Sv: Försäkringshjälp
Nu har jag kollat igenom alla djurens försäkringar, inklusive hundens, och jag håller med dig om att hundar är verkligen också dyra att försäkra
Två av mina hästar (som ligger på ett separat bolag) kunde jag faktiskt få ner en hel del genom att plocka bort nästan hela livförsäkringen på den ena. Vi tittade på prisskillnaderna mellan A1 och A6 och det var för lite pengar för att vara lönt i just detta bolaget i a f. Men som sagt fick nästan halverat totalkostnaden på dessa två
Sen tittade jag på nästa bolag, två hästar och en hund har jag där, (skälen till de olika bolagen beror på att vissa bolag är extremdyra på vissa raser medan de är billigare på andra) och på detta bolag kan man inte ta bort livförsäkringen helt av någon anledning. Så den lösningen gick bort. Man kunde heller inte gå in och ändra något förrän huvudförfallodagen infaller, vilket man kunde på det andra bolaget. Den ena ponnyn låg redan så lågt man kunde i vet försäkring och i livbelopp, ponny nummer två däremot låg i en obegripligt hög vet vård och förändrad självrisk (något man har lagt in per automatik från förra årsförfallodagen utan att jag har uppmärksammat detta
) Lurigt värre så min rek är att kolla upp era försäkringsbrev noga när det kommer nya! Denna ponny kan jag inte ändra villkoren för förrän i oktober
men då blir det sänkt livförsäkring och åter till en "normal" veterinärvårdskostnad så då halveras premien nästan för honom. Hunden då, som kostar mer än de båda ponnyerna tillsammans i premie
hennes vet vårdsförsäkring ska sänkas från 40' till 25' och då kommer man ner en hel del i kostnad. Livförsäkring har hon ingen alls, det går tydligen bra på hundförsäkringarna.
Totalt sett när allt träder i kraft så bör jag ha åtminstone halverat mina kostnader, utan att ha behövt ändra A 1:an till annat. En av orsakerna till att jag inte ändrade till A 6 var att man bl a inte täcker några hältor alls, eller det var så pass vagt vilka regler som egentligen gällde där (vad är egentligen förslitning och vad har uppkommit akut?) så jag vågade inte chansa. Den täckte fång, men inte hovsprickor t ex. Den täckte inga luftvägsproblem, något som är så vanligt idag så det är ett ganska betydande undantag.
Tack för era råd hur som helst, och fortsätt gärna diskutera frågan mer allmänt med försäkringar - det är intressant att höra fler lösningar och åsikter