Försäkringskostnader

alazzi

Trådstartare
Vet inte om det har diskuterats nyligen, hittade åtminstone inget vid en snabbsökning.

Fick försäkringsbrevet idag och blev återigen fundersam på om det är värt kostnaden. Betalar runt 5.000:- per år för en helt ordinär arabvalack. Han är född 1991.

Vad ger ni per år? Har ni delat upp försäkringen på något sätt? Jag har inga villkor framför mig, nu kom bara räkningen :crazy:

Sv: Försäkringskostnader

Jag betalar ca 500 kr per år för min norsvensk. Fast det är bara utökad veterinärvård och ingen livförsäkring.

Jag betalar ca 2500 per år för min islänning, 5 år.
Då har jag F..sam med taklös vetvård och livförsäkring 30 000kr och utan %uell självrisk.
Livförsäkringen har jag mycket för om olyckan är framme och jag måste avliva min pålle, så skulle jag inte ha råd med bortforsling osv o när jag ändå har en liv så kan jag lika gärna ha för det han är värd!

Jag betalar månadsvis utan extra kostnad.

Jag betalar 4300 för mitt isis sto om året.

Nya hästen kommer ligga på ca: 9000 om året

Då är dom försäkrade med livförsäkring och max veterinärvård.

och stoet är även försäkrat för avelsduglighet.

Det varierar ju lite beroende på ras (men araber är väl friska och har låg premie?) och på försäkringens omfattning.

Mitt halvblod har en A1-försäkring och jag betalar nästan 5000 om året för henne.

Kallblodstravaren har motsvarande A2 och för henne betalar jag runt en tusenlapp om året, men hon är å andra sidan försäkrad i ett betydligt lägre belopp, så det är en dålig jämförelse.

Eftersom jag har fyra hästar försäkrade så tycker jag att det enklaste (och som svider minst i plånboken) är att ha betalningarna månadsvis på autogiro. Bekvämt!

Tyvärr blir det för dyrt att försäkra flera bra hästar. Jag har 6 st varav en bara är vet förs, och alla andra är underförsäkrade. Jag betalar 22000:- om året. Har frågat mina vänner om råd och de säger att det ( om det inte händer en katastrof tex smitta så alla måste avlivas) lönar sig at bara ha vetvårdsförsäkring. Då har jag råd att mista en häst var 3:e år utan att gå back. Så tyvärr måste det bli så. Otroligt sjuka priser på förs, men då finns det ju så många som utnyttjar systemet när hästarna inte funkar längre för att de är söndertränade.

Jag betalar ca 4200kr /år för mitt halvvlod, har A1 för 25000 kr + vanlig vet.vård. Betalar med autogiro månadsvis. Funderar dock på att öka vet.försäkringen till utökad vet.... men det känns ju i plånboken (fast kan ju vara värt om det skulle hända nåt). Vill / kan inte ändra på livförsäkringen eftersom hon är 17 år nu, så den sjunker ju ändå....

Senast ändrad:

Jag betalar ca 1200:- per år för mitt fullblod och betalar 1 gång per år.

MVH/ Stefan

Jag ger tillsammans 9920 kr / år för mina två hästar :eek: Har dem liv och vet. vårdsförsäkrade.

Hrmm.. Inte konstigt att precis går runt. Man kanske skulle ha marsvin istället? :D

nu när du skrev de va jag tvungen att räkna på vad mina två kommer kosta ihop...usch å fy...ca: 13300 för båda hästarna om året, kan bli något mer. Får hem nya hästen i helgen och ska försäkra honom då.
Vågar inte fundera på att där är en på väg som ska komma ut nästa år och ha försäkring.
Det är ju hur dyrt som helst...*suckar*

Jag har F*sam o betalar 2000:-/år för ett vbl.
Dom har ju höjt vet.försäkringen till det dubbla
utan att höja premien. Helt kanon.
Livs försäkring på 15,000:- för det var det jag köpte henne för.

Nu vet inte jag om det är aktuellt för dig att byta bolag, men jag ringde idag till två olika bolag för att diskutera pris på försäkring på ev nyköp...Prisskillnaden var 3000 kronor :eek:

1200kr för fjordingen, 100 000kr i vet vård och 15 000kr i liv.
800kr /shettis, 100 000kr vet vård och 5000kr i liv.
Nu har vi delat upp det och betalar per månad i stället för en gång om året.

Jag betalar 3300kr/år för 45.000kr A1 och dubbel veterinärvård för Patsy, connemara på 4år, försäkrad oavbrutet i F*lksam.

Senast för två veckor sedan fick jag tillba 3700kr för veterinärvård så även i år går jag med "vinst". Tror att jag totalt sett ligger kanske lite på plus för de 2,5 år som jag har betalat Patsys försäkring.

Så jag klagar inte.

Och jag skulle tycka det vore värt pengarna även om jag inte hade använt försäkringen för jag är urusel på att spara och den dagen hon behöver buköppnas på julafton så är jag glad för att min försäkring inte har ngt tak.

Oavsett om jag innan dess betalat 80.000kr till bolaget eller 800kr.

Jag är alltså en nöjd kund :) :bump: :love:

Senast ändrad:

Jag har Agria och Besten, som är en kallblodstravare på 12 år (används som ridhäst) är försäkrad i 25000 och med utökad veterinärvård.
Betalar 2280 kronor/år.

Immer

Har 9 hästar försäkrade A1 mellan 15-30 000- betalar runt 10 000 om året för dem totalt!
På vissa har jag inget tak för veterinärvård.
Betalar månadsvis via autogiro. :)

Låter dyrt...

Jämför med andra bolag - vi har nyligen bytt då vi fick kraftig rabatt iom att vi har fler än fem hästar.

Har många gånger funderat på att ha dem oförsäkrade och istället lägga undan samma pengar i fall det skulle hända MEN om den där buköppningen blir nödvändig så är det skönt att ha en. Vi har aldrig fått ut pengar på försäkringen så det är klart att tanken slagit en.

Det känns som om jag betalar i överkant.

A***a ändrade ju raskoderna för många raser för ungefär ett år sen och då hamnade araberna i en mycket dyrare kategori än tidigare tyvärr. Tidigare hade jag rasrabatt på honom men det ändrades.

Men jag skelle aldrig våga byta bolag. Då kan det blöi hur mycket strul som helst.

Antingen har jag kvar samma försäkring eller så väljer jag att inte ha honom försäkrad. Fast det vågar man väl inte :confused: :(

Varför skulle det blir strul att byta? Ring runt och be att få veta exakt vad en försäkring kommer att kosta din häst hos de olika bolagen.

Jag vet inte vad jag betalar per år, men jag tycker verkligen att försäkring är väl värd att ha, åtminstone veterinärvårdsförsäkring! När min häst blev sjuk och fick buköppnas förra året gick notan på över 53 000 i slutändan, och ändå mer blev det sen innan hon tillslut fick somna in.
Har nu på min nya häst vetförsäkring utan tak. Nådde nästan taket på min förra häst och hade om det hade gått bra fått ha henne i princip oförsäkrad i vetvård i nästan ett helt år eftersom mitt försäkringsår började i september och hon blev sjuk i oktober.
Livförsäkringen är ju bra den med, för mig blev det precis så att det nästan täckte avlivningskostnaderna, men jag värderar vetvården mer!

/ Maris

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik If har ändrat mina villkor utan att jag fått veta det. Loggade in på mina sidor hos dom och såg det ikväll... Nu undrar jag, är det...
Svar
17
· Visningar
1 791
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 247
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Min häst behandlades ju som bekant för fång nyligen, fick också en tarminfektion, och avlivades på Hbg djursjukhus. När jag tecknade...
2
Svar
30
· Visningar
2 687
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar