Förskolepersonal

kamomillo

Trådstartare
Jag blir så nyfiken på vad ni föräldrar tycker att ni kan kräva av barnomsorgen???
När jag läser här är det uppenbart att föräldrar har väldigt olika krav.'
Vi ska inte försova oss,
Vi ska Alltid lyckas klä barnen perfekt (oavsett vilka kläder barnen har med sig)
Vi ska ha datorer till barnen,
Vi ska vara ute massor/ inte vara ute när det är dåligt väder.
Vi ska se till att Alla barn fått i sig maximalt med BRA mat, oavsett vilken mat köket serverar.
Inget socker, inget fett.
Vi ska helst ha öppet dygnet runt.
Vi ska inte påpeka när föräldrar går hem och är ledig, och ändå lämnade barnen hela dagen på förskolan.
Vi ska... Vi ska.. Vi ska... trolla med knäna!:crazy:

VI ÄR BARA MÄNNISKOR!!!! och dom flesta av oss ÄLSKAR våra barn och vårt jobb!!! Vi slår knut på oss själv för att göra era underbara barns vistelse hos oss så bra som möjligt!!!

Jag har lyckan att jobba på en underbar förskola, med underbara barn och föräldrar:love: Vår dialog är på topp, och jag går sällan hem med känslan av att inte kunnat uppfylla dom flesta krav.
Men jag skulle inte söka mej till en annan förskola.....

Snälla svara! jag vill gärna ta del av hur ni tänker!!!

* Jenny *

Sv: Förskolepersonal

Vi ska inte försova oss, Tja inte varje dag, då skulle jag nog bli en aning irreterad, men någon gång händer det oss alla! ;)

Vi ska Alltid lyckas klä barnen perfekt (oavsett vilka kläder barnen har med sig) Nej, men jag vill inte få en utskällning avg kläder när det i slutända visar sig att personalen inte ens har titta på barnets hylla, men det har bara hänt vid två tillfällen och jag fick ursäkt tillslut vid båda.

Vi ska ha datorer till barnen, Nej tack helst inte, visst någon gång ibland vid särskilda tillfällen, men dagligen? Nej verkligen inte!

Vi ska vara ute massor/ inte vara ute när det är dåligt väder. Ute så mycket det är möjligt, men självklart ska man inte vara ute i flera timmar vid -20 grader eller snö och regnstorm.

Vi ska se till att Alla barn fått i sig maximalt med BRA mat, oavsett vilken mat köket serverar. Vilken slags mat som serveras brukar vara bättre att diskutera med rektor/chef och matpersonal, däremot vill jag gärna veta om barnet har ätit bra eller dåligt, dvs i mängd så jag vet om jag kanske ska stärka upp mellanmålet när vi kommer hem.

Inget socker, inget fett. Normala mängder med socker, men glass varje vecka ser jag ingen andledning till, fett är bra för småbarn!

Vi ska helst ha öppet dygnet runt. Det är ju snarare en fråga till politikerna än till förskolan.

Vi ska inte påpeka när föräldrar går hem och är ledig, och ändå lämnade barnen hela dagen på förskolan. Nja händer det en gång så kanske det finns en andledning till det, men gång på gång så tycker jag att det är bra att förskolan reagerar.

På det stora hela så är jag väldigt nöjd med våran förskola, helt suverän personal som gärna hjälper till att lösa det mesta, tex i dag så var det helt okej att jag lämnade 30 min tidigare eftersom jag körde dottern till skolan och annars skulle ha fått lov klä på båda barnen, skjuts dottern, åka hem, klä av, vara inne 10 min och sedan klä på igen för att åka till dagis. Men å andra sidan så går sonen på förskolan mellan 9-14 fyra dagar i veckan och är ledig från midsommar till augusti varje sommar och alla andra skollov så jag är rätt säker på att de tycker att han får tillräckligt med hemma tid ändå. :angel::D
Sen har jag ett jobb som är väldigt flexibelt och det är de medvetna om, det innebär även en hel del åkande och att jag faktiskt kan befinna mig lite var som helst... ;)

Vi är riktigt nöjda med förskolan som dottern går på. Hon började i augusti och på hennes avdelning är det 13 barn och 3 fröknar.

Vi har inte haft några problem alls. Vi har daglig kontakt med personalen, de informerar om hur dagen vart och om något särskilt hänt.

Jag känner att jag kan lita på personalen att de klär min dotter rätt. De sa t ex till i vintras när det blev riktigt kallt att dottern frös om händerna och behövde ett par extra vantar i dem som hon hade. Även att mössan hon hade inte var bra då den åkte upp över öronen och de fick dra ner den stup i kvarten.

I början efter inskolning så fick vi varje dag veta hur mycket hon ätit och sovit, nu säger de bara till om det avviker från det vanliga, vilket känns bra!

Ang socker så var det vi föräldrar som beslutade att när barnen fyller år så bjuder varje barn på frukt, ingen glass. De har ätit glass en gång bara under denna tiden och det är helt ok.

Jag känner även att jag kan lita på personalens omdöme när det gäller att stanna inne vid dåligt väder. Har hänt några dagar nu under vintern, dels när det var glashalt på hela gården och dels när det snöade och blåste kallt. Dottern går på en småbarnsavdelning 1-2 åringar.

Vi har inte haft något alls att klaga på :)

Vi har nog inga större krav egentligen, eller vi har inga krav alls. Det viktiga är att jag och barnen känner oss trygga med personalen och att de ser till att mina barn mår bra i deras omsorg.
Dotterns dagis är jag toppnöjd med. Sonen har precis börjat inskolning på ett annat dagis (han fick inte plats på dotterns) och än så länge känns det bra även om det tar ett tag innan vi alla har lärt känna varandra.

Personalen berättar alltid vid hämtning om hur dagen har varit, om de hittat på något speciellt, vad hon ätit och hur mycket, om hon sovit och hur mycket samt och det behövs något extra.

Föräldrar som lämnar innan utsatt tid och stannar kvar efter sin tid. De som har tid 9-15 kommer 8.45 och går 15.15.
Föräldrar som gång på gång hämtar efter att förskolan har stängt, utan att verka skämmas det minsta.
Föräldrar som varken sjukanmäler eller hör av sig igen när barnet är friskt och sen dyker upp 9.30 och tror att vi har gjort specialkost just till deras barn.
Föräldrar som aldrig har extrakläder till sina barn.
Föräldrar som aldrig lämnar igen lånekläderna.
Föräldrar som inte har tillräckligt bra utekläder till sina barn. Barnen får gå kalla och/eller blöta.

Ja det var väl det som hände idag. En annan lista en annan dag.

Tråkigt att höra att ni uppfattar det så :(. Jag hoppas, hoppas att "mina" dagisfröknar skulle ha gott att säga om oss, trots att vi såklart också missar ibland. Det kan diffa på 10 minuter vid lämningen, beroende på hur påklädningen gått... åt båda hållen, fast oftast är jag ca 5 minuter sen. Jag hämtar i tid, kommer en kvart innan, men ibland kanske vi föräldrar pratar några minuter i kapprummet. Jag brukar inte veta vad klockan är när vi går ut genom dörren, men jag upptar ju inte fröknarna den extra tiden.

Jag har den yttersta respekt för dotterns förskollärare, och frågar dem ofta om råd med kläder etc. Frågar om det var lagom med kläder, kollar om de tycker att jag skall köpa overall eller delat (vad som är enklast för dem). Jag hoppas det inte uppfattas som tjatigt utan som att jag bryr mig om deras åsikter. Det är svårt att göra rätt som förälder också ... Både jag, maken och dottern älskar 'vårt' dagis och de underbaar människor som jobbar där, och de tar så väl hand om vår skatt att hon ofta inte vill komma hem :D

Jag är bara super nöjd med vår förskola, jag har inget negativt att säga om någonting vad det gäller personal, tider, mat, utevistelse eller något annat.

Det bästa är nog att jag känner att vi är så välkomna, och vi får gärna komma in och ta en kopp kaffe och prata en stund när vi hämtar barnen.
Jag har min dotter på en privat förskola med arbetsplikt, så det blir ju lite annat då, alla känner alla på ett annat sätt.

Den förra förskolan kunde jag känna att de ibland slet min dotter ur armarna på mig när jag kom och nästan knuffa mig ut genom dörren igen och jag fick höra att "de inte hade tid" att titta genom korgen med extra kläder utan tog bara det som låg överst, kändes rätt meningslöst att se till att det fanns kläder för alla väder och tillfällen då.

Vi har precis, för ett par veckor sedan bara, skolat in dottern på förskolan.
Innan dess gick hon hos dagmamma och jag är nog lite färgad av det.

Men jag vill att de är ute så mycket som möjligt.
Naturligtvis förstår jag att det inte är så roligt nu när det har varit kallt och massa snö, men jag hoppas de kommer vara ute mycket nu i vår. Jag har i alla fall sett att de nästan jämt är ute och att de också är ute mycket på utflykter. :laugh:
Det har varit en gång jag gått förbi då de var inne och då var det -15 grader ute.

Sedan vill jag ha en bra dialog. Att man kan fråga om saker utan att få undvikande svar, kunna säga till om det är något man tyckt verkat fel och att man kan diskutera det och att personalen säger till om det är något som har hänt och om det saknas kläder etc.

Men annars så litar jag att personalen är så bra utbildad att de kan ta hand om barnen på bästa och vet hur de skall hantera olika barn.

Alla kan försova sig någon gång.

Glass då och då tycker jag inte är så fruktansvärt.

Datorer eller inte lägger jag mig inte i. Det är helt ok om de vill använda det i det pedagogiska arbetet.

Och har vi inte lagt dit kläder att byta med, så kan jag ju inte klaga på att barnet är dåligt klätt.
Men, som sagt, jag uppskattar om de säger till om det eller sätter upp en lapp så vi kan komplettera det när vi lämnar nästa gång.
Jag är lagom tankspridd så jag tänker ibland inte på att ta med en extra varm tröja.

Jag är överlag väldigt nöjd med sonens förskola. Vad gäller sockerpolicyn är jag dock inte nöjd för fem öre, då antalet söta mellanmål under en månad är stort och jag gärna skulle se mindre sylt, kräm, glass och kakor.

Jag vill att barnen ska vara ute så mycket som möjligt och jag har aldrig haft anledning att klaga på den punkten. Personalen är kompetent, trygg och trevlig. Det råder en god stämning på avdelningen och sonen älskar sitt "dagis".
Datorer tycker jag det räcker gott att föräldrarna itroducerar för sina barn, men det står en gammal mackapär från 90-talet på storbarnsavdelningen (där sonen går numera) och det stör mig inte. I stort litar jag på personalens omdöme och det är nog bara maten jag inte varit nöjd med under de år som sonen gått i förskolan. Det finns värre saker än att ungen har "fel" täckbyxor på sig eller går för varmt klädd. Sonen säger ifrån om det känns obehagligt och det har aldrig varit några problem.

Jag ger vår förskola 8 av 10 i betyg. Det lagas mat på förskolan, med mestadels ekologiska råvaror. De är utomhus stora delar av dagen, personalen respekterar föräldrarnas önskemål och jag har aldrig tvivlat på deras förmåga att ta hand om min son.

Va skönt att ni som svarat verkar rätt nöjda!
Barnomsorgen är ju så viktig! ibland har vi ju hand om barnen fler vakna timmar än vad föräldrarna har.
Föräldrarna måste ju kunna känna förtroende för att vi ALLTID gör vårt bästa för era barn under dagarna.

* Jenny *

Föräldrar som lämnar innan utsatt tid och stannar kvar efter sin tid. De som har tid 9-15 kommer 8.45 och går 15.15.

Det där med hämttider har jag funderat på. Min dotter och några andra 15-timmare går till 13.45 enligt schema. Vi föräldrar kommer dit 13.45 och vi är då ute från dagis 14.00 efter pottkissning, påklädning etc. Men det låter som att på vissa dagis ska man komma en kvart innan utsatt schematid och vara ute på klockslaget? Personalen väcker barnen ur lunchvilan 13.45, så det är ingen vits att komma tidigare heller.. Vad är det som gäller egenligen rent generellt? :)

Vi ska inte försova oss, Men det ska väl helst ingen? Klart det blir konsekvenser om man ska lämna på dagis kl 7 och ingen är där för att de försovit sig? Föräldrarna har ju också jobb. Självklart kan det hända, men man får nog ta att folk blir irriterade, faktiskt. Inte blir de glada på mitt jobb om jag kommer försent pga av försovning....
Vi ska Alltid lyckas klä barnen perfekt (oavsett vilka kläder barnen har med sig) Inte perfekt, men man önskar ju att personalen kollar vad barnet har med sig och även kollar av när 5 åringen har klätt sig själv, speciellt när det är mellenväder och det finns flera olika uppsättningar att välja på....
Vi ska ha datorer till barnen, inte alls nödvändigt
Vi ska vara ute massor/ inte vara ute när det är dåligt väder. Gärna ute mkt men inte i absurdum.
Vi ska se till att Alla barn fått i sig maximalt med BRA mat, oavsett vilken mat köket serverar. Vårat dagis har egen kock och vi är mkt nöjda med maten, dock inte med mellanmål mm som är alldeles för sockriga med mkt fika, glass mm.
Inget socker, inget fett. Lite socker och gärna bra fett
Vi ska helst ha öppet dygnet runt. Vårat dagis är öppet 7 - 16.50, vilket är i minst laget...men vi är i övrigt nöjda.
Vi ska inte påpeka när föräldrar går hem och är ledig, och ändå lämnade barnen hela dagen på förskolan. Är ni säkra på att de är lediga? Jag som lärare är inte alltid ledig fast det är lov, ibland måste jag jobba ändå. Har aldrig haft problem med det på förskolan...
QUOTE]

Jag har min dotter på ett koperativ och hon älskar sin förskola MEN vi kommer inte att välja den formen igen om det blir fler barn pga av öppettiderna och intrigerna bland personalen.....Min karl är ordförande och det har varit som att ha ett halvtidsjobb extra att bara hantera personalen

Föräldrar är också bara människor som vill sitt barns bästa sedan finns det säker massa otrevliga föräldrar MEN det görs också en del "misstag" på förskolan. Självklart har man som förälder rätt att "klaga", sedan blir det kanske inte alltid till rätt person, vilket i sig är fel.

Jag blir så nyfiken på vad ni föräldrar tycker att ni kan kräva av barnomsorgen???

Jag vill känna mig trygg när jag lämnar det käraste jag har på förskolan. Trygg i förvisningen om att personalen får mina barn att känna sig välkomna och omtyckta och vårdar dem på bästa sätt.
Precis som jag gör med andras barn jag ibland har ansvar för.

Vi ska inte försova oss,

Vi lämnar ju så pass sent att det aldrig någonsin hänt oss. Men det är klart att det får efterverkningar för våra egna jobb så det är bra ju mer sällan det händer.

Vi ska Alltid lyckas klä barnen perfekt (oavsett vilka kläder barnen har med sig)

Finns "rätt" kläder tillgängliga så ska de självklart användas. Annars uppskattar jag som förälder väldigt mycket om jag får ett påpekande om att något i barnens utstyrslar fattas. Då ser jag till att få det fixat omgående.

Vi ska ha datorer till barnen,

För mig är både datortid och dvdfilmsvisande något jag överhuvudtaget inte uppskattar på förskolan. Vi har båda delarna lätt tillgängliga hemmavid men vi har sällan en grupp av barn eller allt det material som förskolan har här hemma.
Jag ser hellre att barnen interagerar med andra barn än sitter vid en skärm när de går på förskola.

Vi ska vara ute massor/ inte vara ute när det är dåligt väder.

På vår förskola är barnen oftast ute två ggr per dag men många gånger 3 ggr per dag. De dagar de bara varit ute en sväng eller inte alls är ett fåtal och det är också sådana dagar där jag själv skulle ha valt att vara inne med barnen. Jag är SÅ NÖJD över möjligheten till utevistelse och vi har själva skänkt material för att göra förskolegården så aktivitetsrik som möjligt.

Vi ska se till att Alla barn fått i sig maximalt med BRA mat, oavsett vilken mat köket serverar.

Vi har eget kök på förskolan och jag är väldigt nöjd med kvalitén på maten!

Inget socker, inget fett.

Fett är bra för ungar och vi grinar inte för att barnen får en glass soliga dagar (när man själv är sugen) eller ett glas julmust vid julfirandet.
Vi har bra mellanmål (inga sockerstinna krämer), barnen får bär i filen och det är mycket frukt som erbjuds.

Vi ska helst ha öppet dygnet runt.

Våra barn går bara halvtid så det är helt onödigt för oss. Däremot bör förskolan ha öppet sådana tider att det är möjligt för föräldrarna att jobba.

Vi ska inte påpeka när föräldrar går hem och är ledig, och ändå lämnade barnen hela dagen på förskolan.

Jag tycker egentligen inte att det är förskolepersonalens sak. Det är barnen de har ansvar över och inte föräldrarna.
Jag brukar tänka som så att om man som förälder vill slippa ha sina barn hemma så mår nog antagligen de barnen bättre på förskolan än hemma....:cry:

Senast ändrad:

Personalen på dotterns dagis är helt underbara! Det finns absolut inget att klaga på som har hänt under dotterns tid på dagis. Dom har bra kost! Reagerade lite när dom serverar julmust/påskmust till 1-åringarna, men sa inget.
Dom är ute mkt vid bra väder och inne vid dåligt. Har aldrig mött dottern med dåliga kläder så länge jag ser till att det finns bra kläder, dock förväntar jag mig att dom sätter på dottern vantar och mössa tex när det är -10 ute!

Återigen är dom underbara på dagiset, det enda som har hänt är att öppningspersonalen har försovit sig några gånger, vilket inte är kul för någon!

dessa "krav" har jag:
Min son ska verka trygg där med personal som bryr sig och ser honom

Daglig utevistelse även om det bara blir en kortare stund. Vi går alltid ut hemma oavsett väder, åtminstonde en stund. Man behöver frisk luft för att fungera.

God hygien (blöjbyten, handtvätt osv)

Jag ser dagis som ett komplement till hemma. Det är bra för honom att få träffa andra barn och vuxna. Det är lätt för föräldrar att ha krav att barnen ska vara ute en massa och göra en massa på förskolan lite för att slippa göra det själv.

Min son är 20 mån och går ca 15/h i veckan på dagis. Jag känner mig helt trygg att lämna honom där även om jag ibland har synpunkter på att de tex är dåliga på att gå ut med barnen ibland. Men de har blivit bättre!

Förresten finns de där förväntningarna du har tagit upp på alla yrkesgrupper!! Det är långt från bara på förskolepersonal!
Jag menar.. hur ok vore det att tex busschauffören försov sig så ingen kunde ta sig till jobb/skola. Vårdpersonal förväntas kunna trolla och bota alla och hjälpa alla direkt trots ringlande köer...

Jag har inte min son på dagis än men jag tycker det känns skitläskigt att lämna på förskola sen allt man läst om allt gnäll o missnöje bland personal och föräldrar.

Hoppas verkligen det är en bra förskola vi hamnar på :)

Senast ändrad:

Jag tror inte att du ska behöva känna att det är skitläskigt att lämna bort ditt barn! Du ska veta att vi personal gör allt vi bara kan för att barnen ska ha det bra på dagarna!!!

Och jag vill absolut inte vara en gnällig personal:crazy:
Jag verkligen älskar mitt jobb, och att jag ställde frågan om era krav var faktiskt för att bli ÄNNU bättre på att ta hand om både barn och föräldrar.

Jag har barn men har haft farmor som barnomsorg (20 år sedan) och mycket förändras med åren.
Jag har gästspelat som assistent på en skola i 3 år, Före det var vi "dagbarnvårdare i lokal (dvs. dagisverksamhet som vi på 2 pers skötte allt. städ mat snöskottning osv.) och mycket nytt har hänt på dessa år.

Tex att det är så petigt med tider... och att man är noga med att föräldrar inte "går hem och är ledig" när barnen är hos oss. Sånt var det inte lika viktigt med för några år sedan.
Mitt enda mål med denna tråd var att sätta mej in i vilka krav vi har på oss.

* JENNY *

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar