Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SnaBella skrev:
Detta med förlossning. Varför gör man inte kejsarsnitt direkt istället för att riskera att spricka (inte kunna ha sex, alltså aldrig mer kunna njuta), man har ju sett på tvn när folk föder och de skriker nå förbannat.. verkligen "jag-lider-skrik ". jag sitter och ryser när jag ser på och tycker så synd om kvinnorna.
Vad är riskerna med kejsarsnitt?
Ett ärr på magen är väl inte hela världen?
ecssory skrev:"Man föder barn med smärta för att de ska få bra "överlevnadsinstinkter" - det finns forskat om att barn födda med snitt missar den lilla biten..."
Hm, jag trodde människan födde med smärta pga att vi har så tight muskulatur i nedre regionerna för att barnet ska hållas på plats då människan går upprätt...smärta pga tyngdlagen alltså.
Nja, så illa är det nog inte riktigt. Livmodern brister inte i ärret, den blir snarare starkare just där.Sjalen skrev:Får du sedan flera kejsarsnitt så kan hela livmodern spricka av alla snitt...max tre rekommenderas innan det blir farligt. Även andra sprickor sker. Titta på Anna Book...
ameo skrev:(det går åt mååånga kassar, med lite i varje, när man är och handlar mat, som nysnittad )
ameo skrev:Nja, så illa är det nog inte riktigt. Livmodern brister inte i ärret, den blir snarare starkare just där.
Huruvida man kan göra många snitt eller inte beror på hur det blir med sammanväxningar i buken efter operationerna. Och egentligen hindrar inte ens sammanväxningarna att man snittar fler gånger, bara att det blir lite svårare ingrepp för kirurgen.
SÅ har det i alla fall förklarats för mig då jag frågat - jag ska ju snart göra mitt tredje snitt. (förmodligen det sista - men det vet man ju aldrig.. )
Vet för övrigt en mamma som gjort SEX kejsarsnitt...
Vad gäller Anna Book så var det hennes BUKHINNA som brast och detta troligtvis för att hon hade lyft och burit alldeles för mkt, för snart efter snittet. DET är något man måste ta på allvar och vara försiktig med, för sin egen hälsas skull. Man får lyfta det nyfödda barnet, men inte tyngre än så.
(det går åt mååånga kassar, med lite i varje, när man är och handlar mat, som nysnittad )