Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Sv: Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Enligt en mkt tillförlitlig källa, en av experterna inom området :crazy:

Mumin

Den frasen känner jag igen från dina diskutioner i andra ämnen.
Lika tillförlitligt som vanligt? :D

Tar inte Cydectinet spolmask?
Iom att den även hade blodmask borde väl det vara bäst- om den nu tar spolmasken oxå:confused:

Lär mig:bow:

kl

Jag hade en märr född 03 som visade resistens mot ivermectin mot spolmask, hon had som föl o unghäst varit maskad enl alla konstens regler , men med ivermectin prep....Och jag lovar er att det var MASK...i 10 dar sket hon mellan 100-150 spolmaskar om DYGNET ( har bildbevis) trots detta så såg hon inte vedervärdig ut, utan mer som en 6-8 månadrs fölis på vintern, men med hosta som inte ville ge sig....att maska henne var ju inte det första jag tänkte på när jag fick hem henne och där hon var född o stod hade jag 100% förtroende för att hon var maskad...Dock maskade jag henne med banminth och det var då det SMALL.....jäklar vad mask....

När jag pratade med folk som kan detta så var dom ganska ovetande faktiskt om att ivermectin kunde ha skapat resistens hos spolmasken, men så var det. Där hon var uppfödd gjordes sedan ett riktigt avmaskningsplan med intervallmaskning för att få bort "beståndet" då en del parasitologer(heter det så) menade att det var en speciell stam av spolmasken som visade resistens....men av alla föl som varit där så var det bara min o en till ( tror jag)som visade så mycket spolmask...dom tog träckprov på samtliga hästar som fanns där.
Bara en story ur verkligheten och jag är absolut ingen expert på området

Just -03 hörde vi också om det här....vissa hästar visade sig vara fulla med spolisar trots avmaskning (med Ivomec).

Kan det vara så att de resistenta maskstammarna breder ut sig i landet pga att många ston åker på ombetäckning med sina föl vid sidan ?
De stora stuterierna/seminstationernas marker borde ju helt naturligt få in många olika spolmaskstammar pga den höga omsättningen och kanske får vissa föl sedan med sig resistenta maskar "hem".

Till Trådskaparen:
Det jag hört nyligen från en "säker källa" :p (vet ej vems källa som har rätt) är att resistensen ökat dramatiskt...inte att ivermectinpreparaten skulle vara verkningslöst på alla spolmaskstammar.

Tar inte Cydectinet spolmask?
Iom att den även hade blodmask borde väl det vara bäst- om den nu tar spolmasken oxå:confused:

Lär mig:bow:

Bäst och bäst... Pyrantel-preparat tar också både blod- och spolmask. Cydectin ska vi också vara försiktiga med. Eftersom det påverkar även inkapslade larver (men dödar knappt 25% av dem) så är risken stor att resistensutvecklingen kan gå fort där.

15 minutes of fame :D Det var sött, vad jag vet har jag suttit här och diskuterat och skapat trådar det senaste årena så inte känner jag att jag behöver det inte. Jag studerar på ett universitet och blev tilldelad den här informationen på en föreläsning där 45 andra även tog del av den. Tyckte det var synd att inte sprida informationen eftersom den ändå skulle enligt föreläsaren snart vara med i ridsport.

Kanske har han kommit ihåg fel tidning, kanske han menar nästa nr inte vet jag. Självklart blir jag osäker på det hans säger när massor av människor säger precis tvärtom. Jag har inget skrivet mer än att en av de ledande forskarna på området faktiskt sa.

"Det har kommit fram att Ivermectiner inte påverkar spolmask. Förmodligen har den aldrig gjort det då sannolikheten att de skulle ha blivit resistenta är mkt små"

Personligen har jag bara baskunskaper inom ämnet så jag kan inte och tänker inte spekulera i varför och hur.

Om jag hade en häst som behövde avmaskas mot spolmask skulle jag välja en annan substans än ivormectin. Det finns andra så varför ta risken?

Mumin

Japp lika tillförlitlig som vanligt, som sagt en av två forskare som anses och är duktigast inom området idag.

Mumin

Japp lika tillförlitlig som vanligt, som sagt en av två forskare som anses och är duktigast inom området idag.

Mumin

Jag har en säker källa häruppe bakom skogen, den är tvärsäker. Det är alltid vatten i den. Du kan få hänvisa till den när du vill.

Tack.. snällt

Mer hörsägen..

Det disskuteras tydligen fortfarande ifall det är ett resistens problem eller om det aldrig gett effekt. Spolmask borde enligt forskare inte bli resistenta av någon anledning men det finns annat som tyder på att det har fungerat tidigare. *rörigt*

Det har iallfall blivit ett problem där höga siffror resistens finns hos Spolmask mot behandling av ivermectiner detta från bland annat Canada, Holland och Tyskland
Effekten har varit dålig/ingen på vissa stuteri i Sverige, detta var bevisat genom en studie men gällde inte alla stuteri/föl

Mumin

kl

trots detta så såg hon inte vedervärdig ut,

Härligt Martha ....just det här att det inte syns när vissa unghästar är fullproppade med spolmask (och nu menar jag verkligen proppade) berättade min "säkra källa" också och nu bekräftar ju du att det kan stämma.:bow:
(träckprov = viktigt )

Man tror ju att de ska vara bukiga, tunna och raggiga, men det kan lika gärna vara en rund goding som är den mest drabbade i en flock.
Vad som gör att vissa individer drabbas, medan andra klarar sig är för mig en gåta, men man kanske får svar på det snart ....

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Har idag följt med på klinik ett ärende med en häst vars ägare behövde lite sällskap, just här finns en av de som forskar på parasiter (SVA) och man är ju inte se att fråga när en sådan tråd dyker upp och chansen ges till en källa sas.

Det som skrivs är inget dramatiskt som kanske framhävs i denna tråd, man har noterat resistens på vissa parasiter och man har vetat detta under en längre tid nu. En av orsakerna till att man anser att en ev avmaskning skall starta med träckprov, och att man inte rutinmässigt avmaskar för sakens skull.

Det finns fortfarande medel som spolmask inte är resistent emot, och ett tips är att finns spolmask i träckprovet och man avser att använda ett ivormectinpreparat kan man ta ett träckprov efter av maskning och på så sätt få reda på vilken typ hästen har.
Allt enligt en av Mumins säkra källor.;)

Ja, nu låter det som det man hörde talas om redan 2003...inte så mycket nytt utan mer en bekräftelse på att det som sades då stämmer och att det är viktigt att "kolla masken"
(Det du skriver i ditt inlägg är det jag hört från min "säkra källa" viss resistens ja- helt verkningslöst nej) :D

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Kan ju bara ta fortsättningen på Marthas historia här.
Hennes unge var född hos oss och vi hade maskschema som veterinärerna hade gjort åt oss.

Vi fick resistens mot ivomec.
Detta var 2003.(men det var vi inte ensamma om då vi fick veta att i stuterikontrollerna fanns det dom som hade upptäckt Ivomecproblemet några år tidigare än oss)

Efter inrådan så skulle vi 2006 gå tillbaka till Ivermectinmedel.
Vi fick nästan samma problem IGEN!
Detta trots total omläggning av beten och vinterhagar.
IDAG vet vi att Ivomec INTE tar våran spolmask.
Ungarna födda i år ska ha Axilur kombinerat med Ivomecpreparat.
Detta enligt SVA.

Så ingen kan i alla fall säga till mig att Ivomec är bra lösning om man drabbats av spolmask..NEJ.

Och ja. Vi tar kontinuerliga och individuella träckprover på vår besättning för att ha kontroll på eländet.
Vi plöjer beten, har vallar och fräser upp viterhagar..

AM

Trodde du svarade mig innan jag såg att det var ett knapplån ;)

Så ingen kan i alla fall säga till mig att Ivomec är bra lösning om man drabbats av spolmask..NEJ.

Inte mig heller...varför chansa när det finns andra medel

Och ja. Vi tar kontinuerliga och individuella träckprover på vår besättning för att ha kontroll på eländet.
Vi plöjer beten, har vallar och fräser upp viterhagar..

Ja, det kan jag intyga att ni gör/gjort.

(och det är sant..inget jag bara hört. Jag är en säker källa :cool: )

Därför att vi hade använt Bahminth i 2 år och blev tvugna att byta...
Annars riskerade vi ytterligare en resistens sa dom..

Fölen som ska nu i år ska gå på på "combi" skulle ha Axilur (mot spolmask) och Ivermectin (mot övrigt)

KL
Och sedan såg jag någon skrev om Cydectin. Tre månaders sprutan..
Den uppfattar jag som värre än värst at tre orsaker.
Ingen bra spolmaskmedel.
Genomskinlig gel som inte syns om den spottas ur
Och svag spruta som gör att den är både svår att dosera plus att själva graderingsarmen lätt går av.

AM

Därför att vi hade använt Bahminth i 2 år och blev tvugna att byta...
Annars riskerade vi ytterligare en resistens sa dom..

Fölen som ska nu i år ska gå på på "combi" skulle ha Axilur (mot spolmask) och Ivermectin (mot övrigt)

KL
Och sedan såg jag någon skrev om Cydectin. Tre månaders sprutan..
Den uppfattar jag som värre än värst at tre orsaker.
Ingen bra spolmaskmedel.
Genomskinlig gel som inte syns om den spottas ur
Och svag spruta som gör att den är både svår att dosera plus att själva graderingsarmen lätt går av.

AM
Aha, då förstår jag. Cydectin ska inte användas på unga föl heller.

Har ni blodmask också, tänkte om det skulle räcka med bara Axilur och se vad som händer?

Innehållet i cydectin är närbesläktat med ivermectin (som finns i bl.a. Ivomec). På de enstaka resistenta stammarna ("familjerna") av spolmask som är resistenta mot ivermectin finns stor sannorlikhet att inte heller Cydectin hjälper, tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka