Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har ingen blodmask gudskelov....
Ang Cydectin så tänkte jag på ettåringar. Vi har inte gett föl sånt.
AM
Hej!
Misstanken om resistens hos vissa enskilda spolmaskstammar i begränsade områden har funnits under många år........
De hästar som är känsligast mot spolmask är föl,.......... .
Kan det vara så att de resistenta maskstammarna breder ut sig i landet pga att många ston åker på ombetäckning med sina föl vid sidan ?
De stora stuterierna/seminstationernas marker borde ju helt naturligt få in många olika spolmaskstammar pga den höga omsättningen och kanske får vissa föl sedan med sig resistenta maskar "hem".
Men, varför ska ni då ta både Axilur och ivermectin??? Jag förstår inte riktigt rekommendationerna...
Jag skulle följa vet inrådan och avmaska givetvis. Men kanske göra ytterligare ett träckprov efter ett tag och hålla uppsikt.
HH hade bra saker att säga om ärendet.
Själv vet jag inte mer om ämnet just nu utan får också snällt sitta och vänta på artikeln :smirk:
Önskar jag kunde hjälpa dig mer än så.
Mumin
Hur mycket brukar det kosta att göra träckprov förresten?
*KL*
Har idag följt med på klinik ett ärende med en häst vars ägare behövde lite sällskap, just här finns en av de som forskar på parasiter (SVA) och man är ju inte se att fråga när en sådan tråd dyker upp och chansen ges till en källa sas.
Det som skrivs är inget dramatiskt som kanske framhävs i denna tråd, man har noterat resistens på vissa parasiter och man har vetat detta under en längre tid nu. En av orsakerna till att man anser att en ev avmaskning skall starta med träckprov, och att man inte rutinmässigt avmaskar för sakens skull.
Det finns fortfarande medel som spolmask inte är resistent emot, och ett tips är att finns spolmask i träckprovet och man avser att använda ett ivormectinpreparat kan man ta ett träckprov efter av maskning och på så sätt få reda på vilken typ hästen har.
Allt enligt en av Mumins säkra källor.
(KN)
Sitter med nya ridsport i knät och kan inte hitta något om detta Mumin, om du hittar det får du gärna hänvisa till sidnummer.
Det som står om avmaskning var väl inte direkt ngt nytt. Dvs ta träckprov innan avmaskning samt att nu finns även cydectin comp.
Så vad skall vi nu tro
Yesterdays news med andra ord, och inget nytt under solen.. Däremot är det ju bra om/att de skriver om det, så att fler får upp ögonen för det. Men nytt är det ju inte.
Men det jag tror skulle ge mest effekt hos djuägarna är INTE att tala om resistensrisken enkom, utan visa med exempel hur mycket pengar det finns att spara på träckprovsbaserad avmaskning.
.