Sv: Försäkringskassan...
Graviditet är ingen sjukdom, men den orsakar ibland problem som gör att man faktiskt HAR nedsatt arbetsförmåga. Det sorgliga är ju i de fallen när man har två personer med t.ex ryggsmärtor, att den som har smärtor pga graviditet inte får vra sjukskriven, bara för att det beror på graviditeten. Medan den som har trillat av hästen FÅR vara sjukskriven. (det var något liknande fall beskrivet i aftonblaskan för ett antal år sedan) Arbetsoförmågan är ju liksom densamma.
Och man har ju inte "beställt" symptom som orsakar nedsatt arbetsförmåga bara för att man ahr blivit gravid.
Jag undrar liksom HUR det är tänkt att man ska kunna försörja sig i de fall det blir problem innan sista tredjedelen av graviditeten - så man kan börja plocka av sina förädlradagar. Inte för att man VILL göra det kanske, men för att man i alla fall har en försörjningsmöjlighet där.
Exakt min mening! Det jag vänder mig mot i FK:s handläggning är dels att de tar ca 30 dagar på sig, vilket innebär att jag i värsta fall blir utan ersättning en hel månad om jag stannar hemma, dels litar mer på sin försäkringskasseläkare som inte träffat mig än den läkare som de facto sjukskrev mig. Han varnade mig dock för att FK troligtvis inte skulle godkänna sjukskrivningen.
Igår satt jag hela dagen i telefon och försökte få rätsida på saken. Nästan alla handläggare jag pratar med är supertrevliga men de följer ju bara reglerna som andra satt upp, det är verkligen inte deras fel. Nu har jag kommit fram till följande i just mitt ärende:
jag kan inte omplaceras, jobbar ensam som djurskötare
graviditet är ingen sjukdom
ont i ryggen, hjärtklappning och förhöjt blodtryck räknas inte som sjukpenninggrundande besvär när man är gravid
jag har inte rätt till havandeskapspenning eftersom jag går på aktivitetsstöd
alltså måste jag ta ut föräldradagar för att kunna vara hemma
jag ska föda med planerat kejsarsnitt och det innebär att jag kommer att snittas ca två veckor före beräknat förlossningsdatum. Då kan jag teoretiskt ta ut föräldradagar två månader före kejsarsnittet, OM jag kan få ett nytt moderskapsintyg och det kan jag inte nu för min mvc håller på att flytta...
Dessutom ska vi ha möte och bestämma exakt datum 14 juni så innan dess kanske inte bm vill skriva nytt moderskapsintyg ändå.
Hur jag än vänder mig är ändan verkligen bak just nu. Mina chefer är underbara men bekymrade för de ser ju att jag egentligen inte orkar med speciellt mycket av jobbet men försöker ändå, och långsamt går det...
Men det jag är surast på är att det finns folk som på fullt allvar verkar tro att man kan mjölka 44 kor (uppbundet) två gånger om dagen, skotta hundratals kilo ensilage och hö, flytta halvvilda kor och att det är jämförbart med att sitta vid ett skrivbord. Var finns den individuella bedömningen?
Och hur kan man tro att vanliga människor med vanlig ekonomi har råd att vänta 30 dagar på ett beslut från FK?