Försäkring - får de göra så???

Sv: Försäkring - får de göra så???

Generellt tror jag att man ska vara så sparsam som möjligt med information när man tecknar en försäkring... Jag vill byta försäkringsbolag på min katt, eftersom jag inte gillar den höga rörliga självrisken hos det jag har nu och för att det är smidigt att ha båda katterna i samma. Men med tanke på hennes sjukdomshistoria så vågar jag inte byta. Och att fråga om det är ju lika med att ge sig en reservation direkt...

Det är ju ALLTID bäst att inte bryta en försäkring eller byta bolag. Jag har två olika bolag just för att jag inte ville "bryta kedjan".

Har förresten pm:at dig.

Jo, fast att inte tala om är ju försäkringsbedrägeri om du läser i bolagens villkor.

Ja, du ser... hur ofta man läser villkor.... I mitt fall är det ju solklart eftersom jag ägde katten under sjukdomsperioden. Men köper man en häst så är det ju faktiskt inte säkert att man vet om sjukdomshistoriken.

Som det ser ut för mig önskar jag just nu att jag inte vetat något om tidigare problem! Det var dock för hästens bästa som näste ägare (som köpte av uppfödaren) och sedan jag då fick veta att hästen haft känningar. Men, som sagt, ekonomiskt sett hade det varit bäst om jag varit helt ovetande...

Vad jag förstår så har de inte bevisat att tarminfektionen är kopplad till den fång som hästen hade. Jag hade en häst som gick omkull i hagen och han kunde sedan inte röra bakbenen= avlivning p g a djurskydsskäl. Det försäkringsbolag du har höll sedan på och obducerade hästen i två månader innan jag fick några pengar eftersom de säkert ville fastställa orsaken till varför han blev förlamad. De hittade ingenting, min veterinär sa att det antagligen var en nerv som slitits av i ryggraden, men som sagt tog det lång tid innan de nöjde sig med att inte finna den direkta orsaken. Jag hade ingen reservation alls, så jag fattar egentligen inte varför de skulle obducera när min egen veterinär hade bedömt att det skulle göras så snart som möjligt så att hästen skulle slippa lida. Vad jag förstod så var kommunikationen mellan min veterinär och försäkringsbolagets veterinär det viktigaste vid bedömning av utbetalningen, och eftersom min veterinär inte kunde säga vad förlamningen berodde på obducerade de.

Jag säger bara att det man inte vet kan man ju inte tala om, och det är ju ingen annan som vet vad du vet ;)

Hoppas verkligen det ordnar sig för dig... de lever i en egen värld de där försäkringsbolagen.

Hur går det med försäkringsbolaget? Har det löst sig? Tycker synd om dig först få avliva sin häst och sedan krångel med försäkringsbolaget.
Det kan inte vara så att de vill Kontrollera journalen för att få en uppfattning av vad som var dödsorsaken?? Det var ju egentligen ej att hästen hade fång. Förs.bolaget kanske tycker det är konstigt att hästen skrivs in för fång och avlivas för tarminfektion. De kanske vill kolla upp detta före utbetalning av pengarna.
Har du själv läst journalen?
Står det ej på försäkringbeskedet att det finns en reservation för fång borde det inte vara så. Jag tror det kommer att ordna sig.

Jag håller på att förbereda papprena som ska in. De vill att jag beskriver HELA sjukdomsbeloppet, alltså från det hon hade fång för första gången. Jag vet ju bara det lilla som har berättats för mig, så jag får göra så gott det går. Personen jag pratade med på fb svamlade BARA om fång, så jag vet inte ens om de är medvetna ännu om att hon också haft en infektion och faktiskt avlivades pga av den.

Ja, jag har begärt journalerna från Hbg och tittat på dem så gott det går! Det är synd att jag inte kan läsa ut resultaten från blodproven. Jag fattar ju ingenting av alla termer och värden... Annars är det lite jobbig läsning, och man får stålsätta sig för att klara sig igenom den. Det står bl. a. att hon rullat sig häftigt och bitit sig i läppen så att den blödde när hon fick kolikanfallet på natten. Vidare står det att hon tittar mot magen och "ser ledsen ut". Jag önskar att jag sluppit ha med detta att göra :( .

Papprena ska som sagt in och sedan får jag avvakta beslut. Om det inte går vägen kommer jag att gå vidare med detta, till "Plus" om jag måste :D . Så här ska inte ett fb få göra mot sina kunder.

Hoppas att det går vägen för dig och jag håller tummarna!
Försäkringsbolag är inte roliga att ha och göra med.Ibland kan man ju undra om säljarna vet själva vad som ingår i de olika försäkringarnna.Lycka till!

Det är bra! Stå på dig så inte någon annan gör det!
*peppdans :banana: :bump: *

Det är ett jobbigt arbete, men värt det..:cry:

Kalla in oss på Buke om det är något strul! Lova det! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka