Förra ägarens container.

Ciindy

Trådstartare
Har egentligen några år kvar innan senior men tror nog jag får bättre svar på mina frågor här.

Vi har köpt ett hus 1 april privat men skrivit papper tillsammans med mäklare. Vi kom överens med förra ägaren att hans företagscontainer fick stå kvar några veckor eftersom det var för mycket snö för att få den flyttad. Den skulle dock senast flyttas till påsk, v16.

Containern är fortfarande inte flyttad och när vi ringer ägaren har personen som ska flytta den magsjuka, förkylning eller är utomlands eller i fjällen. Vi har en hundgård liggandes som skulle ha kommit upp för flera veckor sedan men som vi inte får upp för att containern står i vägen, vilket gamla ägaren vet om.

Vad kan vi göra nu?
Enligt köpeavtalet har vi rätt att behålla eller frakta bort de som står på gården vid inflytt. Vi vill inte ha den själv och frakta bort den är ju ett bra alternativ, men vart ska vi sätta den? Kan vi ta ut hyra?
Försöker få kontakt med mäklaren också vilket inte är det lättaste.

Är den tom eller har han saker i den?

Rent juridiskt borde det vara så att äganderätten nu övergått till er eftersom den inte hämtats vid avtalad tid?
Då borde ni kunna sälja den. Fast någon juridikkunnig borde kunna svara bättre.

Surtanten hade nog lagt ut den på Blocket....

Han har grejer i den. Tydligen ganska dyra verktyg och sånt som tillhör hans företag. Jag har också god lust att lägga ut den på blocket, men frågan är om det är rätt? Vi har bara ett muntligt avtal på att den Skulle flyttats till v.16. Nytt bud förra veckan på onsdag var att den skulle varit borta absolut senast igår. Då påtalade vi dessutom åt han att den borde ha övergått i vår ägo.

Och ja vi får flytta på den på hans bekostnad, men vart?

Skriv ett brev och skicka med snigelpost, via mejl och SMS:a att ni skickat brev.

Meddela att containern kommer att säljas nästa vecka om den inte flyttats senast söndag. Ni kan ju alltid låtsas att ni har köpare till den redan nu.

Det finns många som kan flytta en container, det går att fixa över en dag på de flesta staällen.

Han har grejer i den. Tydligen ganska dyra verktyg och sånt som tillhör hans företag. Jag har också god lust att lägga ut den på blocket, men frågan är om det är rätt? Vi har bara ett muntligt avtal på att den Skulle flyttats till v.16. Nytt bud förra veckan på onsdag var att den skulle varit borta absolut senast igår. Då påtalade vi dessutom åt han att den borde ha övergått i vår ägo.

Och ja vi får flytta på den på hans bekostnad, men vart?
Antagligen flyttar han den inte så länge han inte är tvungen. Han har ett bra ställe att ha den på - er gård.

Hänvisa till ert muntliga avtal. Nu är det er container.

I och med att han inte flyttade den enligt ert senaste avtal så kan ni väl helt enkelt höra med något företag i hans bransch om de vill köpa den.....:devil:

Problemet ligger antagligen inte på att han inte får bort den såklart utan som ni säger, han har ju den på ett toppenställe.

Har lämnat ett meddelande till mäklaren via hennes assistent och mäklaren ska ringa upp honom idag.

Blir så himla grinig på det här. Det ställer till en himla massa problem för oss och jag har inte lust att vänta en timme till på att den ska bort från gården!

Alternativet är att själv betala för att få den avställd på en allmän parkering, sätta en lapp på skiten "Tillhör Olle Olsson, Nymöllagatan 32, 214 56 Nyby tfn 0000-111111".

Fast det kommer att slå er surt i nacken.

Blir så himla grinig på det här. Det ställer till en himla massa problem för oss och jag har inte lust att vänta en timme till på att den ska bort från gården!

Förstår dig fullt ut. Själv hade jag blivit totalt galen.
antagligen gjort något mindre välbetänkt - som att ringa närmaste åkeri och be dem hämta möget och ställa av det på kommunens avfallsanläggning....

Ja så är det ju.
Men de fräcka är ju oftast de som vinner.
Enda sättet att hantera sådant är den lagliga vägen.
Att bli av med sina dyra saker eller betala hyra svider, så det fungerar.
Dessutom så tröstar den ekonomiska vinst man kan öra det egna sinnet.

Se till att göra allt rätt och sälj sedan prylarna.
Det kan ge er litet plåster på såren.
Ni skall naturligtvis ha ersättning för uppställningen under tiden.

Om jag minns rätt så har du ingen rätt att sälja någon annans grejer oavsett var de befinner sig. Du äger dem alltså inte bara för att de står på din tomt om det inte är överenskommet vid försäljningen. Ni kan heller inte ta ut hyra eftersom inget sådant avtal är upprättat. Däremot borde du kunna köra hem containern till ägaren, om du har lust att stå för det besväret. Eller begära handräckning från myndigheterna för att avhysa containern.

Här står det förresten mer om handräckning
https://www.kronofogden.se/Handrackning.html

Det är alltid en god idé att skriva in vad som händer om avtalet inte följs. I det här fallet hade det varit roligt om det stått i avtalet att TS hade rätt att ta ut 500 kr/påbörjat dygn containern står kvar efter avtalat avhämtningsdatum.

Dels lite plåster på irritationssåren, dels brukar det inte bli någon irritation eftersom folk har lättare att göra rätt för sig om den egna plånboken påverkas...

Det är alltid en god idé att skriva in vad som händer om avtalet inte följs. I det här fallet hade det varit roligt om det stått i avtalet att TS hade rätt att ta ut 500 kr/påbörjat dygn containern står kvar efter avtalat avhämtningsdatum.

Dels lite plåster på irritationssåren, dels brukar det inte bli någon irritation eftersom folk har lättare att göra rätt för sig om den egna plånboken påverkas...

Enligt köpeavtalet har vi rätt att behålla eller frakta bort de som står på gården vid inflytt. Vi vill inte ha den själv och frakta bort den är ju ett bra alternativ, men vart ska vi sätta den? Kan vi ta ut hyra?
Om jag minns rätt så har du ingen rätt att sälja någon annans grejer oavsett var de befinner sig. Du äger dem alltså inte bara för att de står på din tomt om det inte är överenskommet vid försäljningen.
Fast i det här fallet finns det ju skrivet att det som står kvar tillhör TS

Jag hade absolut kunnat tänka mig att betala för att få bort den även om det nu inte är så det egentligen ska gå till. Tyvärr bor ägaren i höghus nu så att dumpa den hos honom är inte aktuellt. Det hade jag gjort för länge sen om de var möjligt.

Jag tror ju att han inte har någonstans att ställa den och det är därför den står kvar här.

Jag tolkar det som att undantaget skett muntligt liksom överenskomemlsen om tiden när den skulle hämtas. Eftersom husets förra ägare brutit det muntliga avtalet borde även containern falla in under det skriftliga.

Nej så kan jag inte tänka mig att det går till. Att någon bryter ett avtal betyder inte att man på eget bevåg får beslagta egendom, jag kan inte tänka mig annat än att man måste gå till myndigheterna och få ett beslut för det i så fall.

Det bästa för TS är att ringa myndigheterna och begära handräckning för att vara på säkra sidan. Sen kan det ju vara bra att få det ur världen av andra skäl än att den är i vägen, hur är exempelvis försäkringsläget om TS backar på containern eller om det blir inbrott i den?

Precis. Hos mäklare gick vi noggrant igenom alla papper och där stod det klart och tydligt att allt som är i huset eller på tomten vid inflyttningsdatum är vårt eller att vi har rätt att frakta bort det på förra ägarens bekostnad.
Där bestämde vi att containern skulle hämtas senast v.16 pga den står långt in på gården, insnöad. Det tyckte vi var okej eftersom man ändå inte får upp någon hundgård i den snön.

Containern blev inte hämtad då. Vi ringde gamla ägaren och sa att vi måste få bort den fort eftersom vi ska upp med hundgård. Sen dess har vi fått nya löften om att den ska bort nästa vecka, och nästa och nästa igen. I onsdags rev min sambo i ganska ordentligt och sa att den måste bort under helgen som varit. Måndag idag och den står kvar.

Vi kan ju inte ens lägga underlaget till hundgård eftersom den står kant i kant med huset där hundlucka in finns.
Den måste verkligen bort den här veckan då det här är enda tiden vi har att få upp hundgården innan vi går in i en tuff jobbperiod där vi alltid jobbar om varandra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·
Övr. Katt Kan någon hjälpa mig? Kanske får jag aldrig se honom igen. Jag är så jävla ledsen. Jag ska försöka berätta kort innan jag kvävs av en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 871
Senast: renatechampion
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 012
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar