Förlorade stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fanta_Fanta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 11 200
Sv: Förlorade stoet

OM detta är sant är det väldigt tragiskt och isf hoppas jag att det går bra med fölet. :cool:

*kl*

Då resten av inläggen från TS verkar "normala" och inget sensationellt så tycker jag att vi utgår ifrån att det har hänt.

*med resevation för ev borttagna trådar.

Tråkigt, jag beklagar verkligen. Jag förlorade ett föl vid födseln förra året. Satte ut mitt sto som amma då, det är något jag kan rekommendera att göra ifall det finns någon stackars liten som har förlorat sin mamma. Då kan man iallafall göra nåt bra av en tragedi och rädda någon annan.

PS. Jag vet inte, rätta mig om jag har fel. Men varför i hela friden skulle man hitta på en sådan här historia?

Jag tycker bara att det låter lite ortrligt att två personer betäcker sina hästar så tidigt (eller sent) och får dem dräktiga. För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?
Båda hästar blir dräktiga och fölar inom ungefär samma tidpunkt (utgår jag ifrån eftersom de ska prova att sammanföra dem), den ena förlorar sitt föl, och den andra sitt sto inom loppet av några dagar (återigen så antar jag,, eftersom det helst inte ska ha gått för långt emellan). Och att de dessutom bor så pass nära att de kan våga sig på att prova att sammanföra dem.

Jag ber verkligen om ursäkt, jag menar inte att vara elak, men det inlägget som skrevs om sammanträffandena fick mig verkligen att fundera och hoppa på det tåget.

Naturligtvis är det en tragedi och jaghåller alla tummar att det funkar att sammanföra de två.

För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?

Nu tänker du nog lite fel. Ett sto är dräktigt i 11 månader. För att få ett föl i februari betäcker man i mars. Annars skulle de ju vara dräktiga i över 13 månader om de betäcks i december och fölar i januari.

Nu tänker du nog lite fel. Ett sto är dräktigt i 11 månader. För att få ett föl i februari betäcker man i mars. Annars skulle de ju vara dräktiga i över 13 månader om de betäcks i december och fölar i januari.

oops, smart! Jag tänkte fel, ja...

hehe, och på mitt sto som alltid gick över minst en månad och ändå hade yttepytte föl.

SORRY, bra att ngn är uppmärksam!

Jag tycker bara att det låter lite ortrligt att två personer betäcker sina hästar så tidigt (eller sent) och får dem dräktiga. För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?

Nu tänker du väl lite bakvänt? En häst är väl dräktig i elva månader? Och för att föla i februari ska alltså stoet vara betäckt i mars året innan? Eller är jag snurrig i huvudet idag ...

Var visst lite långsam ...

Senast ändrad:

Nu tänker du väl lite bakvänt? En häst är väl dräktig i elva månader? Och för att föla i februari ska alltså stoet vara betäckt i mars året innan? Eller är jag snurrig i huvudet idag ...

Var visst lite långsam ...

Det är JAG som är snurrig i huvet :o

Så går det när man har bråttom... :o

Fast du lyckades få mig lite osäker ;)

hehe, jag tänkte nog som sagt på det gamla stoet (mamma till min bäbis, ) hon givk alltid över, 7 (!) veckor med det sista fölet, jag har bilder hemma (inte i denna dator) som ni kan få se om ni vill, hon såg inte klok ut!
Fick världens "grej" framför juvret som hängde ner längs hela magen... Liste läskigt, men fölning och så gick bra iaf.

Sorry, nu kom jag ifrån ämnet, det är nog för att jag skäms.... :angel:

Där ser man. Fast det kan inte vara specielllt vanligt?

Jag fick ganska många träffar, men rent statisktiskt vet jag inte. Kanske kan va att man kallar det för det om man inte vet vad som orsakat ett plötsligt dödsfall och ägaren inte kan/vill/ har möjlighet att få sin häst obducerad föär att fastställa det?

Båda hästar blir dräktiga och fölar inom ungefär samma tidpunkt (utgår jag ifrån eftersom de ska prova att sammanföra dem), den ena förlorar sitt föl, och den andra sitt sto inom loppet av några dagar (återigen så antar jag,, eftersom det helst inte ska ha gått för långt emellan). Och att de dessutom bor så pass nära att de kan våga sig på att prova att sammanföra dem.

Jag ber verkligen om ursäkt, jag menar inte att vara elak, men det inlägget som skrevs om sammanträffandena fick mig verkligen att fundera och hoppa på det tåget.

Naturligtvis är det en tragedi och jaghåller alla tummar att det funkar att sammanföra de två.

En kompis till mig föredrar att få fölen så tidigt. Dels för att hon anser att det är lättare att hantera dom när dom får in den dagliga rutinen genom att gå in och ut på morgon/kväll samt att fölen hinner växa till sig och dra mer nytta av sommarens gröns sen.

Det är HENNES åsikt och helt fel tycker jag nog inte att det har varit då hon har fått jätte stora fina föl som är otroligt lätta att ha o göra med!

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka