Forska i linjer

SweetSunday

Trådstartare
Nu är det inte dags för en till hund än på ett par år, men är nästan säker på att det kommer att bli en tollare till när tiden är inne. Sålänge försöker jag kolla olika uppfödare och klura ut exakt vad det är jag letar efter hos kommande hund. Hur gör ni när ni forskar i linjer och kollar vilka hundar som stämmer in på era önskemål? Hur gör man på ett någorlunda effektivt sätt? Är det bara så enkelt som att kolla alla kommande kombinationer som kommer göras och söka upp dessas stamtavlor på hunddata och så gå bakåt i släktleden? Någon som kan förklara erat exakta tillvägagångssätt? :D Nuvarande hund hade jag endast bestämt mig för ras och sedan pratat med uppfödare med kullar på g och se vilka jag klickade bäst med (samt kollade upp hälsotester). Men om man vill ha lite mer koll på egenskaper och sådant, hur gör man då?

Det förutsätter nästan att du då fastnat för en ras där det görs mentalitetsbeskrivningar av något slag, då kan du ju kolla upp det på hunddata och avelsdata.

En någon lättare metod lär vara att hitta en eller flera som är väl insatta i rasen, som du lätt kan kommunicera med osv och som kan hjälpa dig att hitta rätt, eller åtminstone hjälpa dig med var du ska börja leta. Vet du någon hund som du gillar, kolla släktingarna till dem, kolla om det finns syskon/halvsyskon som använts i avel, försök se vad det blivit av dem osv. Någon form av utgångspunkt är nog bra, framförallt om det rör sig om en ras där det föds många kullar per år.

Inom min ras är det ju skitsvårt för nya valpköpare, eftersom det knappt görs tester öht. Där går det inte att få riktigt bra koll utan att träffa hundar, prata med folk osv. Det bidrar å andra sidan till att "alla känner alla" på ett sätt som jag upplever som mycket positivt många gånger.

Eftersom det är så långt kvar vet jag inte vad du skulle tjäna på att kolla upp tilltänkta kombinationer? Det är lite svårt att planera kombinationer så långt fram i tiden, och även om de planeras är det nog få som går ut med planerna.

Jag brukar kolla på uppfödares hemsidor, läsa om hundar och meriter, kolla upp MH:n i olika linjer och så har jag även fått bra information från Bukemedlemmar med hundar av raser som är aktuella.

Har man ingen direkt erfarenhet av rasen är det ju dock bra att träffa lite olika hundar också, för att se vilka man tycker om. Gärna fler av samma linjer om möjligt, för att försäkra sig om att det inte var någon enstaka som blev på ett visst sätt.

Precis som Red_Chili skriver är det ju dock svårare att kolla upp hundar som i regel inte arbetsmeriteras och gör MH.

Eftersom det är så långt kvar vet jag inte vad du skulle tjäna på att kolla upp tilltänkta kombinationer? Det är lite svårt att planera kombinationer så långt fram i tiden, och även om de planeras är det nog få som går ut med planerna.

Jag brukar kolla på uppfödares hemsidor, läsa om hundar och meriter, kolla upp MH:n i olika linjer och så har jag även fått bra information från Bukemedlemmar med hundar av raser som är aktuella.

Har man ingen direkt erfarenhet av rasen är det ju dock bra att träffa lite olika hundar också, för att se vilka man tycker om. Gärna fler av samma linjer om möjligt, för att försäkra sig om att det inte var någon enstaka som blev på ett visst sätt.

Precis som Red_Chili skriver är det ju dock svårare att kolla upp hundar som i regel inte arbetsmeriteras och gör MH.
Det var lite det som var frågan, men inser att jag inte sa det så tydligt. Dvs om det ända man kan göra är att kolla kommande kombinationer går ju inte det än, utan jag skulle vilja veta vad man kan göra mer än det, precis som du gav tips om :) Jag har erfarenhet av rasen på så sätt att jag har en egen individ av samma ras samt nära relation med hans syster. Har även träffat resten av hans syskon samt hans mamma + uppfödarnas andra hund av samma ras + en till från en annan uppfödare regelbundet vid kurser och träffar :) Har annars mest sett tollare via aktivitetsgrupper när vi varit med och tränat vid enstaka tillfällen och inte riktigt hunnit bilda mig en uppfattning om dessa. Kanske kan man ta hjälp av nuvarande hunds uppfödare och fråga om de har bättre koll på vilka linjer som har de egenskaper jag söker :)

Jag har haft lite vag koll på tollarlinjer sen 2015 när jag gick med i rasgrupper på facebook. Då googlade jag väl mest för att se vilka uppfödare folk rekommenderar och tyvärr är väl det inte någon bra metod. Först i våras 2017 började nörda linjer och har träffat tollare på träning/jakt/hemma många av helgerna sen dess. Anser mig ha rätt bra koll på linjer nu, mycket tack vare att jag träffat många individer samt att jag har support av två väldigt erfarna uppfödare inom rasen. Vi pratar med varandra varje dag om linjer och avel i en gemensam gruppchatt. Ena uppfödaren har lång erfarenhet och är som ett levande lexikon. Varenda hund man nämner kan hon säga något om och de flesta linjerna här härstammar från hennes hundar, så kontakter är väldigt värdefulla. Jag känner många uppfödare och många uppfödare känner varandra så kommer man in någonstans brukar det var relativt lätt att få in en bra fot.

Skicka gärna pm om du vill nörda tillsammans ;)

Edit: Och Avelsdata är ju bara underbart. Lyckligt nog är ju tollaren en ras där uppfödarna generellt är väldigt bra på att hälsotesta för relevanta saker och även att många uppfödarna mentalbeskriver alla kullar.

Jag skulle också lägga tiden på att följa upp tilltänkta uppfödare. Tex hur de utvärderar sina avkommor och hur de anpassar aveln efter det. Ofta spiller ju tänket över i vad de får fram för valpar, sen är ju just uppfödarens arbete och inställning olika viktig för olika personer.

Hur gör ni när ni forskar i linjer och kollar vilka hundar som stämmer in på era önskemål? Hur gör man på ett någorlunda effektivt sätt?

Lite kan man väl säga att jag forskade i linjer när jag letade hane till Karla nu i somras.

Jag började med att titta på vilka hundförare som har omständigheter som kräver de egenskaper jag söker i hunden. (I mitt fall med vallhund så handlade det om egen gård med över ett visst antal djur, som hålls och flyttas på ett sånt sätt att bra arbetsegenskaper hos hunden är ett måste.)

Sen tittade jag på om hunden hade bevisat sin förmåga "objektivt", dvs hur den fungerar på tävlingar och prov. Hur högt är den utbildad (dvs hur är träningsbarheten och samarbetsviljan)

Sen tittade jag på hur nära släktingar såg ut i arbete (youtube är en guldgruva!), och träffade flera avkommor i verkligheten, samt pratade med ägaren och några av de anställda som jobbat ihop med hunden. Pratade med ägaren om hur hen använder hundarna och såg några andra av dennes hundar, för att få en bild av vilken typ denne gillar.

Sen kollade jag upp hälsostatistiken på befintliga avkommor.

Sen träffade jag hanhunden och såg den i jobb.

Sen parade vi ;)

Det handlade alltså inte så mycket om mormorsmorfar eller så, utan om att hitta nån som är ute efter samma hundtyp som jag, till samma typ av funktion. Dvs en jäkla massa åkande, tittande på hundar och pratande med hundförare...

Har du använt rasdata - tollare? Jag tycker det är mycket lättare att följa leden där och snabbt få en uppfattning om släkten. Även om det inte uppdateras kontinuerligt och det tex inte går att se HDindex eller resultat i t ex rallylydnad ger det väldigt bra överblick. Om du går in på statistik kan du t ex snabbt få info om hur många hundar från en viss kennel som är röntgade och resultatet.

Letar du hund för jakt/jaktträning kan du även se hur stor andel av de enskilda kennlarnas hundar som startat på jaktprov och resultat.

Har du använt rasdata - tollare? Jag tycker det är mycket lättare att följa leden där och snabbt få en uppfattning om släkten. Även om det inte uppdateras kontinuerligt och det tex inte går att se HDindex eller resultat i t ex rallylydnad ger det väldigt bra överblick. Om du går in på statistik kan du t ex snabbt få info om hur många hundar från en viss kennel som är röntgade och resultatet.

Letar du hund för jakt/jaktträning kan du även se hur stor andel av de enskilda kennlarnas hundar som startat på jaktprov och resultat.
Är det en annan sida än hunddata alltså? :)

Ja, SKK säljer rasvisa registerutdrag. Dessa går att köpa som privatperson, men dessa registerutdrag finns tillgängliga för en hel hög med raser, bl a spaniel, retriever, tax, pointer, rhodesian ridgeback.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 414
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 435
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej alla hundvänner! Det är så att jag väntar och planerar för att få hem en till flockmedlem inom det närmsta halvåret. Rasval är...
Svar
10
· Visningar
1 538
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka