Sv: Förlossning
humlanotrocadero skrev:
Min kompis som har fött tre barn säger att hon har blivit helt slapp efter att ha fött, o min arbetskollega har "blöjor" på sig varje dag o kan aldrig ha string för hon "läcker" hon läcker även när hon skrattar eller tränar eller hoppar på studsmatta.
Jag har fött vaginalt och jag sprack väldigt mycket, tog många stygn och timmar för att sy ihop det underlivet kan jag säga. Även ändtarmen fick en känga och behövdes fixas till.
Mao så har jag blivit betydligt mer "åtgången" än vad som är brukligt vid en "normal" förlossning.
Min gyn. var mäkta imponerad över läkarnas flitighet med nålen och gav mig rådet att vara flitig med knipövningar. Tror jag veg max 5 minuter om dagen åt denna synnerligen roliga övning under ett par veckors tid, sen sket jag i det.
Fråga min man hur slapp jag är! Du kommer att få ett asgarv till svar för den där slappheten har nog din kompis fått, jag har den inte.
Sen hoppar jag studsmatta utan problem, rider, cyklar, springer och studsar utan minsta lilla läckage. Och vet du vad, string tom rider jag i
.
Inkontinens kan alla drabbas av och jag vet många äldre kvinnor som är "oförlösta" som får ha skydd i trosorna pga läckage.
Att vilja välja ett kejsarsnitt baserat på vad andra har haft för upplevels tycker jag är lite märkligt. Att få snitt för att man inte kan föda vaginalt av en eller annan anledning är lika "värdigt" som vaginal förlossning och absolut inget som ska kännas som ett misslyckande. Men att kräva snitt för att "grannens kompis systers mamma" har blöja är verkligen ett val som är misslyckat. Alternativt lider vederbörande av ngt psykisk bekymmer och bör söka hjälp för det.
Skev kroppsuppfattning ställer till väldigt mycket.
Mina tankar om det hela.