Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Sv: Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Öhh år 2000 kom vi in med en fölunge till djursjukhuset ,som var riktigt sjuk och det visade sig vara mask. Han var maskad korrekt och med ivermectinpreparat, vi blev uppringda några månader senare av djursjukhuset och de undrade just vilken sort vi maskat med, för de hade upptäckt att just ivermectin verkade ha sämre effekt = risk för resistens... Så detta är för mig ingen nyhet. Tog träckprov på andra föl här hemma, vilkade antingen inte visade uppkomst av masken, eller mycket låg förekomst av ägg, så gissar på att den fick med sig från hingststationen....

Man ska inte byta maskmedel titt som tätt, inte avmaska för säkerhets skull samt låta hagarna vila. Mocka ur hagarna regelbundet osv. På detta sätt får man ner trycket...

Pyrantelpamoatpreparat har fungerat bra hos oss mot spolmask.

Gira :banana:

(har jag upprepat något så är det oavsiktligt, men jag har inte läst hela tråden...)

Senast ändrad:

Precis, ivermektinresistenta spolmaskstammar är ju inget nytt. Däremot kanske omfattningen ökat. Kompisens föl som köptes i december, nyavmaskad, hade ivermektinresistent spolmask, och det var/är ju inte direkt något revolutionerande.

KollaMasken kostar ca 280 kr, och då ingår porto och förpackning. Skickar man in själv blir det dyrare om man slår ihop allting.

Har man 10 hästar eller fler får man rabatt hos Vidilab, priset är då 180 kr+moms/prov.

280 kr per häst eller för allt..? och hur funkar det??? PM:a mig, snälla*

Hej.. Jag såg er diskution.. Jag har lite samma problem. Min tre åring är inte för så länge sedan avmaskad. Och för ett tag sedan började hon se hemsk ut, raggig i pälsen, såg mager och jätte bukig ut. Detta har gått jätte snabbt, jag hann inte ens reagera. Och nu på senaste har hon blivit jätte gallig i ett bakben. Jag böejade fundera över det här med avmaskning men uteslöt det tidigare då hon nyligen var avmaskad. Men så hittade jag det här:

Spolmask parascaris equrorum
Spolmasken är vanligast på föl och unga hästar, friska vuxna hästar
drabbas inte så ofta av spolmask. Larven vandrar från tunntarmen
till levern-lunga-tunntarm och producerar en mängd ägg.
Eftersom spolmasken producerar så många ägg så blir hästarnas närmiljö snabbt nedsmittad. Äggen är mycket motståndskraftiga och kan finnas kvar i hästarnas närmiljö i många år. Typiska symtom på spolmaskinflammation är att fölen blir lite bukiga, pälsen blir lite raggig och kotorna kan bli galliga.
Spolmasken är ca 15-28 cm lång men den kan bli dubbelt så stor, färgen är vitgul och kroppen är spolformad och relativt tjock.

"Spolmaskarna svara oftast dåligt vid behandling med ivermektin och
moxidektin däremot verkar fenbendazol bra mot spolmaskarna."
Jag avmaskade med ivomec kanske ar detta därför!

Jag länkar till sadan ifall andra vill läsa. http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=441&infogrp_id=31

En 3 åring i god vigör borde inte ha spolmask. Gör ett träckprov innan du avmaskar igen. Bandmasken kan också ge skumma symptom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka