Det viktigaste tycker jag nog är att man gör sin research innan man tecknar försäkringen och sedan har kvar samma försäkring livet ut på hunden. Det finns väldigt många som byter försäkringsbolag och då hamnar mellan två stolar om hunden sedan blir sjuk - för att inte tala om att den nya försäkringen inte täcker sådant som hunden redan har sökt veterinär och fått ersättning för.
Det kan alltså vara så att hunden haft en simpel urinvägsinfektion, man byter sedan bolag och hunden får fel på njurarna - ingen ersättning.
Jag tycker absolut att man skall ha högsta beloppet på veterinärvård, tusenlapparna rullar snabbt när hunden blir sjuk! Det är klart att man kan ha tur och hunden aldrig behöver söka veterinär mer än för småsaker och då känns det förstås som om man kastat pengarna i sjön - men jag är innerligt glad att alla mina hundar haft försäkring!
Kolla även om bolagen har "lockpriser" det första året, till exempel vet jag att Optimal chockhöjt premien för en del hundar andra året.
Även Agria kan vara lurigt eftersom jag tror att man får 30% rabatt på premien om man tecknar den för en valp, när hunden sedan är vuxen och man skall betala hela beloppet blir det givetvis stor skillnad.
Vilket bolag som passar bäst beror också på vilken ras man har och vad man vill ha ut av sin försäkring. Observera att villkoren hos ett och samma försäkringsbolag kan variera beroende på vilken ras man har, premien kan också skilja beroende på var man bor.
Själv har jag Agria, två bra saker med dem är att de inte höjer premien om hunden använder försäkringen mycket och, framför allt, att veterinärvårdsersättningen stannar på samma nivå och inte sänks när hunden blir äldre. Tror att Agria är ensamma med det senare.
Betalar ungefär 700:- i månaden för mina två hundar (labbe och cairn) som har 50 000:- i veterinärvård, 6 000:- rehab, medicinersättning, livförsäkring på 14 000:- resp 10 000:-. Självrisk 1100:- fast + 15 % rörlig.
Visst kan självrisken trilla iväg när man har en rörlig bit - men min kompis som har If med fast självrisk har å andra sidan fått en rejäl premiehöjning eftersom han utnyttjade försäkringen en del förra året. I det långa loppet betalar han mer för sin labbe än jag för min trots att jag för övrigt har bättre villkor.