Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Sv: Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Den fråga jag har haft svårast att bemöta är frågan om parasitproblem hos kravdjur. Rutinmässig avmaskning inte är tillåtet inom KRAV och eventuell behandling måste anmälas och karenstiderna är fördubblade gentemot vanligt praxis som livsmedelsverket anammar. Vissa bönder anser att detta är ett problem när det kommer till djurets välfärd, några har tom haft problem med att få medicinering mot innre/yttre parasitangrepp godkända. Varför är det så här och vad kan man göra för att förebygga och eliminera problemet?

De preparat som finns på marknaden är kemiska bekämpningsmedel och är mer eller mindre skadliga för miljön . Preparatet bryts inte ned helt utan följer med träcket. Det finns olika typer av avmaskningsmedel på marknaden, en vanlig grupp är de s.k makrocykliska laktonerna ex avermectinerna (ivomec etc) Dessa medel dödar både nematoder och insekter. Denna grupp är inte att föredra då den fortsätter att vara aktivt även efter att djuret har gödslat. Ett förbud mot rutinmässigt avmaskande är ur miljösynpunkt viktigt, och det är heller inte bra med tanke på risken av resistens mot de preparat som idags läget finns på marknade.

Men det åligger också i vårat ansvar att inte djurens välfärd hamnar i kläm. Djur i det vilda strövar på stora ytor och har tillgång till en större växtflora. När vi människor ändrar deras förutsättningar och tränger in dom i små utrymmen får det konsekvenser. Parasittrycket blir onormalt stort och djuret hindras från att bete sig naturligt. Att ha stora betesområden och kunna växla hagmark är därför mycket bra för parasittrycket.

Kanske subventionerat pris för träckprovtagning vore ett sätt att kunna reglera problemet, att upptäcka problemet tidigt innan djurena blir sjuka är viktigt men också ur bonden utgångsläge dyrt. Djur som blir sjuka av parasiter får problem som hosta av lungmask, diarrè av mag/tarmmask eller koccider eller är blodfattiga pga magmask. Dessa djur har kommit så långt i förloppet så att de blir akut sjuka och ska naturligtvis genast behandlas.

Planering av användning av betet är en viktig del i kampen mot parasiter, lantbrukaren bör lägga upp en plan för de olika djursgrupperna.En bra betesplanering gör att betesmarkens avkastning uttnyttjas optimalt samtidigt som parastiterna missgynnas. Första gångbetare bör få parasitfria marker eftersom dessa förökar parasiter i större utsträckning än äldre djur som hunnit bli mer resistenta mot parasiter klarar sig bättre på beten med större tryck. Ett välkomstbete som är parasitfritt bör generellt inte ha ha betats av samma djursort året innan. Växelbetning och sambetening är två mycket goda sätt att förbygga problem, man kan även kombinera dessa och få ett ännu bättre resultat. Att sambete olika djursorter gör att beläggningen blir mindre om man räknar djuren för sig, dessa äter olika växter och avbetningen blir bättre.

En tanke som funnits med hos mig är hurvida våra vilda/ferala släktingar endast klarar sig så pass bra mot parasitangrepp genom de stora ytorna de rör sig på eller om tillgången till en annan växtflora kan ha ett finger med i spelet. Alla som har egna djur märker hur djur som har tillgång till olika sorters örter väljer olika växter beroende på årstid/tidpunkt. Ett flertal forskningsprojket pågår idags läget. Bla finns det försök med att använda tanninhaltiga växter som avmaskningsmedel, detta har haft effekt hos får på Nya Zeeland. Svenska försök har hittills visat att tanninhalten i vanlig käringtand inte räckte för att få någon effekt. Denna forskning känns högaktuellt då ett vanligt problem med får i sydsverige är just resistens mot avmaskningsmedel.

Ett annat pågående försök är med svamphyfer som fångar masklarverna i gödslet.

Den rutinmässiga avmaskningen som skett i Sverige har gett konsekvenser. De dynglevande insekterna har de senaste femtio årena blivit färre i norra Europa. Många arter har försvunnit och de flesta har minskat i population. 26 arter av dynglevande bladhorningar finns på listan av hotade arter i Sverige. Att bevara mångfald och ett bilogiskt rikt djurliv är en av stöttepelarna inom KRAV. Av det jag har lärt mig på den här kursen har jag blivit säker på att detta problem bör och kan lösas på annat sätt än med kemiska bkämpningsmedel. Lösningen tror jag ligger i hemligheten av vad djur med för högt paraitinnehåll väljer att äta. Man bör inte ringakta ett djurs instinkter och mer forskning om örtpreparat och dess påverkan på parasiter behövs.

Mumin

Snälla Mumin,

om det nu är så att du vet kan du väl dela med dig lite mer redan nu. Anledningen att det är viktigt för mig är att jag efter träckprov fått reda på att min nyimporterade ettåring har stora mängder spolmask och måttliga mängder blodmask. Därför fick jag rådet att avmaska med ivemectin.

Om det nu är så att jag på detta sätt inte blir av med spolmasken vill jag veta det innan jag släpper henne i beteshagen. Dessutom var en av anledningarna till mitt träckprov att hon har synliga besvär av spolmasken varför det är viktigt att åtgärda den NU. Så om du vet mer, hjälp mig istället för att bidra till att hon får gå obehandlad längre än nödvändigt. :bow:

Jag har inte läst ridsport. Men att det finns ivermectinresistens hos spolmask är inget nytt. Det har kommit en hel del rapporter de senaste 5 åren om besättningar där bara 30
40 % av djuren blir fria från masken efter ivermectinbehandling. Men i andra tar det till 90-100 %. Det är inget konstigt med det, pekar bara på vikten av att avmaska strategiskt.

Däremot tror jag inte någon med tyngd kan påstå att ivermectin aldrig fungerat på ascaris. Det finns jättevackra experiment från 80talet som visar effekten. Just då var den frågan het varför man utförde flera noggranna försök. Möjligen fanns det dock enstaka resistenta stammar redan 1982. HH

Jag skulle följa vet inrådan och avmaska givetvis. Men kanske göra ytterligare ett träckprov efter ett tag och hålla uppsikt.
HH hade bra saker att säga om ärendet.
Själv vet jag inte mer om ämnet just nu utan får också snällt sitta och vänta på artikeln :smirk:
Önskar jag kunde hjälpa dig mer än så.

Mumin

Jag skulle följa vet inrådan och avmaska givetvis. Men kanske göra ytterligare ett träckprov efter ett tag och hålla uppsikt.
HH hade bra saker att säga om ärendet.
Själv vet jag inte mer om ämnet just nu utan får också snällt sitta och vänta på artikeln :smirk:

Mumin

Men tar ivomectin inte spolmask överhuvudtaget har jag ju just avmaskat till ingen nytta med allt vad det innebär...

jojo men jag skulle följa de rådande rönen och inte den ev kommande forskningen. Du har inte mkt att förlora om sin häst redan mår dåligt av parasiter. :crazy:
Men som sagt kanske kolla masken igen sen efter någon vecka och har inget hänt får man kanske då söka mer hjälp.
Vet inte själv vad artikeln kommer att säga. Människor har olika sätt att formulera sig också så jag väntar med spänning.

Någon som vet när nästa nr släpps av ridsport????
Mumin

jojo men jag skulle följa de rådande rönen och inte den ev kommande forskningen. Du har inte mkt att förlora om sin häst redan mår dåligt av parasiter. :crazy:
Men som sagt kanske kolla masken igen sen efter någon vecka och har inget hänt får man kanske då söka mer hjälp.
Vet inte själv vad artikeln kommer att säga. Människor har olika sätt att formulera sig också så jag väntar med spänning.

Någon som vet när nästa nr släpps av ridsport????
Mumin

Men för bara en stund sedan visste du ju att forskningen visat
att ivomectin aldrig haft effekt mot spolmask. Hur kan det spela någon roll hur man uttrycker det. :confused:

Jo men man ska vara lite källkritisk , än så länge är det bara hörsägen. Tills man får något på papper och signerat ska man aldrig ta något för givet:angel:

Men spännande tycker jag det är.
Vad jag har läst om spolmask verkar det som om den största risken ligger i att sprida smittan vidare.

http://www.sva.se/static/559.html

" Spolmasken Parascaris equorum förekommer allmänt hos föl och unghästar, men sällan hos friska, vuxna hästar. En immunitet utvecklas redan omkring ett halvt år efter infektion. Typiska symtom på spolmaskinfektion är att fölungarna är bukiga och lite ruggiga, med begynnande gallor. "

Förstod du inte vad jag menade? Att det inte beror på tidningen i sig utan den som skrivit artikeln

Mumin

Jag tror det är mer om det som står i artikeln passar dina åsikter eller inte.

Nej det beror på om jag vet att artikelskrivaren är påverkad eller inte. Om denne kan hålla en vettig argumentation utan egna personliga intressen. Som ex Dr bowkers hovforskning. En enanstående veterinär med meriter som forskar och skriver för att syfte. Lösa hovproblem. Han baktalar ingen, han dömmer ingen, han bedriver heller ingen hetsjakt på någon specifik grupp.
Hans arbete läser jag och tar in.

Artiklar i Aftonbladet oavsett ämne och annat arbete gjort där ett ställningstagande redan funnits/finns är i mina ögon underhållningsvärde endast

Finns gott om artiklar som jag tycker är superba även fast de skiljer sig från mina åsikter

Mumin

Neguvon vet. (Metrifonat)
Receptbelagt pulver.
Full effekt mot spolmask. Full effekt mot magmask om dosen upprepas. Ingen effekt mot lilla blodmasken. Ges på samma tider som Axilur vet. se ovan.
Karens slakt: 0 dygn. Dosering se bruksanvisning.

Axilur vet. (Fenbendazol)
Receptfria pasta, mixtur eller granulat.
Full effekt mot stora blodmasken, spolmask, springmask, lungmask och bandmask. Full effekt mot fölmask/trådmask om dosen ökas.
Ingen effekt mot lilla blodmasken.
Ges några dagar före betessläpp och sedan var 8 vecka under hela betestiden.
Karens slakt: 14 dygn. Dosering se bruksanvisning.

SPOLMASK

Vid misstanke om kraftigt parasitangrepp ges endast 1/2 till 3/4 av avmaskningsmedlet för att undvika förgiftning och förstoppning från de döda maskarn. Efter ca 14 dagar avmaskar man igen då med full dos.

http://hem.passagen.se/anns/avmaskht.html

kolla upp det bättre, kanske dessa kan vara alternativ.

Mumin

kl

Jag hade en märr född 03 som visade resistens mot ivermectin mot spolmask, hon had som föl o unghäst varit maskad enl alla konstens regler , men med ivermectin prep....Och jag lovar er att det var MASK...i 10 dar sket hon mellan 100-150 spolmaskar om DYGNET ( har bildbevis) trots detta så såg hon inte vedervärdig ut, utan mer som en 6-8 månadrs fölis på vintern, men med hosta som inte ville ge sig....att maska henne var ju inte det första jag tänkte på när jag fick hem henne och där hon var född o stod hade jag 100% förtroende för att hon var maskad...Dock maskade jag henne med banminth och det var då det SMALL.....jäklar vad mask....

När jag pratade med folk som kan detta så var dom ganska ovetande faktiskt om att ivermectin kunde ha skapat resistens hos spolmasken, men så var det. Där hon var uppfödd gjordes sedan ett riktigt avmaskningsplan med intervallmaskning för att få bort "beståndet" då en del parasitologer(heter det så) menade att det var en speciell stam av spolmasken som visade resistens....men av alla föl som varit där så var det bara min o en till ( tror jag)som visade så mycket spolmask...dom tog träckprov på samtliga hästar som fanns där.
Bara en story ur verkligheten och jag är absolut ingen expert på området

Hittills har ju maskarna kommit ut allafall..
Kanske mer har med det nya miljötänkandet att göra..?
Hörde för ett tag sen att våra marker skulle må bättre av att inte betas så mkt ! !
Och i "min ungdom " var det en gammal "hästgubbe " som sa att han lät sina hästar äta granris ,för då fick de inte mask i magen .....

Låter inte nice:eek:

Det finns juh en hel del andra substanser som faktiskt också tar spolmask inkl Banminth så det är ännu inget olösligt problem iallfall som tur är

Mumin

Enligt en mkt tillförlitlig källa, en av experterna inom området så är det väldigt troligt att det aldrig har hjälpt då risken för spolmasken skulle ha blivit immun är mkt liten.:crazy:

Mumin

Kort utdrag ur undersökning Re-evaluation of ivermectin efficacy against equine gastrointestinal parasites 2001:
Ivermectin was also highly effective (94% to >99%, P<0.05-0.01) against Gasterophilus intestinalis larvae, Habronema spp., Oxyuris equi, Parascaris equorum.

Samt detta Efficacy of ivermectin in oral drench and paste formulation against migrating larvae of experimentally inoculated Parascaris equorum 1989:
Using larvae recovered from small intestinal contents for calculations, ivermectin in both formulations was 100% effective against 11-day P equorum

Jag kan fortsätta, det finns massor med bevis att ivermectin har fungerat på spolmask. Därav min fundering över tillförlitligheten på påståendet du kommer med som bara skrämmer upp folk i onödan.

(KN)

Sitter med nya ridsport i knät och kan inte hitta något om detta :( Mumin, om du hittar det får du gärna hänvisa till sidnummer.

Det som står om avmaskning var väl inte direkt ngt nytt. Dvs ta träckprov innan avmaskning samt att nu finns även cydectin comp.

Så vad skall vi nu tro:confused:

Jag skulle följa vet inrådan och avmaska givetvis. Men kanske göra ytterligare ett träckprov.....

Mumin
Men vad seriöst? Nyss hävdade du att du hade tillförlitlig källa från ledande parasitforskning, och nu säger du att du inte vet, och att hon skall följa inrådan med prep du just avrått ifrån. :confused:
Det låter faktiskt som om du bara vill ha lite 15 minutes of fame, men inte vågar stå för konsekvenserna av dina uttalanden.

Jo, och det är rätt troligt (ironi) att jag skickar in nya träckprov efter någon vecka på våra 9 hästar....:cool:

I avföringen har jag i vart fall hittat spolmask efter avmaskningen i tisdags. Kanske väljer jag att även använda ngt annat preparat om ngn vecka om jag inte ser förbättring hos ettåringen som klart har spolmask.

Jo, och det är rätt troligt (ironi) att jag skickar in nya träckprov efter någon vecka på våra 9 hästar....:cool:

I avföringen har jag i vart fall hittat spolmask efter avmaskningen i tisdags. Kanske väljer jag att även använda ngt annat preparat om ngn vecka om jag inte ser förbättring hos ettåringen som klart har spolmask.

Det är alltså en häst som har spolmask? Som du avmaskat med ivermectin? I så fall skulle jag ta ett nytt prov om ca 10 dar om du inte märker någon skillnad. Och om det absolut inte är något du känner dig redo att göra skulle jag välja Axilur och maska igen.

Det är alltså en häst som har spolmask? Som du avmaskat med ivermectin? I så fall skulle jag ta ett nytt prov om ca 10 dar om du inte märker någon skillnad. Och om det absolut inte är något du känner dig redo att göra skulle jag välja Axilur och maska igen.

Hela frågan kom upp efter att jag undrade varför SVA, som ju verkligen borde kunna detta, rekomenderade Ivomec istället för Axilur eftersom Axilur just nu är slut hos tillverkaren och kommer till apoteket tidigast 26 april. Jag kommer att avmaska med Axilur igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka