Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Status
Stängd för vidare inlägg.
(DT)
Hästen Gilda utsattes för övergrepp i sitt stall i Vikarbyn och veterinären kunde konstatera yttre skador på hästen. Polisen har inlett förundersökning och tagit DNA-prov i jakten på förrövaren. Flera förhör gjordes under tisdagen, men ännu har ingen misstänkt gripits.

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article386207.ece

Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Men det är fortfarande ingen som ifrågasätter: "Ska vi verkligen ha en lag som förbjuder misshandel?"

Men det är ju därför det finns polisutredningar som ska ta reda på fakta!
Jo, jag vet ett fall en man som blev anklagad av sin styvdotter för pedofili, helt ogrundat, för hon hade ljugit ihop en histora. Han blev sedermera rentvådd efter mkt om och men, likadant finns folk som oskyldigt blir anklagade för våldtäkt, misshandel osv, men ska vi skrota lagen för det??
Lagen är ju ändå till för att skydda människor, likadant ska en lag mot tidelag vara till för att skydda djuren.

Men du har ju dessa problem i alla situtaioner, vad gör det så specifikt när det skulle handla om brottet tidelag??? Det finns ju alltid idioter som kan sno oskyldiga bilder på nätet och använda i fel sammanhang. Det är väl inte unikt bara för att det skulle handla om tidelag??

Det finns redan en lag som täcker misshandel mot djur; den liknelsen faller.
Vad vi talar om här är att skapa en ny brottskategori för fall där det inte finns ett fysiskt lidande - till skillnad från den skärpning kring just lidande som jag personligen förespråkar.

Den godtycklighet som idag finns kring nödvärn, hur mycket våld du får använda innan du själv blir anklagad för misshandel, måste undvikas.

Det finns många lagar jag har problem med, just för att de inte vilar på devisen "Vi ska bara ha de lagar som är absolut nödvändiga, i syfte att undvika att oskyldiga döms". Frågan om en ny lagstiftning kring tidelag, återigen: i de fall där det inte finns fysiskt lidande med i bilden, faller i den kategorin.

I min syn är det bättre att flera skyldiga kommer undan än att en oskyldig döms. Om det finns sådana risker ska man fundera många, många gånger om en sådan lag verkligen behövs.

Det finns redan en lag som täcker misshandel mot djur; den liknelsen faller.
Man behöver inte låta den falla helt enkelt. Det finns gränsdragning även här där vissa tycker att si är misshandel och vissa inte.
Vad vi talar om här är att skapa en ny brottskategori för fall där det inte finns ett fysiskt lidande - till skillnad från den skärpning kring just lidande som jag personligen förespråkar.
Vem ska bedöma om djuret lider?? varför ska du få bedöma att djuret inte lider när jag bedömer att det lider.
Den godtycklighet som idag finns kring nödvärn, hur mycket våld du får använda innan du själv blir anklagad för misshandel, måste undvikas.
Godtyckligt vet jag inte, säkert i den del fall men jag anser att man aldrig kan komma från helt, dessutom är det ju väldigt många skyldiga som även frias på grund av brist på bevis, så hellre fria än fälla gäller väl även här?

Det finns många lagar jag har problem med, just för att de inte vilar på devisen "Vi ska bara ha de lagar som är absolut nödvändiga, i syfte att undvika att oskyldiga döms". Frågan om en ny lagstiftning kring tidelag, återigen: i de fall där det inte finns fysiskt lidande med i bilden, faller i den kategorin.
Nu ska det ju bli en lag så vi får väl se vilka problem det medför.
I min syn är det bättre att flera skyldiga kommer undan än att en oskyldig döms. Om det finns sådana risker ska man fundera många, många gånger om en sådan lag verkligen behövs.
Men är det inte så redan? Åtalet ogillas i brist på bevis, har vi väl hört ett antal ggr.

Nu ska det ju bli en lag så vi får väl se vilka problem det medför.

Ja, vi får se, dels OM det blir en ny lag och om den nya lagen kommer att göra att allt som tolkas som sexuellt umgänge med djur blir olagligt och straffbart, det är ju så ni vill ha det.

Den bilden skulle lika gärna kunna ha tagits i mitt stall, eller i Bortkommens, då med våra kläder på, när vi putsar lite förstrött på våra hästars organ, en bild som skulle kunna användas som bevis i ett åtal att vi faktiskt pysslar med något som ni vill ska ingå i ett förbud- för man vet ju, menar du, självklart slutar det inte så som bilden visar.....
Varför skulle en sådan bild, dvs en (bild på någon av oss som rengör hästens organ) tillskillnad från en bild där en "mamma torkar sin bebis i rumpan", utgöra en större risk för åtal menar du?

Dra inte in "mamma torkar rumpan" till mig iaf, jag tycker att era jämförelser med pedofili, barn är osmakliga.

Så du menar att en bild på ett organ som här en kvinna håller i, inte av någon skulle kunna användas vid ett åtal om lagen blir som ni vill, all sexuell kontakt och umgänge ska förbjudas?

Kastrering av män som gör sig skyldiga till att stoppa in stora och vassa föremål i ston skulle hindra dem från att fortsätta stoppa in dessa stora och vassa föremål på vilket sätt?

Ne... men lusten att spruta sperma på stoet skulle i alf. försvinna! :idea: Den sadistiska biten kan man väl hoppas att någon annan fånge i finkan tar hand om! :angel:

Dra inte in "mamma torkar rumpan" till mig iaf, jag tycker att era jämförelser med pedofili, barn är osmakliga.

Så du menar att en bild på ett organ som här en kvinna håller i, inte av någon skulle kunna användas vid ett åtal om lagen blir som ni vill, all sexuell kontakt och umgänge ska förbjudas?

Jaha du, och hur var det med kvinnan och sonen i badkaret? Den kom väl för dig.

Det vi diskuterar här är ju faktiskt sexuellt utnyttjande av djur. Inte en provocerande bild på en naken kvinna och häst. Att det sen blir en skillnad om det är nakna barn på bilden är för att barnen har en identitet också. En häst är inte medveten om att den figurerar på ett fotografi men ett barn är medveten om det eller kommer bli, med åldern. Och vi vet ju att bilder på Internet är ett helsike att få bort.

Men kan man lagstifta mot pedofili så kan man självklart lagstifta mot tidelag. Och tyvärr så kommer det förekomma att någon oskyldig fälls då och då inom ALL brottslagstiftning . Men vi kan ju inte låta bli att stifta lagar för det. De fyller ju en funktion trots allt. Och även i preventivt syfte.

Jaha du, och hur var det med kvinnan och sonen i badkaret? Den kom väl för dig.

Nej, det var ett svar till Bortkommen som tog upp detta med kvinna och barn, läs du lite bättre.:grin:

Men när vi nu ändå pratas vid, du kanske kan förklara vad det är i sinnesstämningen som skadar, ja, det var ju den som hästen kände av enligt dig? Är det kåtheten, eller vad är det?

Men då tycker inte du som Bortkommen, att kvinna och fotograf ska åtalas?

Jag tycker att tidelag ska vara förbjudet. Sen vad som räknas in som olagligt mm i den lagen låter jag lagstiftarna avgöra.

Nej, det var ett svar till Bortkommen som tog upp detta med kvinna och barn, läs du lite bättre.:grin:

Men när vi nu ändå pratas vid, du kanske kan förklara vad det är i sinnesstämningen som skadar, ja, det var ju den som hästen kände av enligt dig? Är det kåtheten, eller vad är det?

Jag utgår från att stämningen är annorlunda hos en som just begår tidelag, kanske med övervåld också. Den personen måste ju vara i något slags affekt, ja.
En veterinär som gör en inseminering är förhoppningsvis inte i den sinnesstämningen. :idea:

När jag ställde den frågan om vad det var som skadade så var jag noga med att poängtera att det handlade om skillnad arm, seminering och dess undersökningar kontra kuk och att senare inte hade mer tvång än semineringen, då menade du på att det var sinnesstämningen som skadade, kommer du inte ihåg det?

Så menar du då att det är den affekt som kåtheten ger som skadar hästen, eller vad är det för sinnestämning som är så annorlunda att den skadar?

Det är egentligen den jämförelsen som ligger närmast till hands, därmed inte sagt att jag tycker brotten är lika allvarliga. Självklart är brottet mot ett barn så mkt värre. Det är jämförbart pga av den sjuka, störda sexuella läggningen hos förövaren.
Du sa i ditt förra inlägg om bilden som kunde vara vemsomhelst i stallet som rengör sin hästs organ... och jag tror knappast det skulle se ut som den bilden som infogades av hobagoly oavsett kläder på eller ej. Eller??? Jag tror du kan känna dig säker iallafall, när du hemma fixar med dina hästar, och jag är tveksam till om även den nakna kvinnan även efter ett fastställande om förbud, är åtalsbart.
Jag tror också att vi inte kommer få se så värst mkt domar i frågan, vem ska göra anmälan, förutom de som får sina hästar och andra djur förgripna av okända män? Ofta sker ju sådnat här i slutna sällskap där ingen är intresserad av någon anmälan. Men det återstår att se.
Om man som konstnär målar en bild av en man som har sex med ett barn, kan man åtalas för det?

Ne... men lusten att spruta sperma på stoet skulle i alf. försvinna! :idea: Den sadistiska biten kan man väl hoppas att någon annan fånge i finkan tar hand om! :angel:

Jag antar här också att om den sexuella lusten skulle försvinna, tror jag inte att förörvaren är så särskilt intresserad av att föra in andra föremål heller i stots vagina, så det ena ger det andra.

När jag ställde den frågan om vad det var som skadade så var jag noga med att poängtera att det handlade om skillnad arm, seminering och dess undersökningar kontra kuk och att senare inte hade mer tvång än semineringen, då menade du på att det var sinnesstämningen som skadade, kommer du inte ihåg det?

Så menar du då att det är den affekt som kåtheten ger som skadar hästen, eller vad är det för sinnestämning som är så annorlunda att den skadar?

Jag föstår inte varför du har så svårt att ta till dig att oönskad sex är olidligt obehagligt?? även för ett djur? Hondjur har precis som andra vareleser ett känsligt könsorgan. Och även om det är en pyttliten snopp som dras in och ut kanske så mkt som ett 100- ggr, så medför det en obehaglig, smärtsam upplevelse.

Jag föstår inte varför du har så svårt att ta till dig att oönskad sex är olidligt obehagligt?? även för ett djur? Hondjur har precis som andra vareleser ett känsligt könsorgan.

Så du menar att det nu helt plötsligt bara är penetrationssex som ska förbjudas?

Handjur används ju också och det har jag frågat dig många gånger vari lidande finns där, om en hingst sätter på en människa, en hanhund samma med människa, pastejslick, gnidande människa djur till orgasm, det är också sexuellt utnyttjande som du helt klart är emot och iaf tyckt det skulle lagstiftas mot, eller har du som jag ändrat dig när man får mer info och man tänker efter?

Vad gäller kuk i ston, så är det inget som jag är för, jag bara undrar om ni kan förklara varför lidandet är så mycket större än en seminering med tillhörande undersökningar?

Eftersom ni inte kan det, så finns bara förklaringen att det är äcklet och kåtheten till ett djur som upprör.

Vad gäller kuk i ston, så är det inget som jag är för, jag bara undrar om ni kan förklara varför lidandet är så mycket större än en seminering med tillhörande undersökningar?
Men ta ett annat exempel då, som piskrappen på en häst, det är förbjudet ok, men hur kan man vara säker på att det är värre lidande än en seminundersökning då??
Jag tycker inte att det finns anledning att inte ha en lag mot tidelag pga av att man alltid kan hitta nåt som är minst lika illa.
Men om seminundersökning är så plågsamt för ett sto är inte jag främmande för att se till en ändring även här. Jag är inte så insatt i just semin för tillfället, det var på 80-talet vi seminerade ett sto hos AD och jag kommer inte riktigt ihåg hur allt gick till, har dock inga obehagliga minnen av det.

Det är egentligen den jämförelsen som ligger närmast till hands, därmed inte sagt att jag tycker brotten är lika allvarliga.

Eftersom brotten inte går att jämföra så går det inte enligt mig att göra jämförelsen.

Eftersom brotten inte går att jämföra så går det inte enligt mig att göra jämförelsen.

Jämförelsen kan man göra ändå, trots gradskillnaden. Samma problematik uppstår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) För en månad sedan utsattes två hästar för övergrepp i Vikarbyn. Polisen har ännu inte hittat något som kan peka ut...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Drabbade kräver att polis och åklagare ser till att misstänkt åker fast VIKARBYN Oron för fortsatta hästövergrepp...
Svar
0
· Visningar
938
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) En man är skäligen misstänkt för två konstaterade övergreppen på hästar i Vikarbyn för några månader sedan. - Vi har nu fått...
Svar
0
· Visningar
572
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama