Förlorade stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fanta_Fanta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 11 200
Sv: Förlorade stoet

Nu blir jag väldigt fundersam! Kan hästar få hjärtattack? Det låter väldigt...Hmm...Konstigt tycker jag...

Jenny

Jo, det kan dom.

En kompis till mig var ute och red på sin häst då han helt plötsligt fick en hjärtattack.

Han dog där och då.

Så visst är det möjligt, jag tror att allt som HAR ett hjärta kan få en hjärtattack!

Jag tycker bara att det låter lite ortrligt att två personer betäcker sina hästar så tidigt (eller sent) och får dem dräktiga. För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?
Båda hästar blir dräktiga och fölar inom ungefär samma tidpunkt (utgår jag ifrån eftersom de ska prova att sammanföra dem), den ena förlorar sitt föl, och den andra sitt sto inom loppet av några dagar (återigen så antar jag,, eftersom det helst inte ska ha gått för långt emellan). Och att de dessutom bor så pass nära att de kan våga sig på att prova att sammanföra dem.

Jag ber verkligen om ursäkt, jag menar inte att vara elak, men det inlägget som skrevs om sammanträffandena fick mig verkligen att fundera och hoppa på det tåget.

Naturligtvis är det en tragedi och jaghåller alla tummar att det funkar att sammanföra de två.

Beror väl på hästras...
Har för mig att t.ex fullblod vill man ha födda så tidigt som möjligt på året, eftersom de går löp i låg ålder och då ska ha hunnit bli så "stora" (läs: vuxna/färdigutvecklade) som möjligt ...

vet många kända fall där hästar har dött av hjärtattack... inom trav å galoppvärlden händer de flera ggr per år.. även under tävling.

Att de händer mkt inom den världen tror jag beror på att man i mycket tidig ålder kräver stora prestationer.. Anmärkningsvärt att de hästarna inte går sönder mer än va de gör egentligen...

ja visst händer det att dom får det, men jag tror många fall så säger veterinären att det berodde på hjärtattack eller liknande för att man inte finner någon konkret dödsorsak. för jag tror att det är väldigt sällan som man genomför en obduktion på häst.

och som i detta fall som tråden handlar om, så skrev ju TS att hästen hade dött dagen innan, så då kunde dom omöjligt ha hunnit med en obduktion. så i sånna fall får man väl se det som att det är en "trolig dödsorsak" men inget man kan vara säker på.

Jag tycker bara att det låter lite ortrligt att två personer betäcker sina hästar så tidigt (eller sent) och får dem dräktiga. För att ha föl i slutet på januari/början på feb, så ska de ju ha varit betäckta i dec/jan året innan, hur många hingsthållare betäcker vid den tiden på året och av vilken anledning?
.

Vi väntar föl om ca 2 veckor. Inget konstigt alls med det. Vi väntar dessutom tre föl. Hur många hingsthållare som betäcker vet jag inte. Men vi gör det.

En kompis häst, ramlade ihop och dog på en framhoppning av hjärnblödning, så nog kan det hända kostiga saker alltid

*kl*

Begriper inte varför vissa direkt tror att det är påhitt bara för att man ibland har otur och förlorar mer än ett sto i samband med/nära inpå fölning...:crazy:
Personligen skulle jag känna mig MKT kränkt för ett sådant påhopp, om det faktiskt var så att jag hade förlorat mitt sto (vilket jag, peppar peppar, hittills inte råkat ut för)... Sådant händer faktiskt, och vissa har otur fler gånger än andra...:(

knapplån

Oavsett om man tror på saken eller inte så är det inte vidare konstruktivt att 75% a inläggen i en tråd handlar om huruvida trådskaparen hittar på eller om det verkligen är sant...
På samma sätt som man bör undvika att skrika "TROLL" även om man vet att det är det.
Det är bättre att tiga ihjäl sådana trådar...

(jag kommer nu grovrensa den här tråden - låt den dö om det är en lögn och är det sanning så är det ju tråkigt om Ni har hjälpt till att skrämma bort ts härifrån.)

*knapplån*

fattar inte heller varför vissa tror att det bara är påhitt?! :confused: Jag hade oxå kännt mig kränkt om någon hade hoppat på mig.. :crazy: Jag har haft en hel del otur de sista åren, förlorade ett föl 2006 och sen förlorade jag stoet 2007 (då hade hon ett föl på 11 veckor vid sidan och var dräktig på nytt).. :cry: Hoppas på att min otur är slut nu och att alla hästar som står i mitt stall nu står där när året är slut.. :)

Kollar man gamla inlägg så känns inte detta som ett troll kan jag tycka. Hur som helst, verkar som fölet var 5 månader när stoet dog, inte ovanligt att de avvänjs så tidigt, tror inte att det ska vara några större problem, men det är viktigt att kolla så att fölet inte tappar för mycket i hull samt att det har kompisar. Väldigt tråkigt att du mist din häst. Håller tummarna att allt går bra
Kram U

Kollar man gamla inlägg så känns inte detta som ett troll kan jag tycka. Hur som helst, verkar som fölet var 5 månader när stoet dog, inte ovanligt att de avvänjs så tidigt, tror inte att det ska vara några större problem, men det är viktigt att kolla så att fölet inte tappar för mycket i hull samt att det har kompisar. Väldigt tråkigt att du mist din häst. Håller tummarna att allt går bra
Kram U

Det var förra stoet som dog när fölet var 5 månader. Sök på tidigare inlägg.

*kl*
Jag hade själv "tur" förra året då jag först förlorade ett föl då unghästen kastade en månad innan planerad fölning. Samma månad fölade det andra stoet och fyra dygn efteråt åkte vi ambulans till Ultuna där stoet senare avlivades på det 10:e dygnet. Min unghäst som aldrig haft eget föl och som förlorade sitt tvekade inte utan adopterade och lät honom även snutta innan sommaren var slut, så visst kan en tragisk händelse ändå få ett någorlunda lyckligt slut utan att man är troll?

Fast jag reagerar inte på själva händelsen, visst kan man råka ut för att fölora ett sto vid fölning flera gånger.

Däremot tycker jag att det är konstigt att inte TS gett oss mer information. Hon startade en tråd där hon bett om hjälp. Till en början får hon mycket stöd och ett mycket generöst erbjudande från Masse :bow: men sen slutade TS att skriva.......

Det är mest de jag reagerade på

Fast det tog ju inte lång tid innan spekulationerna och drevet var igång. Min tråd förra året hade aldrig blivit så lång som den blev om folk började ifrågasätta mig, för jag hade aldrig skrivit något om avlivningen på Ultuna eller hur det gick med lillpojken efteråt isf.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka