Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PS. Jag vet inte, rätta mig om jag har fel. Men varför i hela friden skulle man hitta på en sådan här historia?
För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?
Nu tänker du nog lite fel. Ett sto är dräktigt i 11 månader. För att få ett föl i februari betäcker man i mars. Annars skulle de ju vara dräktiga i över 13 månader om de betäcks i december och fölar i januari.
Jag tycker bara att det låter lite ortrligt att två personer betäcker sina hästar så tidigt (eller sent) och får dem dräktiga. För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?
Eftersom jag inte fick något riktigt svar på min fråga så frågar jag igen...Hon fick nog en hjärtattack.
Nu tänker du väl lite bakvänt? En häst är väl dräktig i elva månader? Och för att föla i februari ska alltså stoet vara betäckt i mars året innan? Eller är jag snurrig i huvudet idag ...
Var visst lite långsam ...
Eftersom jag inte fick något riktigt svar på min fråga så frågar jag igen...
Kan hästar få en hjärtattack?
Jenny
Fast du lyckades få mig lite osäker![]()
Där ser man. Fast det kan inte vara specielllt vanligt?
Tydligen räcker det med att ha otur två ggr i en följd, inom samma genre.
Jag tycker bara att det låter lite ortrligt att två personer betäcker sina hästar så tidigt (eller sent) och får dem dräktiga. För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?
Båda hästar blir dräktiga och fölar inom ungefär samma tidpunkt (utgår jag ifrån eftersom de ska prova att sammanföra dem), den ena förlorar sitt föl, och den andra sitt sto inom loppet av några dagar (återigen så antar jag,, eftersom det helst inte ska ha gått för långt emellan). Och att de dessutom bor så pass nära att de kan våga sig på att prova att sammanföra dem.
Jag ber verkligen om ursäkt, jag menar inte att vara elak, men det inlägget som skrevs om sammanträffandena fick mig verkligen att fundera och hoppa på det tåget.
Naturligtvis är det en tragedi och jaghåller alla tummar att det funkar att sammanföra de två.