dig i stort sett. Sedan finns det ju alltid gråzoner, som detta med t ex komp eller "semester"; om den ena föräldern tar ut komp för att laga bilen en dag, ska verkligen den andra behöva ta ledigt för att barnet inte får vara på förskolan, till exempel? Det låter ju jätteenkelt och glasklart vid första tanken att barn inte ska vara på förskolan om föräldrarna har semester, för då tänker man sig föräldrar i solstolen med en drink lixom ;), inte en förälder som tar ut ett par semester- eller kompdagar för att ordna med nödvändigheter.

Svår nöt helt enkelt, och inte svart eller vit...

Nu utgår jag från hur jag tycker/tänker kring detta och inte de allmänna reglerna ( som är rätt stelbenta i bland ).
Men om man är i behov av en lagad bil så ser jag nog det mer som ett måste och inte som en fritidssyssla. Om man däremot tar semester för att bara hobbypula i garaget för det är ens intresse i största allmänhet, ja då tycker jag att det är fel. Men återigen så lägger jag mig inte i hur andra nyttjar barnomsorgen, utan detta är bara hur jag och min sambo agerar :)

Vi har ju diskussioner jämt om detta, men föräldrar talar inte om sånt innan liksom.
Idag hade vi en som lämnade in tider där hennes barn skulle vara kvar att äta, oavsett vad så betalar man för 15 timmar får de vara mån-ons, betalar man inte har man mån-fre 8:-11:30. Denna har sitt barn gratis, alltså ingen mat ingår.
Det får man i så fall ansöka om eller på nåt sätt meddela.
Ingen ny information utan dessa regler har varit ett bra tag

Det här förstår jag inte alls? Även 15h-barn får självklart äta på förskolan i alla fall i vår kommun.
Här har vi antingen 3h/5 dagar per vecka (då äter barnen frukost) eller 5 h/3 valfria dagar per vecka (då äter de lunch och börjar 9.15).

Jag ringde till områdesansvarig då jag skulle ansöka om tider då mina äldre barn blev "15 h-barn" och svaret jag fick där var att jag i samråd med personalen skulle komma överens om lämplig tid. Inte ett ord om att det bara skulle ingå visst antal måltider.
Tyvärr gick inte vårt tänkta upplägg igenom eftersom "vi i huset" (d.v.s. personalen:cool:) bestämt att det bara skulle finnas dessa tider att välja på.

Jag tycker själv att 3h per dag/5 h per vecka är helt värdelöst, de barn som är sena in i leken hinner knappt igång att börja leka innan de ska hem, de ska gå hem då det luktar mat och missar dagens största (i mina ögon) pedagogiska händelse d.v.s. lunchen, stressigt för föräldern om man har lång resväg till förskolan och barnen är bara där de tider det är som allra mest barn= lite tid/uppmärksamhet av pedagogerna.

Men jag förstår att det är lockande för kommunen (och kanske i viss mån förskolepedagogerna?!) då frukosten kostar mindre än lunchen och större andel barn blir "avklarade" tidigt på dagen och resten av dagen blir lugnare. Många väljer också att inte åka vissa dagar om de blir lite sena eftersom de ska vända tillbaka så pass snabbt.

Senast ändrad:

Det här förstår jag inte alls? Även 15h-barn får självklart äta på förskolan i alla fall i vår kommun.
Här har vi antingen 3h/5 dagar per vecka (då äter barnen frukost) eller 5 h/3 valfria dagar per vecka (då äter de lunch och börjar 9.15).

Det är olika i olika kommuner. Här hade vi förut "fritt" för 15timmarsbarnen - man kom överens med sin förskola om hur barnet skulle gå. Men nu är det ändrat till 3 h 5 dagar per vecka. Man kan välja fm eller em, men lunch ingår inte.

Jag vet att orsakerna är flera; dels är det en bemanningsfråga, det blir enklare att lösa detta. Dels är det säkerligen en kostnadsfråga för just personalkostnader osv. Sen har man här sagt att det är bättre för barnen rent pedagogiskt att gå flera dagar per vecka kortare antal timmar.

Det har varit protester och många föräldrar har tyckt det är dåligt. De främsta argumenten från dem handlar om den uteblivna lunchen och att det är "krångligt" att som föräldraledig med syskon lämna det större barnet bara i 3 timmar och sen hämta igen. Jag tycker personligen båda de argumenten är ganska usla faktiskt.....:crazy: Även om jag förstår att det ÄR krångligt så anser jag inte det vara ett argument i frågan.

För oss skulle 5 h 3 dagar per vecka kunna fungera att lämna stora barnet när vi sen är hemma med bebisen. 3 h per dag 5 dagar i veckan är rent praktiskt mycket krångligare. Detta beror på att vi bor 1,2 mil från tätorten och barnomsorgen. Kanske hade vi övervägt att nyttja 15 timmar (eller nyttja några timmar färre av dessa) om vi bott närmare, men vi var redan från början tveksamma till att lämna på 15timmars - för oss känns det bättre att han är hemma med oss när vi är lediga.

Det har varit protester och många föräldrar har tyckt det är dåligt. De främsta argumenten från dem handlar om den uteblivna lunchen och att det är "krångligt" att som föräldraledig med syskon lämna det större barnet bara i 3 timmar och sen hämta igen. Jag tycker personligen båda de argumenten är ganska usla faktiskt.....:crazy: Även om jag förstår att det ÄR krångligt så anser jag inte det vara ett argument i frågan.

Det har varit protester och många föräldrar har tyckt det är dåligt. De främsta argumenten från dem handlar om den uteblivna lunchen och att det är "krångligt" att som föräldraledig med syskon lämna det större barnet bara i 3 timmar och sen hämta igen. Jag tycker personligen båda de argumenten är ganska usla faktiskt..... Även om jag förstår att det ÄR krångligt så anser jag inte det vara ett argument i frågan.

Live and let live. Varför ha åsikter om andra människors argument och liv. Du vet ju inte vad "krångligt" innebär för dem.

För oss skulle 5 h 3 dagar per vecka kunna fungera att lämna stora barnet när vi sen är hemma med bebisen. 3 h per dag 5 dagar i veckan är rent praktiskt mycket krångligare. Detta beror på att vi bor 1,2 mil från tätorten och barnomsorgen. Kanske hade vi övervägt att nyttja 15 timmar (eller nyttja några timmar färre av dessa) om vi bott närmare, men vi var redan från början tveksamma till att lämna på 15timmars - för oss känns det bättre att han är hemma med oss när vi är lediga.

Exakt, det blir så krångligt för vissa att de inte lämnar barnen alls. Men de där 15 timmarna är ju till för barnet, att det ska få umgås med andra barn ett tag och få ledigt från bebisen kanske. Då är det ju inte bra om det blir så krångligt att vissa barn inte får gå. (Utom för kommunen då som slipper betala)

Jag tycker hela dagisfrågan är lite märklig. Det hela verkar gå ut på att föräldrar ska ha dåligt samvete över allting och ska skämmas lite. De flesta dagis verkar stänga klockan 17, samtidigt som föräldrarna slutar jobba, det verkar vara en närapå helt omöjlig och fruktansvärd situation att ha barn på dagis, med mycket skäll och neg och 5 minuter hit och dit. Jag ryser lite inför hösten faktiskt. (Mamma på 70-talet däremot verkade ha det helt ok, de dagisen var öppna arbetstider.)

Faktum är att jag tror jag håller med om Stockholm, kollegorna bara gapar när de hör att alla dagis i U-A verkar stänga klockan 17. Jag slutar jobba i Stockholm klockan 17... tillsammans med 6800 andra pendlare. SJ och dagispersonal i kombination kommer att bli en katastrof.

Senast ändrad:

Det har varit protester och många föräldrar har tyckt det är dåligt. De främsta argumenten från dem handlar om den uteblivna lunchen och att det är "krångligt" att som föräldraledig med syskon lämna det större barnet bara i 3 timmar och sen hämta igen. Jag tycker personligen båda de argumenten är ganska usla faktiskt..... Även om jag förstår att det ÄR krångligt så anser jag inte det vara ett argument i frågan.

Så vad kan vara ett argument i frågan då ?

vi öppnar och stänger kl 06-18 här, finns möjlighet till dispens med.
Jag anser också att vissa gånger är det svårt att förklara reglerna med 15 timmar för föräldrarna.
Men vi frågar ju inte om föräldrar ändrar tider, visst kan vi ibland undra för vi vet ju att man inom vården knappast börjar halvtolv och slutar halvfyra, men anser att det är upp till föräldern.

När jag läser såna här trådar kan jag tycka att det är ganska skönt (enklare iaf) här i Österrike. Här betalar man och sen bryr sig ingen om vad man gör dom timmarna man betalat för. Men nästan alla barn går halvdagar, jämnställdheten har inte kommit så långt här på det planet så knappt ingen mamma jobbar mer än halvtid.

Sen kan jag tycka att en del tänker lite knäpp. En svensk bekant här har sina två barn (yngsta 1,5 år) heltid trots att hon inte jobbar.

turbofling skrev:
Sen kan jag tycka att en del tänker lite knäpp. En svensk bekant här har sina två barn (yngsta 1,5 år) heltid trots att hon inte jobbar.

Det tycker inte jag är knäppt utan ledsamt att läsa :/

Jag menar att hon tänker knäppt, för barnen är det ledsamt. Iallafall för den yngre, han började heltid när han var 10 månader (fast då jobbade mamma iaf). Det äldre av barnen har ett handikap och han får mycket av sin terapi på förskolan så där är det kanske mer motiverat.

Ja, och jag skrev att jag i stort höll med dig, men lät sedan resonemanget flyga vidare litegrann ;)... Tycker att det känns som om vi resonerar ganska lika.

Senast ändrad:

Ja visst, jag förlängde bara mitt egna svar lite grann :)

Jag tror vi är rörande överens i frågan..

Live and let live. Varför ha åsikter om andra människors argument och liv. Du vet ju inte vad "krångligt" innebär för dem.
Tja, varför har du åsikter om vad jag har åsikter om? ;)

Åsikter får jag väl ha? jag presenterar dem inte för alla och envar i tid och otid, men nu skriver jag i ett diskussionsforum och där brukar jag just precis tala om mina åsikter.

Jag vet för övrigt visst vad de menar är krångligt här på vår ort, åtminstone ett flertal. För jag har personligen fått höra argumenten från föräldrar (som varit engagerad i detta) och jag har också läst i kommentarer i den FB-grupp som startades som protest mot beslutet.

Exakt, det blir så krångligt för vissa att de inte lämnar barnen alls. Men de där 15 timmarna är ju till för barnet, att det ska få umgås med andra barn ett tag och få ledigt från bebisen kanske. Då är det ju inte bra om det blir så krångligt att vissa barn inte får gå. (Utom för kommunen då som slipper betala)
Fast jag är ju inte lika övertygad om att tex en tvååring (som det handlade om när det gällde den jag talade med) verkligen HAR behovet av att umgås med andra barn varje dag just på förskolan. Jag tror behovet är större hos föräldern att bli avlastad. "Krånglet" handlade för en del om att "jag hinner ju inte vila/somna på 3 h"... Det låter i alla fall inte som att alla argumenterar utifrån barnets bästa utan utifrån vad de själva tycker vore lite "skönt".

Jag tycker hela dagisfrågan är lite märklig. Det hela verkar gå ut på att föräldrar ska ha dåligt samvete över allting och ska skämmas lite. De flesta dagis verkar stänga klockan 17, samtidigt som föräldrarna slutar jobba, det verkar vara en närapå helt omöjlig och fruktansvärd situation att ha barn på dagis, med mycket skäll och neg och 5 minuter hit och dit. Jag ryser lite inför hösten faktiskt. (Mamma på 70-talet däremot verkade ha det helt ok, de dagisen var öppna arbetstider.)
Här stänger de inte kl 17, behöver barn vara kvar längre (vilket ju gäller många familjer). Och jag tycker ingen behöver skämmas för att använda barnomsorg - den är ju till för att våra barn ska ha någonstans att vara när vi jobbar.

Däremot förundras jag över att man går hemma som föräldraledig med bebis och KRÄVER att ens 1-2-3åring SKA få gå på förskolan exakt just de 15 timmar som just passar MIG bäst...

Liknande trådar

Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 828
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 885
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 098
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar