Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Sv: Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Vi har ingen blodmask gudskelov....

Ang Cydectin så tänkte jag på ettåringar. Vi har inte gett föl sånt.

AM

Hej!
Bra att du tar upp ämnet men gör det inte större än nödvändigt.
Misstanken om resistens hos vissa enskilda spolmaskstammar i begränsade områden har funnits under många år. Resistensutvecklingen beror på att vi hästägare använder avmaskningsmedlen på fel sätt (finns mycket att säga om det). Ivermectin har haft fullgod effekt mot spolmask och har det fortfarande, det är bara vissa "familjer" av spolmask som utvecklat resistens.
De hästar som är känsligast mot spolmask är föl, unghästar och hästar som är i dålig kondition pga ex.v. sjukdom. Vuxna, friska hästar klarar i regel av spolmasken m.h.a. sitt eget immunförsvar.
Rådfråga gärna din veterinär om du ska avmaska en häst som ingår i "riskgrupperna", Axilur är inte något förstahandsmedel för avmaskning av häst längre, hos den typen av avmaskningsmedel finns en utbredd resistens mot blodmask vilket är viktigt att avmaska alla typer av hästar mot. Men det medlet fungerar ypperligt för att bekämpa spolmask under vinterhalvåret hos föl och unghästar.

Vi har ingen blodmask gudskelov....

Ang Cydectin så tänkte jag på ettåringar. Vi har inte gett föl sånt.

AM

Men, varför ska ni då ta både Axilur och ivermectin??? Jag förstår inte riktigt rekommendationerna...

Hej!
Misstanken om resistens hos vissa enskilda spolmaskstammar i begränsade områden har funnits under många år........

De hästar som är känsligast mot spolmask är föl,.......... .

Vad tror du om min teori angående "spridningen" av resistenta spolmaskar? Kan det ligga något i mina spekulationer eller är jag helt ute och cyklar ?

En idé i så fall skulle kunna vara att låta stuterier/seminstationer lämna med ett infoblad angående maskproblemen i samband med att stoägaren hämtar hem sitt sto och föl :idea:

Så här skrev jag i ett tidigare inlägg:

Kan det vara så att de resistenta maskstammarna breder ut sig i landet pga att många ston åker på ombetäckning med sina föl vid sidan ?
De stora stuterierna/seminstationernas marker borde ju helt naturligt få in många olika spolmaskstammar pga den höga omsättningen och kanske får vissa föl sedan med sig resistenta maskar "hem".

KL. Det finns massvis av dokumentation på att avermektiner tar spolmask o alltmer rapporter på terapisvikt, hur man kan tolka detta som att de aldrig skulle fungerat är gasnka obegripligt. Om munin hade angett en vettig källa hade det varit intressant men nu verkar det mest BS.
PL

Varför lånar ni mina knappar (KL) ...jag tror ju att ni tänker svara på mina inlägg, men ack vad jag bedrar mig :cry: ;)

Jag tror inte ett smack på att preparaten aldrig skulle fungerat, däremot på att det finns resistenta stammar i vissa områden

Jo men det är inte så lätt när man får just den frasen från någon som faktiskt är insatt medans jag INTE är det.:smirk:

Som jag har förstått frågan har läget förvärrats.:confused:

Viktigt tycker jag att om man nu har spolmask, att man får denna information, precis som någon sa så rekommenderar ju fortfarande SVA Ivomec för att eliminera spolmask, kanske detta inte är det bästa alternativet vid redan bekräftad smitta.

Hur många tar inte förgivet efter en avmaskning att det har fungerat och eftersom masken inte behöver ge några symtom kan man ha det liggande hos hästen. Inte ett bra läge.

Mumin

Men det är därför bra att följa upp med ett träckprov även efter avmaskning, så får man ju reda på hur det förhåller sig.

Men, varför ska ni då ta både Axilur och ivermectin??? Jag förstår inte riktigt rekommendationerna...

Det rådet har vi fått från SVA.
Då efter att jag lämnat in samtliga träckprov tagna på gården i flera år bakåt. Ritningar på alla beten om vad eller vilka djurgrupper vi haft där. Och då historiskt sedan tio år.Alla hagar har jag skrivit ner med vilka hästar som gått och när.
Den bunten papper till SVA var tjock. :D

Vi lämnade in även planeringen för hur det skulle bli i år och vad vi skulle göra med alla skiften.

Dom har gjort en full utredning och därav deras råd.
Vi har som sagt aldrig haft blodmask i våra träcksvar..nä.
Men detta råd har vi fått ändå..
Ingen aning om varför. Vi gör nu som dom "mer lärde än oss" vill att vi ska göra. :crazy:

AM

Jag köpte också en häst som var avmaskad kontinuerligt. När jag fick hem den maskades den med Banminth, för att sen gå ut i helt nygjord hage. I början av nov. maskade jag med Cydectin då vi haft styngflugor under sommaren, då började hästen skita mask, och det var inte heller lite mask utan massor :eek: , så himla äckligt.
Gjorde sen om avmaskningen med Cydectin i februari, då kom ingen mask :banana: .

Har tidigare följt ett avmaskningsprogram som min vet gjort, men ska hädanefter alltid ta träckprov.

Nafa: Jag har följt era turer, men se till att ifrågasätta så ni förstår varför ni ska göra som ni gör.

Som det här att både ta Axilur och ett ivermectinmedel, när ni inte har påvisad blodmask... hur motiverar de det? Jag kan inte på något sätt förstå varför du fått det rådet, och har jag missat nåt vill jag gärna lära mig. Och ni vill väl också lära er gissar jag.

Jag skulle följa vet inrådan och avmaska givetvis. Men kanske göra ytterligare ett träckprov efter ett tag och hålla uppsikt.
HH hade bra saker att säga om ärendet.
Själv vet jag inte mer om ämnet just nu utan får också snällt sitta och vänta på artikeln :smirk:
Önskar jag kunde hjälpa dig mer än så.

Mumin

Hur mycket brukar det kosta att göra träckprov förresten?

Hur mycket brukar det kosta att göra träckprov förresten?

KollaMasken kostar ca 280 kr, och då ingår porto och förpackning. Skickar man in själv blir det dyrare om man slår ihop allting.

Har man 10 hästar eller fler får man rabatt hos Vidilab, priset är då 180 kr+moms/prov.

*KL*

Har idag följt med på klinik ett ärende med en häst vars ägare behövde lite sällskap, just här finns en av de som forskar på parasiter (SVA) och man är ju inte se att fråga när en sådan tråd dyker upp och chansen ges till en källa sas.

Det som skrivs är inget dramatiskt som kanske framhävs i denna tråd, man har noterat resistens på vissa parasiter och man har vetat detta under en längre tid nu. En av orsakerna till att man anser att en ev avmaskning skall starta med träckprov, och att man inte rutinmässigt avmaskar för sakens skull.

Det finns fortfarande medel som spolmask inte är resistent emot, och ett tips är att finns spolmask i träckprovet och man avser att använda ett ivormectinpreparat kan man ta ett träckprov efter av maskning och på så sätt få reda på vilken typ hästen har.
Allt enligt en av Mumins säkra källor.;)

Yesterdays news med andra ord, och inget nytt under solen.. Däremot är det ju bra om/att de skriver om det, så att fler får upp ögonen för det. Men nytt är det ju inte.

(KN)

Sitter med nya ridsport i knät och kan inte hitta något om detta :( Mumin, om du hittar det får du gärna hänvisa till sidnummer.

Det som står om avmaskning var väl inte direkt ngt nytt. Dvs ta träckprov innan avmaskning samt att nu finns även cydectin comp.

Så vad skall vi nu tro:confused:

Ävn jag lusläste och konstaterade att 'nix, ingenting'. Det som stod var bara det som du nämner, ta träckprov och att cydectin comp finns numera.

Yesterdays news med andra ord, och inget nytt under solen.. Däremot är det ju bra om/att de skriver om det, så att fler får upp ögonen för det. Men nytt är det ju inte.

Det enda "nya" jag fick höra på en föreläsning häromdagen (trovärdig husdjursagronom/hästrådgivare...namn kan fås via pm)
var att resistensproblemet ökat under senare år !...inte något alls om att ivermectinpreparaten aldrig skulle ha fungerat !?.

Om det verkligen är en ökning eller ej är ju svårt att veta som lekman eftersom inte ens parasitexperterna/veterinärerna tycks vara eniga.

På en annan föreläsning nyligen (en mycket välkänd veterinär) fick vi råden att avmaska helt enligt de gamla råden (utan träckprov)

Vi kanske borde sätta större press på "de som vet" och kräva att de sätter sig ner och kommer överens om vilka rekommendationer som ska ges. Som det är nu verkar det ju vara rena rama soppan av rådgivningen...(i alla fall om man läser om råden Nafayette fick då hon försökte vara en seriös markägare).

Helt obegripligt att man inte kommit längre med informationen/bekämpningen om problemet uppkom för så många år sedan.:confused:

Jag tror att man riskerar en hysteri (folk som inte ens har hästar i riskgruppen oroas i onödan) ....eller riskerar att de som kanske borde reagera istället lutar sig tillbaka (följer de gamla råden) och låter forskarna tjaffsa....medans de eventuella resistenta stammarna sprids under tiden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det generellt är tvärsnett i avmaskningscirkusen, och det är mest pga att tillverkarna egentligen SKITER i resistensutveckling osv, det är inte deras problem tycks de tycka. Kolla på hur Equimax marknadsförs t ex, som rena supermedlet, tar alla maskar, ett enda medel och djurägaren kan känna sig trygg. Ända tills vi har prazikvantelresistens deluxe då.. Men det informeras det sällan om. Och det finns ju tyvärr mer än en veterinär som glatt skriver ut equimax för rutinavmaskningar utan träckprov med :crazy:

Sen späs det hela på av att många veterinärer inte har minsta kolls jälv, endera är de kvar på 1800-kallt, eller så har de hängt med till hälften eller så går de på vad tillverkarna säger. FÅ veterinärer rek ju träckprov tyvärr. (Däremot är de ganska pigga på att tycka 'den ser bukig ut, har du avmaskat? Gör det igen isf!' och liknande, istället för att tycka att 'nu ska vi ta ett träcprov på den här och se om den har mask')

Men det jag tror skulle ge mest effekt hos djuägarna är INTE att tala om resistensrisken enkom, utan visa med exempel hur mycket pengar det finns att spara på träckprovsbaserad avmaskning.

Jag har ju övertalat mer än en i bekantskapskretsen att ta träckprov. Tyvärr så de som haft ordentligt med mask, de fick ju då en DYRARE kostnad än om de bara fortsatt slentrianavmaska, och de skiter i träckprov nästa år, för det blev så dyrt. Medan de utan mask är himla tacksamma över hur billigt det blev.

Kan man få den där gruppen med mask att inse vilka pengar det kan sparas på sikt så tror jag de skulle kämpa på lite mer. För tyvärr är det oftast så att argumentet 'det blir billigare' fungerar bättre än argumentet 'det kan bli resistens'.

Men det jag tror skulle ge mest effekt hos djuägarna är INTE att tala om resistensrisken enkom, utan visa med exempel hur mycket pengar det finns att spara på träckprovsbaserad avmaskning.

.

Javisst, men det räcker ju inte att enbart hästägarna tar sitt ansvar och skickar träckprov.
Man måste ju kunna känna sig trygg när det gäller de rekommendationer man får också....efter provtagningen.

(I Naffas fall hjälpte det ju uppenbarligen inte att hon skickade träckprov....eftersom hon kanske (kanske inte...) fick fel rådgivning efteråt)

Det här är första gången jag hoppar in i en masktråd...ser att det diskuterats flitit redan i ett antal andra trådar och då är det onödigt att sitta här och gagga :D :o

Trevlig helg på er !

Man kanske skulle komplettera foderstaten med aspbarkpellets :D

Jag har kollat upp lite och fått info från en av de inblandade i projektet.

Artikeln kommer i maj i tidningen TRAVHÄSTEN. Publicering av rapporten väntas i utländsk media och därefter kommer den översättas till Svenska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka