Forskning ang. hästar och kyla?

Sv: Forskning ang. hästar och kyla?

det tror jag inte, av mina så har den mest frusna betydligt mindre päls. trots att dom täckats ungefär likadant under hösten.

så jag tror det till stor del ligger i generna, vissa hästar får ingen riktig varm och go vinterpäls samma hur mkt dom fryser mens andra sätter så mkt päls att dom står och svettas.

Det hänger inte enbart samman med hur tjock päls hästen har, utan också hur envetet ägaren vill täcka sin häst redan på ett tidigt stadium. För hästar som går mycket med täcke får ett handikapp i sin hårrem, när pälsen inte kan resa sig och bilda det skydd som de själva kan prestera naturligt.

Generellt så är ju hästarnas luftvägar mycket längre än våra. Därför kan man inte jämföra när det gör ont för oss att andas, eftersom hästarna hinner värma upp luften innan den når lungorna. :)

Sen har jag funderat på något som varit uppe på diskussion, det här med att hästar inte förlorar värme genom halsen och därför är halstäcken onödiga. Men samtidigt är det ju där de svettas mest. Men det måste väl vara så att den värme som lämnar halsen inte spelar nån roll? Eftersom där inte sitter några viktiga organ osv? Alltså att det mycket väl är så att hästen förlorar mycket värme där - eller bara överskottsvärme? Men det spelar ingen roll så länge den är varm om mage och rygg.

när jag köpte hästen som 5 åring gick han fortfarande hos uppfödaren, det var oktober och riktigt ruggigt. hästen hade varken täcke eller päls att tala och var givetvis rätt kall. så nix, bortklemad som unghäst har han absolut inte blivit, snarare tvärtom!

när jag köpte hästen som 5 åring gick han fortfarande hos uppfödaren, det var oktober och riktigt ruggigt. hästen hade varken täcke eller päls att tala och var givetvis rätt kall. så nix, bortklemad som unghäst har han absolut inte blivit, snarare tvärtom!

Nu pratar inte jag om huruvida hästen är bortklemad som ung eller inte, täckar du hästen mycket och tidigt säg på sen sommaren så trycks hårremmen ner och då försvinner det skydd som håret skapar ner till huden genom att strået lägger sig ner. Jag som har en eksemhäst märker av det här ganska tydligt, även om hästen i allmänhet har en väldigt tjock päls så blir han kall vid låga minusgrader. Det hänger just samman med att han måste gå täckad hela sommaren och långt in på hösten.

Jag har svårt att tro att hästen förlorar förmågan att resa pälsen vid behov för att den varit täckad. Jag är dock inte sämre än jag kan ändra mig.

Om du täckar tillfälligt så är det sällan problem, men för en häst som har täcke på sig dag ut och dag in, vecka efter vecka får dom problemen.

På Island går ju te x hästarna ute, de som rids vintertid står på stall just därför att sadeln trycker ihop rygghåren och på så sätt försvinner skyddet som normalt finns. OM en sådan häst skulle släppas på vila efter en träningsperiod under vintern, skulle man avvakta ett par veckor och låta hästen stå kvar på stall för att pälsen ska få repa sig och återgå till lite mer "ståpäls"

det stämmer inte. om mina hästar står på stallgången utan täcke när det är kallt så reser dom all päls utan några som helst problem. snabbt går det också, inte länge dom ska stå nakna för att pälsen ska stå rakt ut.

varför skulle den förmågan gå förlorad?? det är ju som när vi människor får gåshud. och vi har nästan alltid kläder på oss. ett täcke trycker förhoppningsvis inte som en sadel+ryttare heller för den delen.

islandshästar har iofs en sån extrem päls, det går ju inte riktigt att jämföra med "vanliga" ridhästar typ halvblod. så kanske att det är så för isisar och andra hästar med ovanligt lång päls?

Varje strå har en liten muskel, och den blir hämmad och orkar inte resa håret om den utsätts för tryck av te x en sadel eller täcke under en längre tid. Det finns en studie på detta, ska se om jag hittar den. Har varit uppe förut i det här forumet.

jo, men som sagt så fungerar detta fortfarande på mina hästar trots tjocka täcken (ja när man tar av täcket då såklart)! :)

dock låter det väl sannolikt att det krävs mer "styrka" för att resa en 10 cm lång päls som har plattats till än en 1-2 cm lång päls.

delvis kl;

Jag har märkt att min häst blivit mer och mer ovillig att lyfta på hovarna vid skötsel nu när det varit så himla kallt.
Märker inget vid ridning, verkar inte speciellt ömfotad eller annars påverkad (snarare mycket piggare och busar på i hagen).
Det är hans andra vinter som skodd och förra vintern var ju inte alls så kall. Han har både snösulor och brodd och trivs annars mycket bra med det.

Någon som upplevt något liknande och har någon teori? Frusen om hovarna? Tips om vad jag skall göra? ( Ska ha upp det med hovslagaren nästa gång h*n kommer)

mvh

Kia

Delvis KL

Fast det finns fullblodshästar med mycket tjock tät päls, och andra som knappt sätter vinterpäls att tala omm det kan variera mycket mellan individer och verkar delvis i alla fall genetiskt. Men det jag undrar är om man forskat när det gäller olika tjocka/täta pälsar, om hästen helt enkelt sätter den päls den behöver eller om vissa tål kyla mindre, dvs de som har mindre tät och ullig päls.:confused: Eller varför det skiljer och vad det innebär?

Hur mycket päls de sätter styrs ju också av ljuset (eller avsaknaden av ljus) men om man jämför flera i samma stall kan det ju ändå variera kraftigt hur mycket päls de sätter.

En ren gissning från min sida. Men om man skulle se till var rasen en gång uppstod och till vilket syfte, kan man kanske hitta ett litet svar på den genetiska förmågan att hålla sig varm.
En fullblodsarab som en gång framavlades i varma delar av världen, borde ju ha en sämre förmåga att hålla sig varm, än tex ett svenskt kallblod. Visserligen har araben funnits länge i kalla delar, men om de fysiska förutsättningarna är djupt inavlade (som förmågan att hålla sig sval borde vara på en arab) är det nog bara vid medveten avel att få tillbaka värmeförmågan som detta förbättras.

Jag tycker annars frågan ska delas i två. När är det olämpligt att ha hästar ute, och när är det farligt att rida/köra (alltså anstränga) hästen.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar