kl
Jag hade en märr född 03 som visade resistens mot ivermectin mot spolmask, hon had som föl o unghäst varit maskad enl alla konstens regler , men med ivermectin prep....Och jag lovar er att det var MASK...i 10 dar sket hon mellan 100-150 spolmaskar om DYGNET ( har bildbevis) trots detta så såg hon inte vedervärdig ut, utan mer som en 6-8 månadrs fölis på vintern, men med hosta som inte ville ge sig....att maska henne var ju inte det första jag tänkte på när jag fick hem henne och där hon var född o stod hade jag 100% förtroende för att hon var maskad...Dock maskade jag henne med banminth och det var då det SMALL.....jäklar vad mask....
När jag pratade med folk som kan detta så var dom ganska ovetande faktiskt om att ivermectin kunde ha skapat resistens hos spolmasken, men så var det. Där hon var uppfödd gjordes sedan ett riktigt avmaskningsplan med intervallmaskning för att få bort "beståndet" då en del parasitologer(heter det så) menade att det var en speciell stam av spolmasken som visade resistens....men av alla föl som varit där så var det bara min o en till ( tror jag)som visade så mycket spolmask...dom tog träckprov på samtliga hästar som fanns där.
Bara en story ur verkligheten och jag är absolut ingen expert på området