Format och grejjer?

Zuzzi

Trådstartare
jag har lite problem :angel:

"Kan du skicka mig de två bilderna, se bilaga, i format, minst 300dpi i JPEG och EPS."

haha vad menar människan? :rofl: JPEG vet jag faktiskt va de e :p
 
Sv: Format och grejjer?

Låter nästan som om det är något som ska tryckas...

Hon vill ha två bilder, de ska ha 300 punkter per tum i upplösning och vara i formatet jpeg eller eps.

Bilder består av punkter, men de är så små att man inte ser de enskilda punkterna utan i stället en bild. Hur många punkter man har per längdenhet kallas upplösning. Punkter kallas på engelska/datoriska för pixlar. 300 dpi (=dots per inch, egentligen fel, det heter pixels per inch, ppi, men skit samma) innebär att på en tum så klämmer man in 300 punkter, motsvarar ca 120 punkter på en centimeter. Om du tar bildens bredd i pixlar och delar med 120 så vet du ungefär i centimeter hur stor den kommer att vara i tryck.

jpeg är ett format för bilder, som förstör bilderna lite för att kunna spara på datamängden, så att filen inte blir så stor.

eps, encapsuled postscript, är ett bildformat som andra bildfilsformat kan sparas i. Används nog mest när man ska ha ut bilden på papper i slutändan.

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer...

/Ida
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 410
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 045
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 397
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp