Förlossningspsykos

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nhb1
  • Startdatum Startdatum
N

nhb1

Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av förlossningspsykos på era fölsto.
Jag har ett New Forest sto som fick det vid sin första fölning i år. Fölningen gick galant och hon låg i ca 10 minuter och vilade sig, när fölisen började försöka resa sig så for stoet upp i hörnan av boxen och gick sedan till anfall på fölungen med frambenen.
Vi fick droga henne och försöka föra samman dem men hon var alldeles vild och skulle attakera fölet. Nu matar jag honom med mjölkersättning i spann och han har ett halvblodsto som kompis.
Är det någon som varit med om detta? Och är det speciella raser det drabbar. Tacksam för lite hjälp!
Mvh Helen

Förstagångare kan vara lite struliga..
Det som gäller är att bremsa stoet och låta fölet gå fram och dia.. Efter några dygn så brukar det ge sig och stoet blir snäll igen.

Sedan finns det ston som är väldigt "hårdhänta" på sina föl.
Ungarna tillåts inte att ligga och lata sig utan stona slår då med frambenen för att sparka upp dom.
Det är en naturlig instinkt. FAst det kan se lite läskigt ut.

Vi hemma har aldrig gått bet på en "dum" märr men vi har då varit lite "dumma" själva mot henne.

Men, om vi skulle få in ett hopplöst fall så...inte skulle hon betäckas igen..nej.

AM

...men visst finns det når hormon man kan ge stoet, vilket sägs dom har brist på om dom inte vill ha sitt föl till sig??

Det är väl hormonet oxytocin man kan ge. Det stimulerar mjölkkörtlarna så att mjölken rinner till, vilket den inte gör hos ett stressat/argt sto. I så fall gör det fruktansvärt ont att ge di (funkar liknande på människa, talar av egen erfarenhet :eek:). Oxytocin är ett hormon som ger tillfredställelse och utsöndras vid massage och liknande. När stoet fått detta ett par gånger vid digivning vet hon att det är skönt att fölet diar och det gör inte ont.

Mitt welshsto var förstagångare och allmänt intresserad av fölet, men var så öm i juvret att hon sparkade åt fölet när det ville äta. Vi fick ge henne Plegicil och vrida om nosen på henne, samt mjölka ur henne den värsta överfyllnaden. Sen gick det hyfsat. :smirk:

Hej igen, nog kan Ni ge Er på att vi provat allt. Vi drogade henne så att man kunde kastrera en 2-årig halvblodshingst, höll ett framben uppe och hade bremsen på men ändå så slog hon sig loss, slog min stalltjej så hon stupade och då försökte vi bara föra fölet till henne, vi hade inte kommit så långt att fölisen skulle dia. Jag hade mjölkat henne innan för att få ut råmjölken så mjölk producerade hon. Vi har provat den mjuka metoden och den hårda men inget har fungerat. Jag mjölkar henne med bröstpump och det går jättebra, hon ger full mjölk och protesterar inte mot min hårdhänta behandling av juvret.

Vi har haft avel i över 20 år på varmblod och halvblod men inte stött på detta innan och därför undrar jag om det är vissa raser eller det finns något annat som kan påverka stoet, hon är en New Forest.

/Helen

Jag hade ett NFsto (förstföderska)som fick förlossningspsykos. Så länge fölet låg stilla var det ok men om det rörde sig så skulle hon slå ihjäl det. Vi gjorde så att vi skapade en smal spilta i boxen (som ett v), precis så att stoet fick plats, genom att spika upp en bräda där stoet fick stå med huvudet mot den breda delen. Detta gjorde att stoet inte kunde sparka fölungen och brädan satt så att fölis med lite hjälp från oss kunde dia. Sedan fick man ta ut stoet och låta henne motionera korta stunder. Efter cirka 4-7 dar (var några år sedan så jag har svårt att komma ihåg) så kunde vi sammanför stoet och fölet. Stoet hade då fått lugnande samt hormoner.
Lycka till

Hej!
Tack för ditt svar. Jag har fått det rådet om en smal splilta från en annan uppfödare som också hade råkat ut för förlossningspsykos.
Eftersom fölungen är riktigt fin och rör sig mycket bra så kommer jag att betäcka om stoet till våren och då får jag ha en smal spilta i beredskap vid nästa fölning.
Hälsningar Helen

Liknande trådar

Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·
Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 750
Senast: Aliche
·
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom...
2
Svar
36
· Visningar
3 891
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar