Förlorade stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fanta_Fanta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 11 200
Sv: Förlorade stoet

Jag hade också en sådan adoptivhistoria i somras.
Förlorade ett shetlandssto då fölet var 4 dygn. Stoet + fölet hade gått i hagen hos mitt hblsto som älskar föl, så jag provade att sammanföra dem. Hblstoet hade fölat enda gången 2 år tidigare.

resultatet - bild från första dagen:
mimmiochisessa1.jpg

de var oskiljaktiga tills jag tvingades avliva stoet ifråga före jul, då fölet var 6 månader.
(ja, fölet föddes upp på mjölkersättning och fölpellets, men hon hade en alldeles egen mamma som lärde henne att vara häst!)

Vilken häftig bild! :love:
Stoet ser enorm ut brevid det lilla fölet!
/Camilla

Nu har du iaf en "dotter" (eller var det ett hingstföl) som är uppfödd av henne. :)
Hon har en egen son som är 3 år nu
Shettisfölet är en "dotter" - som under sitt första halvår alltså lyckats förlora TVÅ mammor... :eek:

Nu är jag ute och seglar i andra ärenden här men...
Är det vanligt att stoet har mjölk hela tiden efter att de fölat?
Mitt kbl sto har fått ett föl -06 (hennes första) vi avvande fölet vid ca 6 mån och hon har haft mjölk sen dess.

Vetten kunde inte säga vad det berodde på eftersom det tydligen inte forskas så mycket på mjölkproduktionen, kanske någon hormon rubbning eller att hon är dräktig på nytt (konstigt svar) men att jag skulle hålla koll på att hon inte fick feber och juver infl.
Hon fick inga symptom, och nu 2 år senare har mjölken börjat bli lite lite blaskigare i färgen, men det är ändå mjölk...
Jag tyckte det var lite märkligt och det är första gången jag hört att någon annan har en häst som mjölkar på långt efter fölet är avvant.

By the way, hon har fått smeknamnet "kossan" ;)

Vilken stam hade hbl-stoet? Hon var så fin och bilden är otroligt underbar. Hoppas att det går bra för shettisåringen och 3-åringen.:smirk:

Hur vanligt det är vet jag inte, men jag har också haft en mjölkkossa.
Hon hade fått två föl, ett par år innan jag köpte henne. Jag hade henne 3-4 år ca, och hon hade mjölk hela den tiden, mest på sommarhalvåret. Hon fick alltid en mjölkfåra när gräset började dyka upp på våren.

Jepp, det blir mer mjölk under betet för min kossa med... :confused:

Ja, ja det är inget jag oroar mig för längre, hon är pigg och glad så om hon vill vara en kossa så får hon det... :rofl:

vet många kända fall där hästar har dött av hjärtattack... inom trav å galoppvärlden händer de flera ggr per år.. även under tävling.

Att de händer mkt inom den världen tror jag beror på att man i mycket tidig ålder kräver stora prestationer.. Anmärkningsvärt att de hästarna inte går sönder mer än va de gör egentligen...

Jag känner också till hästar som dött av hjärtattack både varmblod och kallblod, eftersom jag är mer insatt i travvärden än ridsporten på högre nivå än klubbtävlingar så är det inte konstigt att jag känner till mer dödsfall av travhästar. Håller dock själv på med ridning medans resterande del av släkten har travare.
Tycker dock inte som dig i din sista mening...

Jag hade också en sådan adoptivhistoria i somras.
Förlorade ett shetlandssto då fölet var 4 dygn. Stoet + fölet hade gått i hagen hos mitt hblsto som älskar föl, så jag provade att sammanföra dem. Hblstoet hade fölat enda gången 2 år tidigare.

resultatet - bild från första dagen:
mimmiochisessa1.jpg

de var oskiljaktiga tills jag tvingades avliva stoet ifråga före jul, då fölet var 6 månader.
(ja, fölet föddes upp på mjölkersättning och fölpellets, men hon hade en alldeles egen mamma som lärde henne att vara häst!)

Så söt bild :love:man blir riktigt föl sjuk av att titta på hästarna.
Vilken tur att hon fick ha en mamma ett tag i alla fall. Fast det var väldigt synd att du blev tvungen att avliva stoet.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka