Amma-hjälp!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma-hjälp!!

Fölet har ju fått i sig rå-mjölken och då hade jag falskat upp den istället om du inte kan få igång stoet. Försök att mjölka stoet tills det känns som det inte skulle gå längre det kan ju vara det att juvren är förfylld som gör henne känslig.
Har du fött upp föl på ersättning nån gång?
Det är SVINDYRT!

Så jag tycker absolut att man ska ge amma ett ärligt försök eller åtta innan man bestämmer sig för att föda upp på ersättning. Mitt shettisföl kostade runt 8.000 i bara mjölkersättning, sen tillkommer fölpellets efter det.
Föl av stor ras kostar bortåt 25-30.000 att ge ersättning.
Så det är betydligt billigare med en amma...

Nu ger vi oxytocin när hon har stått inne innan matning. Kommer hon från hagen får hon inte. Vi ska prova nu att longera några minuter istället för att ge oxytocin om juvret verkar lite spänt.
För tillfället funkar själva matandet bra. Fölet får mat, och märren står stilla. Hon gör dock fula miner så fort fölet gör något annat än att äta.
När är rätt tillfälle att börja låta henne nosa på fölet? Om inget uppenbart tillfälle yppar sig menar jag.
Ni får gärna komma med rent praktiska tips runt den biten.

Hmm när vi släppte in "adoptivdottern" så hade ju vår märr redan sin egen 12 timmars vid sidan så det gick ganska enkelt då jag sparat efterbörden och smorde in märren med vicks i borrarna samt höll henne. Vi hade ju lite tur för hon trodde nog hon såg dubbelt även om hon kunde skilja på sin och utbölingen. Så efter några timmar var allt hyfsat frid och fröjd.

Men om jag var i din situation skulle jag nog vilja ha ett så bra flöde på mjölken att hon uppskattar att bli diad och det utan oxytocininjektion innan. Så hon inte är motsträvig för att det gör ont. Vill hon lukta på fölet medan det diar? Eller kan det vara en bra inkörsport att hon får lukta medan den äter, eller hugger hon direkt?

*fundering*
oxytocin är ju ett "må bra hormon" och skapar lugn och ro i kroppen. På människor kan man koppla samman detta även med beröring. Hur bete´r sig märren om man ger henne en lugn rykt? Njuter hon av det? Kan det vara något att prova innan man låter fölis dia. -Må vara en långsökt tanke, men på ammande mammor som har problem att släppa till mjölk så kan massage av axlarna hjälpa flödet en aning....

Gira, som funderar vidare.....

Mina tips är att ta in stoet till fölet, och inte tvärt om.
Det kan också vara bra att ställa en häst hon inte riktigt gillar i boxen bredvid när hon är hos fölet, eftersom hon då kan få lite extra känslor för ungen, när det blir konkurrens.

Jag har varit inblandad i flera amma-ihopparningar och även de mest aviga ston har efter några dagars envis kamp visat visst intresse för fölet när de har delats efter matning och när det där lilla intresset har dykt upp har vi helt sonika sagt att det får bära eller brista och släppt ihop dem i en rymlig box och dragit oss tillbaka utom synhåll. Det har faktiskt fungerat och de har varit mor och föl efter det. Jag tror att man måste låta dem vara lite ifred för de blir störda av allt stök. Det kräver att man har lite is i magen...
Intresset har varierat från att de tittar efter fölet till att de faktiskt gnäggar efter det eller till det när man kommer för en matning.
Har man en riktigt stor box kan man göra ett hörn där endast fölet kommer in genom att dela av i lagom höjd en sk fölgömma. Det gjorde jag när jag hade ett ungsto som helst ville mosa sin unge och den lärde sig snabbt att den fick vara ifred i sin hörna.

Tack för era råd och funderingar.
Juvret har inatt börjat stocka sig igen. Inte så att det syns på fölet, hon verkar få i sig det hon ska ha, men juvret är en aning hårt och stoet följdaktligen grinigare. Just nu är det utegång, oxytocin och domusedan som gäller tills juvret är helt mjukt igen.
När juvret fungerar problemfritt och såren på spenarna har läkt, (De ser fina ut redan, så imorgon borde det vara i princip läkt.) tror jag att vi får göra ett försök att släppa ihop dem.

Då har jag en fundering: Fölets hage finns i direkt anslutning till fölets box. Boxen har engelska halvdörrar. Jag har gjort så att det går att ha bara den övre dörrhalvan stängd. Då kan fölet komma in i boxen, men inte en stor häst. Vad tror ni om att släppa ihop dem i hagen? Min tanke är att fölet borde kännas mindre påträngande för stoet och fölet har lättare att komma undan. Fölet har ju då också möjlighet att komma undan in i boxen om hon vill.
Fölet kan ju redan det här med staket, samt känner sig hemma i den hagen. Stoet har inte varit i den hagen. Vad tror ni om det?

Eventuellt kan man kanske mata i hagen några gånger först, med fölet löst men hålla i stoet?

Eller tycker ni att jag tänker galet?

Ni kan ju prova. Jag had eju föredragit och tagit in stoet i fölets hage, Där känner fölet sig trygg och vet att han kan gå in i sin box och vara i fred. Inte farligt och prova om ni har uppsikt. Lycka till och hoppas allt ordnar sig.

Jag hade provat det du säger här ovan. Se till att stoet är lite halvdrogad vid ihopsläppet. Jag hade nog gjort så att jag tog dit stoet och hållit henne för diande och när fölet kommit igång så hade jag dragit mig undan och låtit dem sköta det hela själva. Visar hon något intresse för fölet alls?

Hon visade lite intresse för fölet vid matningen före mjölkstockningen. Sedan dess har hon i bästa fall stått snällt vid matning utan upplyft ben. De flesta gånger måste jag dock hålla i ett framben nu.

Tjoho!
Nu har jag precis släppt ihop dem och än så länge verkar det fungera.
Sex dygn tog det, nu är vi trötta.
Håll tummarna är ni snälla!
Vädret är ju dock pissigt, så det fick bli i boxen i allafall. (Den är jättestor.)

Nu har vi gett upp.:crazy:
Det går att ha dem tillsammans i både box och hage. Fölet får inte dia utan att vi håller i stoet och fölet törs inte sova så länge hon är tillsammans med stoet.:cry:
Jag startar en ny tråd om mjölkersättning!:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Hemmet Kom hem från gymmet igår, vi hade varit iväg på gymmet ca två timmar. Sambon går upp på vinden där wc finns och ropar att jag skall...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur