Försäkring och medryttare

I

imse

Hej!
Om jag rider på någon annans häst och den skadar sig, vad händer då? Blir jag skyldig att betala självrisk på försäkringen eller liknande? Funderar nämligen på att bli medryttare och vill ha klart för mig vad som gäller. Nån som har något tips på vad jag mer ska tänka på?
Tack på förhand!
//Johanna

Sv: Försäkring och medryttare

Tänk igen om hur du vill ha det och skriv ett avtal med hästägaren. Jag tycker det är rimligt att medryttaren betalar för skador som uppstår pga att denne avsiktligt bryter mot förhållningsregler eller är (grovt) oaktsam. Så länge man rider och hanterar hästen efter bästa förmåga på ett vettigt sätt och endast gör småmissar så bör ägaren stå för kostnaderna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 582
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 808
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama