Förlossningsbrev

Sar

Trådstartare
Är det någon som vill dela med sig av sitt förlossningbrev? Jag har helt förträngt vad som stod i mitt förra (skrev jag överhuvudtaget något?!) och har kört fast.

Hann personalen läsa ert förlossningsbrev och kunde de agera i enlighet med er önskan?

Sv: Förlossningsbrev

Jag skrev inget alls faktiskt, utan fick frågan om hur jag ställde mig till epidural band annat när jag kom in, vilket jag ville ha.
Jag hade inga särskilda önskemål, förutom att jag ville slippa så mycket smärta som möjligt, vilket jag förmedlade verbalt det första jag gjorde.

Här skriver BM in förlossningsbrevet i journalen som personalen på förlossningen får upp på dataskärmen när man ringer när man är på väg/innan man åker in :idea: Så med dottern hann de läsa.

Med sonen hade man fortfarande plastfickan med papper och de hann inte ens bläddra igenom journalen när vi kom in.

1a förlossningsbrevet stod det typ: Öppen för alla förslag
2a förlossningsbrevet: Önskar ej EDA, vill stanna kvar på bb pga mediciner.
Tror hon skrev nått oxå om att moderkakan satt fast förra gången och förlossningen gick snabbt.

Tycker det är bra att skriva med sin BM, så det blir kortfattat och rätt. Men viktigast är nog att den som följer med vet hur man vill ha det om man inte skulle kunna berätta själv. Förhörde min make flera ggr innan förlossningen och även på vägen in ;)

Senast ändrad:

Jag har bara mitt handskrivet så jag inte visa det, men jag hade skrivit ner några få önskemål:

* Ge mig ingen som helst bedövning, om det inte är medicinskt nödvändigt
* Låt barnet ligga kvar på min mage, med oklippt navelsträng, till den slutat pulsera
* Ge mig ingen hjälp med amningen, om jag inte ber om det
* Inget onödigt vägande, om det inte är medicinskt nödvändigt
* Inget "tjat" om tillmatning, om det inte är medicinskt nödvändigt.

De läste mitt brev, och kunde följa mina önskemål rätt bra båda gångerna. Tyvärr råkade vi ut för ett pucko till sköterska på BB med D så amningen blev rätt störd, men med L var jag tuffare och tryckte på vårat privatliv mer.

Här har de frågat mig så fort jag kommit in om jag haft något förlossningsbrev med mig.
Första förlossningsbrevet stod det någonting om att jag i första hand vill ha bad, lustgas och ev akupunktur. Om det krävs vill jag ha EDA. Men jag är öppen för förslag. Sen stod det också att jag tänker amma om det funkar.

Andra förlossningsbrevet skrev jag att jag tyckte det var bra sist med bad och lustgas. Men om det krävs kan jag tänka mig EDA och att jag är öppen för förslag även denna gången. Samt att jag ska amma.

*svarar alla*

Tusen tack för era svar, det låter som att ni haft rätt korta brev med få önskemål och det är säkert bättre än en hel roman:o.

Jag tar gärna emot fler exempel!

Nä dom var inte alls intresserade av något brev. Ville inte ens se det, trots att det fanns tid...jag sa direkt att jag vill ha all smärtlindring som finns, men det var tydligen för sent för allt (vilket inte var sant men men). Jag hade skrivit en mycket detaljerat brev, men inget blev som jag hade tänkt det. Men det gick alldeles utmärkt ändå.

jag tror det är viktigast att skriva ett brev om man är rädd för ngt, det är ngt man absolut inte vill eller saker som man väldigt gärna vill.

Jag hade inga direkta önskemal sa jag skev mest bara "öppen för förslag" och sa skev jag att för mig är det viktigt att pappan far stanna kvar och att jag vill aka hem sa fort fort det är medicinskt ok.

Dom läste det

Jo, det är nog på sådana punkter man bör koncentrera sig. För mig känns ex.vis tillgången till barnet efter förlossningen som viktigare än förslag till olika smärtlindringsmetoder eftersom det var där det brast förra gången.

Mitt brev var jättelångt kommer inte ihåg exakt men de här punkterna stod iallafall med:

- Ge råd om olika former av bedövningar
- Upplys oss noga om vad som händer använd inte "läkarspråk"
- Om något skulle hända Mamman under förlossningen så KS blir nödvändigt skall Pappan (om han absolut inte kan vara med i rummet) hela tiden hållas informerad om läget och få all information inget "läkarspråk"
- Vid mer omfattande komplikationer där risk för stora skador och död hos mamman finns skall även mammans föräldrar kontaktas tel:0000-00000
- När barnet är fött skall det torkas av innan det läggs hos mamman
- Vi vill själva se vilket kön barnet är
- Pappan skall om möjligt klippa navelsträngen
- Vill vara delaktiga i vägning mätning och påklädning
- Barnet kommer inte ammas och detta skall respekteras av all personal gör ej detta kommer detta anmälas till: (kommer inte ihåg vart det var men iallafall)

Hade jag skrivit ett förlossningsbrev idag hade jag även lagt till:
- Om mamman är oförmögen att gå själv efter förlossningen skall BB personalen se till att hon har mat och dricka (ja de tre dagarna jag var på bb var i stortsett svält åt en liten bit äppelpaj på 3 dagar för jag kunde inte gå och hämta mat själv)
- personalen på BB skall visa mamman och pappan runt (kommer ihåg skräcken när jag irrade runt med otrolig smärta och ett skrikande barn för att försöka hitta till rummet med ersättningen som jag hört skulle finnas någonstans)

Min bm hade skrivit in i journalen att jag ville ha epidural. Det var det enda önskemål jag hade eftersom det var min första förlossning. Tyckte det var jättesvårt att ha önskemål om något så okänt.

Efter ctg:n var jag öppen 5 cm och då frågade hon om jag hade något brev med mig eller något speciellt önskemål. Sa att jag ville ha epidural. (Men 15 minuter senare var det dags att krysta, så det blev inget med det. :D )

jag skrev inget brev utan tog det med dem när jag kom in eftersom vad jag ville (är rätt bestämd av mig). Gick utmärkt och jag är jättenöjd med min förlossning. hade bara ett bestämt krav och det var sen avnavling och det var jag supertydlig med. (fick sen veta att NUS har det som rutin numera så det hade jag inte behövt vara).

Mitt förlossningsbrev var 5 A4 sidor långt. Alla som hade hand om oss under hela vistelsen läste brevet och följde allt som vi önskade. Även de sköterskor/are som var inne under eftervården. Verkligen superskönt! Sen födde jag på privat BB så det kanske är annorlunda.
Om du vill kan jag PM:a mitt förlossningsbrev.

En bra mall finns på BB Stockholms hemsida HÄR

Lycka till!
Miks

Men du, det får du hemskt gärna göra (pm:a vill säga;)).

Imponerande att förlossningsbrevet fungerade så bra.
Jag ska kolla in mallen!

Jag har bara mitt handskrivet så jag inte visa det, men jag hade skrivit ner några få önskemål:

* Ge mig ingen som helst bedövning, om det inte är medicinskt nödvändigt
* Låt barnet ligga kvar på min mage, med oklippt navelsträng, till den slutat pulsera
* Ge mig ingen hjälp med amningen, om jag inte ber om det* Inget onödigt vägande, om det inte är medicinskt nödvändigt
* Inget "tjat" om tillmatning, om det inte är medicinskt nödvändigt.

De läste mitt brev, och kunde följa mina önskemål rätt bra båda gångerna. Tyvärr råkade vi ut för ett pucko till sköterska på BB med D så amningen blev rätt störd, men med L var jag tuffare och tryckte på vårat privatliv mer.

varför?
det där är tankar som jag inför nästa förlossning, min amning blev katastrof med matilda och jag vet inte hur jag ska stäla mig till nästa försök. PMa gärna m du inte vill ta det öppet.

TS:
i mitt brev stod det: "tycker hon har haft en bra graviditet. har inga spec funderingar inför förlossningen. Pos till amning. Vill stanna på patiethotell om allt är bra."

jag resonerda som så att man aldrig vet vad som händer och hur det går och jag ville inte måla uppbilder med olika önskemål, för jag vet ändå inte om det blir så.
vi åkte dit med ett öppet sinne, tog förlossninges alla faser för vad dom var och fick en kannbra upplevelse.
jag litade på 100% på personalen och dom stöttade kanonbra.

Vet inte säkert om jag har mitt brev kvar på datorn men om du pmar kan jag maila över mitt om jag hittar på det.

Till nästa barn ska jag skriva in att jag vid ett eventuellt kejsarsnitt MÅSTE få prata med någon typ psykolog efteråt även om jag då hävdar motsatsen. Jag mådde ruggigt dåligt psykiskt och kände mig totalt misslyckad efter mitt snitt sist. Även om jag vet att det var det bästa då och att det inte gör mig sämre som någonting...

Har för mig att det varit något mer jag tänkt att jag skulle skriva in, men jag minns inte... :)

Annars är jag nöjd med min förlossning även om ingenting blev som jag tänkt mig.
Bad, lustgas, ryggbedövning, värkstimulerande(?), avsvällande, de tog hål på hinnorna och sen hamnade jag på op medan de plockade ut ungen! M

Jag fick "hjälp" med amningen med D,. och den hjälpen var tyvärr till mer stjälp än hjälp.... Den sköterskan som försökte få det att fungera kom in en dag när jag satt och ammade liten D, vi var inne för solning och det var ett jäkla tjat om vägning och koll av hur mycket han åt. Just den gången tyckte hon väl att det såg "fel" ut, trots att han hade ett bra tag och fick i sig, så hon dök fram, utan att fråga, och ryckte bort honom. Ett stadigt tag i nacken på barnet, ett annat om mitt bröst och så tryckte hon ihop alltihopa, vilket fick D att bli livrädd och mig att börja gråta....

Sen har hon mage att berätta att hans tag var dåligt lite senare, men då körde jag ut henne och bad nästa sköterska att se till att den första inte kom in till mig mer.

D hade ett bra tag, och åt fint, men tyvärr satte hennes behandling spår hos oss båda så amningen avbröts när han var 4-5 månader..

För mig är det viktigaste inte att han går 25 eller 50 gram per måltid, utan att han går upp stadigt enligt sin kurva och ser ut att må bra. Samt att han växer på längden, vilket är viktigare än vikten. Och det gjorde han, gott och väl.

Med L var jag benhård, de fick inte ens se mig amma, utan jag berättade att det här fixar vi, och jag sade också varför. En gång ville de tillmata, på hans andra levnadsdag, men gav med sig när jag inte ville det. L visade inga tecken på att behöva det, var inte speciellt hungrig eller avmagrad, tvärtom riktigt fet och nöjd. Enda anledningen att tillmata var att han var så stor menade de, men han hade inte ens gått ner så mycket som de "får" gå ner, i hans fall 535 gram...

Efter att ha konsulterat amningshjälpen så hade jag på båda fötterna och kunde svara när de kom med tokigheter. Och vi ammar fortfarande, med en frisk 18månaderskille som resultat! Som ligger bra på sina egna kurvor och utvecklas precis som han ska.

Hoppas att min roman går att få ut något ur? Jag har massa tankar just kring amning och anser att kan man amma är det det bästa för både barn och mamma :laugh:

jag resonerda som så att man aldrig vet vad som händer och hur det går och jag ville inte måla uppbilder med olika önskemål, för jag vet ändå inte om det blir så.
vi åkte dit med ett öppet sinne, tog förlossninges alla faser för vad dom var och fick en kannbra upplevelse.
jag litade på 100% på personalen och dom stöttade kanonbra.

Det var nog mer så för mig förra gången, man var "ny" på det hela och hade inga referenspunkter utan tog det mer som det kom.

Jag for dock väldigt illa utav att inte få tillgång till mina barn inom en lämplig tidsram efter förlossningen.
Jag trodde faktiskt att jag hade hunnit bearbeta det här klart men när jag nu skulle berätta om det för min barnmorska och senare läkare så grät jag så det skvalade och det var INTE vad jag hade tänkt eller planerat.

Så det känns mycket viktigt för mig att det blir rätt den här gången och jag vill kunna slappna av helt under förlossningen och slippa oroa mig för det här. Därav vill jag gärna få till ett bra brev.

Jag utgick från någon mall har jag för mig. Rubrikerna jag använde som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen var:
- Vad vi behöver för att uppleva ett optimalt stöd (tog tex upp profylax och hur jag ville bli peppad)
- Tankar om förlossningen (vilka hjälpmedel jag ville prova och under vilka förutsättningar jag ville ha snitt)
- Erfarenheter av barnafödande
- Smärtlindring

Jag skrev en A4, jag tror att det är klokt att hålla sig någorlunda kortfattad så att alla orkar läsa...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Soapbubble
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII