Förövare utsatte Gilda för övergrepp

Status
Stängd för vidare inlägg.
(DT)
Hästen Gilda utsattes för övergrepp i sitt stall i Vikarbyn och veterinären kunde konstatera yttre skador på hästen. Polisen har inlett förundersökning och tagit DNA-prov i jakten på förrövaren. Flera förhör gjordes under tisdagen, men ännu har ingen misstänkt gripits.

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article386207.ece

Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp

När jag ställde den frågan om vad det var som skadade så var jag noga med att poängtera att det handlade om skillnad arm, seminering och dess undersökningar kontra kuk och att senare inte hade mer tvång än semineringen, då menade du på att det var sinnesstämningen som skadade, kommer du inte ihåg det?

Så menar du då att det är den affekt som kåtheten ger som skadar hästen, eller vad är det för sinnestämning som är så annorlunda att den skadar?
Jag ställde en fråga till dig förut som kanske kan ge dig svar på din fråga eftersom du inte vill se svaret i de inlägg jag har gjort.

Om en främmande man stoppar in handen innanför dina trosor på t e x ett diskoteket. Han får t o m in ett lillfinger i dig. Tycker du det är okej eller anser du att det är ett övergrepp. Ett lillfinger kan inte göra illa dig så nämvärt. Vad är det som gör resp. inte gör det till övergrepp.

Förklara det för mig så ska jag tydliggöra mitt svar utifrån de tankar du har om detta.

Det är därför jag är emot en lag som gör det möjligt att driva ett sådant ärende, och flera liknande, eftersom djuret faktiskt inte lider. Äckligt, frånstötande, men djuret lider inte och faktiskt så tror jag inte att den människa som är intresserad av sådana aktiviteter är särskilt störd.

Man är nog rätt störd om man vill ha sex med eller på annat sätt bli tillfredsställd av djur. Samma om man tänder på barn. Inte sunt. :crazy:

Bra att de denna gång skriver om vad det handlar om: En speciell form av sadism. Det är skadandet de (gärningsmän av detta slag) är intresserade av, inte sex.

Hur vet du det? Dom har ju hittat sperma väl? Har det inte med sex att göra?

Om det inte har med sexuell lust att göra att få utlösning på eller i ett sto, då vetefan vad som kan sammankopplas med sexuell lust:confused:

Bra att de denna gång skriver om vad det handlar om: En speciell form av sadism. Det är skadandet de (gärningsmän av detta slag) är intresserade av, inte sex.

De blir sexuellt upphetsade av att skada någon. :idea: Sadism och sexualitet är ju nära förknippade med varandra.

Citat:
"De skadar hästen för sin egen njutnings skull. Ofta, men inte alltid, är det sammankopplat med en sexuell handling. Förövaren är i regel en man som bor nära platsen och ofta upprepar sitt brott.Källa: Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler"

Inte all njutning av detta slag är sexuell i ordets strikta bemärkelse.
Jag ser dock att jag var oklar: Vad jag syftade på är att kopplingen mellan "vanligt" sex med djur och denna form av sadism är ungefär som kopplingen mellan (säg) en bondagelek och att våldta eller sexmörda någon. Det är inte det sexuella som är det riktigt intressanta för gärningsman i de senare fallen, utan en annan form av njutning baserat på makt, kontroll och så vidare. Eventuell utlösning e.dyl är så att säga en bieffekt och inte huvudsyftet.

Ja o ett stort problem o all diskussion om straff för tidelag är att det nästan alltid motiveras med våldsdåden.
PL

Men det tror nämligen jag, att inte står det rätt till där inte.
Jag tror ingen skulle driva ett sådant ärendet, men för att för den skull strunta i en lag pga av det skälet är bara löjligt, som dessutom kan hjälpa till att skydda massivs med ston som blir utsatta för detta övergrepp.

Men du och dina kompisar har i tråd efter tråd tyckt att pastejslick, gnidning och liknande mer harmlöst sexuellt utnyttjande av djur ska straffas enligt en ny lag, hur kan du då vara så naiv att tro att inte lagen skulle användas till detta?

Det är väl ingen ide att göra en ny lag om något när man som du ändå inte tror, inte heller verkar tycka nu, att ett sådant utnyttjande som beskrivits ovan ska dömas och straffas?

Fråga: Byt ut den pastejslickande hunden mot ett barn. Är kvinnan med pastejen i underlivet fortfarande inte särskilt störd?

Du kan givetvis tycka att det är osmakligt att jämföra djur och barn och därför välja att inte svara. Men isåfall förstår jag inte hur det skulle vara mindre osmakligt att jämföra djurvård/djurskötsel med tidelag och sexuellt utnyttjande.

Det går inte att jämföra av den anledningen att djuret inte förstår skillnaden mellan veterinär undersökning och ett sexuellt utnyttjande, ingen av er har kunnat förklara hur ett djur, här häst, vet eller förstår skillnaden, hur kan då det sexuella skada mer än en undersökning under förutsättningatt inte mer våld används?

Förstår inte din envishet med att dra upp barn i jämförelsen, på det viset visar du att du förmänskligar djur, du tror att de tänker som du.

Eller menar du att barn inte förstår mer än vad djur gör,konstigt resonemang isf?

Ja o ett stort problem o all diskussion om straff för tidelag är att det nästan alltid motiveras med våldsdåden.
PL

Exakt så, varför jag ju envisas med att diskussionen borde behandla brister i nuvarande lag :)

Kan passa på att lägga en kommentar till som ytterligare förtydligande till de som skulle kunna göra en invändning:
Tänk på gärningsmannens njutning som ett narkotiskt rus, så kanske skillnaden mot sexuell upphetsning blir tydligare.

Om en främmande man stoppar in handen innanför dina trosor på t e x ett diskoteket. Han får t o m in ett lillfinger i dig. Tycker du det är okej eller anser du att det är ett övergrepp. Ett lillfinger kan inte göra illa dig så nämvärt. Vad är det som gör resp. inte gör det till övergrepp.

Förklara det för mig så ska jag tydliggöra mitt svar utifrån de tankar du har om detta.

Ja, jösses, vilka jämförelser.:grin:

Jag har redan svarat på detta. Det är t.o.m ett övergrepp om någon särar på mina ben och tittar, olovandes, men det verkar ju som du vill jämföra övergrepp människa-häst, så isf ska det vara ett övergrepp att lyfta på svansen för att titta på stoets mus?:grin:

Nåväl, vad är det nu som skadar stoet så mycket mer, vid ett sexuellt utnyttjande, än vid en seminering med tillhörande undersökningar, under förutsättning att inte mer tvång används än vid semineringen?

Sinnesstämningen skadar, menar du, och jag undrar, vilken sinnesstämning och hur skadar den?

Det går inte att jämföra av den anledningen att djuret inte förstår skillnaden mellan veterinär undersökning och ett sexuellt utnyttjande, ingen av er har kunnat förklara hur ett djur, här häst, vet eller förstår skillnaden, hur kan då det sexuella skada mer än en undersökning under förutsättningatt inte mer våld används?

Förstår inte din envishet med att dra upp barn i jämförelsen, på det viset visar du att du förmänskligar djur, du tror att de tänker som du.

Eller menar du att barn inte förstår mer än vad djur gör,konstigt resonemang isf?

Det behöver inte betyda att man förmänskligar djur, för att man har en förståelse för att djur känner/ upplever mm.
De tänker absolut inte som en människa.
Hur ser du på gravt utvecklingsstörda, de fölrstår inte heller alla gånger att de blir utnyttjade och känner ingen skam.
Jag tycker oavsett intelligensnivå och art så har ingen rätt att nyttja någon annans kropp för egna sexuella syften.
Vålldtäkt i lagens mening kan vara att nyttja någons kropp för sin egen sexuella tillfredställelse.

Jag vill bara tala om att som ägare till denna häst är detta bland det värsta man kan vara med om. Jag kan tacka han däruppe att hon inte var helt sönderskuren och blodig när jag hittade henne. Veterinär har undersökt henne samma morgon och kunde konstatera att hon inte kunnat gjort skadorna själv, så pass omfattade var dom.. Sen att hon skulle ha njutit av situationen kan man ju fundera över, skulle du själv tyckt att det varit skönt att blivit riven med ett vasst föremål i hela underlivet? Hon hade lite feber på morgonen och hade riktigt ont, men som tur var verkade förövaren inte ha skadat henne inuti. Vi hade tur denna gång, och en hel del övervakning har satts upp, men till alla era hästägare, var på er vakt, dag och natt!

Hoppas verkligen att polisen även får tag i denna person. Verkligen ett stort framsteg om polisen alltid letar kroppsvätskor när en häst misstänks vara utsatt för övergrepp.
Bra att många monterar kameror i stallen som även kan fånga bevis.
Kom ihåg ett radioprogram för något år sedan, när personer med dessa läggningar ringde anonymt in och berättade att de uppsökte stall nattetid för att få tillgång till hästarna.
En berättade att han återkommit till ett stall i åratal, så det finns hästar som utsätts utan att ägaren har den blekaste aning, då det inte alltid är sadister.
Som vissa här tycker är helt ok att ha sex utan att skada.:confused:

Jag vill bara tala om att som ägare till denna häst är detta bland det värsta man kan vara med om. Jag kan tacka han däruppe att hon inte var helt sönderskuren och blodig när jag hittade henne. Veterinär har undersökt henne samma morgon och kunde konstatera att hon inte kunnat gjort skadorna själv, så pass omfattade var dom.. Sen att hon skulle ha njutit av situationen kan man ju fundera över, skulle du själv tyckt att det varit skönt att blivit riven med ett vasst föremål i hela underlivet? Hon hade lite feber på morgonen och hade riktigt ont, men som tur var verkade förövaren inte ha skadat henne inuti. Vi hade tur denna gång, och en hel del övervakning har satts upp, men till alla era hästägare, var på er vakt, dag och natt!

Det finns ingen här som menat att denna häst, i detta fall där det ju varit våld inblandat, skulle ha njutit. Om du fått den uppfattningen av den debatt vi har om fenomenet tidelag i sig - alltså utan våld - ber jag å allas vägnar om ursäkt.

Som vissa här tycker är helt ok att ha sex utan att skada.:confused:

Som vanligt hittar du på saker och ting för att framställa dig själv i bättre dager, jag tycker inte det är OK att ha sex med djur, hur många gånger ska jag behöva skriva att jag tycker det är äckligt?

Men det jag reagerar på med ert tidelagsförslag, det är att allt som uppfattas, då av er såklart:grin:, som ett sexuellt utnyttjande av djur också ska straffas, även om djuret inte lider alls, och även fast djuret, här häst, i andra fall utsätts för liknande saker som är helt acceptabelt- bara för att den som gör det då inte är kåt och det ingår i det som accepteras i undersökningsväg.

Tycker du som Bortkommen att fotografen och kvinnan på bilden ska åtalas?

Men ta ett annat exempel då, som piskrappen på en häst, det är förbjudet ok, men hur kan man vara säker på att det är värre lidande än en seminundersökning då??

138 var det.

Det är inte förbjudet att använda spö på häst, jag tycker att spö är en bra säkerhet i vissa situationer, och använder även spö ibland vid ridning, som hjälpmedel, rätt mycket faktiskt på en av hästarna för tillfället, mot förut.
Jag vet att spö kan missbrukas, men vill ändå inte ha ett helförbud för jag anser att allt bruk av spö inte är lidande för hästen, inte heller äckligt.

Vad gäller vissa människors sexuella utnyttjande av hästar, så tycker jag där tvärtom som med spö, jag tycker inte det är OK, jag tycker det är äckligt, och inget någon behöver ta till för att en situation ska bli mer säker.
Däremot anser jag, precis som med spöet till viss del, att det finns vissa mer lätta utnyttjanden som hästen inte lider av,ex gnidning,hingst som betäcker,(samt även situationen semin och dess undersökningar)där hästen inte blir lidande( eller som vid semin, långt ifrån mer lidande), utan det är äcklet som ni vill lagstifta om, precis som du skrev i en annan tråd, du tyckte det var avsikten som räknades, jag tycker det ska vara skadan och lidandet hos djuret.

Och varför skulle piskrapp vara lindrigare för stoet än en seminundersökning?:confused:, jag kan inte gradera det, lite lättare att förstå att en stor arm orsakar mer obehag när den förs in och ut i båda hålen än vad en kuk gör som inte når särskilt långt in.

Det du, ni, ska tänka på är att det faktiskt avlider ston p.g.a dessa armar som undersöker, precis som det ibland avlider ston för att de blir betäckta på fel sätt, eller okontrollerat med fel storlek av hingst,enbart en kuk kan aldrig göra den skadan hur mycket ni än vill.

Fy på dig, vi har precis fått veta att de är INTE störda. Fullständigt normala människor. :angel:

Kan du inte läsa alls?
Inget vettig att skriva , utan du bara vrider till för att kunna vara kvar i diskussionen.....och skriver ut saken på ett sådant sätt att andra som går in i tråden lite hastigt gärna för din del får tolka det som jag tycker att inga som begår övergrepp är störda alls..... så argumentationslöst....

Jag skrev jag tror inte att de är särskilt störda och om du kan gå tillbaka och försöka minnas så inser du att jag syftade på fallet med pastejen i musen.

Jag tror, visa på annat, så kanske jag ändrar mig.:grin:

Senast ändrad:

Ett barn och ett djur är underordnad den vuxne/människan. Det är min jämförelse. Resten (och även det) och jag skrivit om flertalet ggr i dessa sammanhang och även carinah har svarat här i tråden. Därför lämnar jag det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) För en månad sedan utsattes två hästar för övergrepp i Vikarbyn. Polisen har ännu inte hittat något som kan peka ut...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Drabbade kräver att polis och åklagare ser till att misstänkt åker fast VIKARBYN Oron för fortsatta hästövergrepp...
Svar
0
· Visningar
938
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) En man är skäligen misstänkt för två konstaterade övergreppen på hästar i Vikarbyn för några månader sedan. - Vi har nu fått...
Svar
0
· Visningar
572
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama