Förra ägarens container.

Jag tycker inte TS ska sälja containern nu utan göra som någon föreslog tidigare. Om förre ägaren inte hör av sig då och inget undantag finsn skrivet om nämda container så sitter ju TS i en situation där det faktiskt finns en skriven klausul om att ägandrätten på kvarlämnade saker övergår till TS. TS kan ju i en konfliktsituation då även hänvisa till att de fått upprepade chanser att hämta ciontainern eftersom TS insett att denna är värdefull men att de inte visat något intressa att ta hand om sakerna.

TS: meddela att du tänker ta hyra för att husa den, fr o m idag. Då har ni ändå varit snälla och bjudit på 4 veckors hyra.
Men alltså, är du verkligen säker på att det juridiskt är rätt att göra så? TS kan ju få stora problem om hon hittar på lite hur som utan att ha juridiken på sin sida. Jag tror inte att man kan börja ta ut hyra om man en gång har tillåtit att den får stå där och det inte finns avtalat att ett hyresavtal ska börja gälla efter ett visst datum.

Nu har jag varit i kontakt med mäklaren. Tyvärr är man ju allt för godtrogen och skriver inte allt på papper. Hennes förslag var att skicka ett sms med krav på att den ska flyttas innan onsdag annars kommer den säljas. Problemet som kan uppstå här är om han inte besvarar smset vi skickat då han kan försvara sig med att han inte läst det.

Besvarar han inte smset trots att det står att han ska göra det och containern står kvar efter onsdag måste vi skicka ett rekommenderat brev med påskriftskrav. I det brevet ska det stå ett nytt datum med senaste hämtningsdag samt konsekvenserna av att den inte hämtas.

Skickar du rekommenderat måste du ta hänsyn till att personen kan ta tid på sig att hämta ut det osv. Då måste vi sätta ett datum som är två veckor framåt i tiden och den tiden finns inte egentligen. Därför valde vi att skicka sms den här gången och kan förhoppningsvis få bort den på två dagar istället för på två veckor.

Skickar du rekommenderat måste du ta hänsyn till att personen kan ta tid på sig att hämta ut det osv. Då måste vi sätta ett datum som är två veckor framåt i tiden och den tiden finns inte egentligen. Därför valde vi att skicka sms den här gången och kan förhoppningsvis få bort den på två dagar istället för på två veckor.
På SMS:et ser du ju när det är levererat. :up:

Hoppas det går enligt plan och löser sig snabbt. Blixtsnabbt.

Gamla ägaren var nyss här och hämtade grejer ur containern. Jobbar hemifrån idag och såg bara att han körde härifrån nyss. Han såg inte glad ut, men det gör jag ;-)

@Ciindy men han tog inte containern med sig? Man kan ju också tycka att en ursäkt från hans sida, personligen till dig hade varit på sin plats..

@Lovisaleonora
Jag menar att det är viktigt att man har juridiken på sin sida i såna här ärenden. Det kan ju riskera att fördröja processen och ge motparten en anledning att förhala och krångla om man gör fel och agerar på ett sätt som man inte har rätt till.

Förhoppningsvis löser det sig nu.

Containern är ju svår att ta på bilen så att han inte flyttar den en timme efter att smset är skickat tycker jag inte är så konstigt. Han kanske behöver tömma ut vissa ömtåliga saker innan den kan slängas upp på en lastbil. Nu blev jag optimistisk igen och skulle han nu inte ta den så får vi sälja en container för 15-20 tusen och de är ju lite plåster på såren om han nu skulle lämna den kvar.

En ursäkt hade ju såklart varit trevligt men det är nog för mycket begärt. Blir jag av med containern är jag nöjd!

Containern är ju svår att ta på bilen så att han inte flyttar den en timme efter att smset är skickat tycker jag inte är så konstigt. Han kanske behöver tömma ut vissa ömtåliga saker innan den kan slängas upp på en lastbil. Nu blev jag optimistisk igen och skulle han nu inte ta den så får vi sälja en container för 15-20 tusen och de är ju lite plåster på såren om han nu skulle lämna den kvar.

En ursäkt hade ju såklart varit trevligt men det är nog för mycket begärt. Blir jag av med containern är jag nöjd!

Är det hans egen container eller har han hyrt den?

Det ska vara hans egen (företagets) då han frågade oss i samband med husflytten om vi ville köpa den av honom och använda som förråd.

Är det inte för långt från mig och containern är förra ägarens egendom som han skiter i att hämta kan jag skicka en bil så är du av med problemet. Finns det bara skriftligt så går det att fixa omgående.

Fundering: får han verkligen hämta saker ur den hur som helst under rådande omständigheter?
Jag funderar på om det inte är egenmäktigt förfarande från hans sida.
Sedan borde det väl inte vara helt okej att han kommer och går på er tomt och tar saker hur som helst?
Jag spekulerar bara...

Ja, när vi väl drog igång det hela blev det snabba ryck här. 3 timmar efter smset står det nu en lastbil på gården som plockar med sig containern. Det blev visst jobbigt för förra ägaren med lite press på sig.

Tack för hjälpen med allt bollande om hur vi hade kunnat gå tillväga. Och som vi trodde var det ju uppenbarligen inte några större problem med att få hit en lastbil som kunde frakta bort den. Buke är bra till allt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·
Övr. Katt Kan någon hjälpa mig? Kanske får jag aldrig se honom igen. Jag är så jävla ledsen. Jag ska försöka berätta kort innan jag kvävs av en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 871
Senast: renatechampion
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 012
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar