Sv: Förövare utsatte Gilda för övergrepp
Men ta ett annat exempel då, som piskrappen på en häst, det är förbjudet ok, men hur kan man vara säker på att det är värre lidande än en seminundersökning då??
138 var det.
Det är inte förbjudet att använda spö på häst, jag tycker att spö är en bra säkerhet i vissa situationer, och använder även spö ibland vid ridning, som hjälpmedel, rätt mycket faktiskt på en av hästarna för tillfället, mot förut.
Jag vet att spö kan missbrukas, men vill ändå inte ha ett helförbud för jag anser att allt bruk av spö inte är lidande för hästen, inte heller äckligt.
Vad gäller vissa människors sexuella utnyttjande av hästar, så tycker jag där tvärtom som med spö, jag tycker inte det är OK, jag tycker det är äckligt, och inget någon behöver ta till för att en situation ska bli mer säker.
Däremot anser jag, precis som med spöet till viss del, att det finns vissa mer lätta utnyttjanden som hästen inte lider av,ex gnidning,hingst som betäcker,(samt även situationen semin och dess undersökningar)där hästen inte blir lidande( eller som vid semin, långt ifrån mer lidande), utan det är äcklet som ni vill lagstifta om, precis som du skrev i en annan tråd, du tyckte det var avsikten som räknades, jag tycker det ska vara skadan och lidandet hos djuret.
Och varför skulle piskrapp vara lindrigare för stoet än en seminundersökning?
, jag kan inte gradera det, lite lättare att förstå att en stor arm orsakar mer obehag när den förs in och ut i båda hålen än vad en kuk gör som inte når särskilt långt in.
Det du, ni, ska tänka på är att det faktiskt
avlider ston p.g.a dessa armar som undersöker, precis som det ibland avlider ston för att de blir betäckta på fel sätt, eller okontrollerat med fel storlek av hingst,enbart en kuk kan aldrig göra den skadan hur mycket ni än vill.